2012-06-20, 08:51
Medlem
Om man ska lära sig ett språk, eller lära ut ett språk. Hur vore det då om man istället för någon grammatik alls enbart lärde sig substantiv i grundform, pronomen och verb i grundform? Man skulle enligt mig komma riktigt långt på enbart detta.

Min morgon skulle väldigt enkelt beskrivas i 2-ordsmeningar:

Jag vakna
Äta frukost
Åka arbete
Jobba dator
Bajsa toa
Knulla chef

Om man vill vara överdrivet noga i sin beskrivning kan man väl klämma in en 3-ordsmening:

Jag dricka kaffe (Även om "Jag kaffe" ofta är fullt tillräckligt för att göra sig förstådd)

Inga problem att förstå, och betydligt lättare att komma ihåg. Idag när jag tänker på skoltyskan så är ju det enda jag minns massa ord. Vad tycker ni?
Citera
2012-06-20, 09:01
Medlem
johanness avatar
den modellen funkar jättebra i början, och det är ungefär så jag har gjort när jag har lärt mig språk. man kommer dock snabbt till en punkt då det känns ganska torftigt att inte kunna kommunicera mer nyanserat än så, och då lär man sig fler tempi, prepositioner, etc.
Citera
2012-06-20, 09:06
Medlem
Sumsarrs avatar
Börjar nästan se ut som indonesiska (bara en tidsform, "igår går jag till bussen", "Efter skolan ska jag flyger till USA" osv).

Även om det är förståeligt blir det tråkigt och begränsat. Vill man förklara något på ett ackurat sätt är det omöjligt att skriva på ditt sätt.
Citera
2012-06-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
den modellen funkar jättebra i början, och det är ungefär så jag har gjort när jag har lärt mig språk. man kommer dock snabbt till en punkt då det känns ganska torftigt att inte kunna kommunicera mer nyanserat än så, och då lär man sig fler tempi, prepositioner, etc.

Det beror ju naturligtvis på i vilket sammanhang som språket ska användas i. Ska man bo och leva i ett land så funkar det ju såklart inte att gå runt och uttrycka sig som en apa, men rent praktiskt känns min föreslagna modell som en bättre modell än skolundervisningen. Det borde finnas olika ambitionsmodeller med andra- och tredjespråket man lär sig i skolan.

En avancerad nivå där man lär sig grammatik. Och en enkel nivå där man bara bombar ord.
Citera
2012-06-20, 09:41
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Man skulle enligt mig komma riktigt långt på enbart detta.

Ja, om du vill hålla sådana där intressanta monologer för dig själv. Men om du vill förstå vad andra säger också?
Citera
2012-06-20, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Ja, om du vill hålla sådana där intressanta monologer för dig själv. Men om du vill förstå vad andra säger också?

Alltså jag tänker mig det motsatta. Om någon turist kommer till mig och pratar så enkel svenska som jag beskrivit så inte börjar jag prata krångligt tillbaka. Jag talar alltså bara om funktionen att göra sig förstådd - inte att man ska arbeta inom kinesisk rymdforskning med enbart tvåordsmeningar i grundform.
Citera
2012-06-20, 09:58
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Alltså jag tänker mig det motsatta. Om någon turist kommer till mig och pratar så enkel svenska som jag beskrivit så inte börjar jag prata krångligt tillbaka. Jag talar alltså bara om funktionen att göra sig förstådd - inte att man ska arbeta inom kinesisk rymdforskning med enbart tvåordsmeningar i grundform.

Visst, är det ditt syfte så. Jag ville bara påpeka att man kan ha andra skäl att lära sig språk. Jag gör det i första hand för att förstå andra.
Citera
2012-06-20, 10:22
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Alltså jag tänker mig det motsatta. Om någon turist kommer till mig och pratar så enkel svenska som jag beskrivit så inte börjar jag prata krångligt tillbaka.
Det är inte alltid så lätt som modersmålstalare att göra sig till för att prata så enkelt som möjligt. Det krävs ganska flitig tankeverksamhet för att simultant räkna ut vilka ord man måste förenkla och vilka man måste stryka. Jag tror många, om inte de flesta, skulle svara dig på en nivå mycket högre och som du inte skulle begripa särskilt väl.

Citat:
Ursprungligen postat av johannes
tempi
Tempora, om du ska stila.
Citera
2012-06-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Visst, är det ditt syfte så. Jag ville bara påpeka att man kan ha andra skäl att lära sig språk. Jag gör det i första hand för att förstå andra.

Det är ju dock som du säger att det ändå kan vara väldigt svårt att förstå andra. Det blir ju inte direkt att man kan sätta sig och föra en konversation. Fast det beror å andra sidan till viss del på hur många ord man lärt sig och kan snappa upp.
Citera
2012-06-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Det är inte alltid så lätt som modersmålstalare att göra sig till för att prata så enkelt som möjligt. Det krävs ganska flitig tankeverksamhet för att simultant räkna ut vilka ord man måste förenkla och vilka man måste stryka. Jag tror många, om inte de flesta, skulle svara dig på en nivå mycket högre och som du inte skulle begripa särskilt väl.

Mycket möjligt.
Citera
2012-06-20, 10:34
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
åh tack, jag minns nu. jag tänkte nog på tempo.
Citera
2012-06-27, 18:16
Bannlyst
Det mest väsentliga vid språkstudier är alltid att bygga upp ett stort ordförråd. Du behöver självklart också ha koll på grammatik och liknande men om du vill bli flytande så kan jag inte understryka tillräckligt hur viktigt ordförrådet är. Det är först när du har ett tillräckligt stort ordförråd som du på allvar bör sätta dig in i grammatiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in