2012-06-20, 07:57
Medlem
Paijters avatar
Kommer eventuellt kunna ge privatlektioner på svenska till japaner i japan. Min fråga är hur jag börjar, och med vad?

Jag, du, han, hon, det, ni, oss tänkte jag börja med och även att köra igång med verb så fort som möjligt. Fann den här sidan som verkar matnyttig.
Citera
2012-06-20, 08:02
Medlem
hakro807s avatar
Kolla hur SFI lägger upp sina kurser.
Citera
2012-06-20, 08:14
Medlem
Man brukar väl börja med kanske hej, godnatt, goddag osv.
Sen gå över till enkla fraser.
Citera
2012-06-20, 08:16
Medlem
Fast å andra sidan, när man lärde sig engelska. tror vi började med verb då..

drink drank drunk osv, men kanske bättre och köra så man kan göra sig förstådd än lära dom hela svenska uppbyggnaden.
Citera
2012-06-20, 08:21
Medlem
Paijters avatar
SFI är jag inne och kollar på. Finns det material tillgängligt att tanka därifrån?

Angående verb känner jag mest att det hade varit bra om jag hade fått de japanska verben inbankade från början.
Citera
2012-06-20, 08:30
Medlem
snuskgubbes avatar
Ja, nej, tack, hej.
Citera
2012-06-20, 08:54
Bannlyst
Ett bra tips är att dem ska tänka på svenska inte påjapanska, just koreaner, kineser och japaner tenderar att tänka på japanska och sedan formulera sig på svenska, det blir helt kokko, som att man översätter bokstavligen från två språk
Citera
2012-06-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripZone
Ett bra tips är att dem ska tänka på svenska inte påjapanska, just koreaner, kineser och japaner tenderar att tänka på japanska och sedan formulera sig på svenska, det blir helt kokko, som att man översätter bokstavligen från två språk

Tänkte precis nämna det också, japaner säger typ istället för "jag går ned till affären" så säger de "affären gick jag ned till" ungefär.

så som Tripzone just ja, lär dem först hur vi bygger upp meningar samt med lätta frasar för att visa din poäng
Citera
2012-06-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Kommer eventuellt kunna ge privatlektioner på svenska till japaner i japan. Min fråga är hur jag börjar, och med vad?

Jag, du, han, hon, det, ni, oss tänkte jag börja med och även att köra igång med verb så fort som möjligt. Fann den här sidan som verkar matnyttig.

När det gäller uttal börja med statsmelodin helt utan ord.
När det gäller grammatik börja med Diderichsens satsschema
När det gäller satsdelar börja med finta verbet därefter subjektet
När det gäller ordförråd börja med substantiv, sedan infinitiver.
När det gäller regler vänta med att ta upp dem tills eleverna ibland spontant tillämpar dem.
Börja med subjektstvång och finit-verb-tvång, sedan huvudsatsordföljd i sats utan satsadverbial.
När det gäller fraser börja med vardagliga idiomatiska fraser.
Citera
2012-06-20, 15:50
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Här är en undervisningsform från en som som lärt sig flera helt obesläktade språk: http://www.youtube.com/playlist?list=PL852B70EC7BFCA7C7&feature=plcp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in