Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
En fråga till er som sitter här. Jag har väldigt dålig uppfattning på hur normala fungerar med att ta in detaljer osv.
Om ni t.ex läser en bok om t.ex andra världskriget eller en artikel om en tidspunkt i historien ni tycker är intressant. Får ni automatiskt med er detaljer så som namn,årtal osv på händelser i texten? Eller måste ni anstränga er, stanna upp i texten repetera detaljen för er själva några gånger för att få med det?
Det där är superindividuellt. Ett tips om du verkligen vill komma ihåg något är att repetera det innan du somnar. Annars tror jag mycket på att man kan träna minnet. När jag undersöker något, t.ex. slaget vid Mohacs 1526, brukar jag försöka tänka efter vilka andra berömda händelser som befinner sig kring närliggande år. Belägringen av Wien 1529. Slaget vid Pavia 1525. Slaget vid Cajamarca 1532. Il sacco di Roma 1527. Riksdagen i Västerås 1527. Dieten i Worms 1521. Första dieten i Speyer 1526. Dieten i Augsburg 1530.
Därifrån är det lätt att hoppa till nästa belägring av Wien 1683, eller kanske andra berömda årtal för reformationen. Jag brukar inte gå igenom allt, men några stycken iaf. Om det är något jag halvminns (som första dieten i Speyer som jag tänkte mig var 1524, eller riksdagen i Västerås som jag fick till 1526, brukar jag googla upp det). Givetvis behöver man inte göra det lika extremt som jag, men det går att göra det lite grand.
Jag har i grunden väldigt, väldigt bra långtidsminne (och urkasst korttidsminne), och tillsammans med små minneslekar sitter det mesta rätt hyfsat.
Ett ännu bättre tips är att koppla minnet till olika händelser eller berättelser i huvudet. Det är alltid lättare att minnas någonting som en del av en berättelse, än ensamt. Det är hopplöst att minnas exempelvis regenter om man inte minns någonting som är kopplat till dem. Ett exempel från 1900-talshistorien: Det kan vara svårt att minnas namnet John F Kennedy. Det är egentligen lika svårt för människor att minnas namnet Lyndon B Johnson. De var presidenter i princip samtidigt (d.v.s. den ene efter den andre). Men varför minns människor John F Kennedy? Jo, för att de kan koppla namnet till olika händelser: Idén om månlandningen, Kuba-krisen 1961, eller mordet på honom 1963. Det är inte så att det inträffade små saker under Lyndon B Johnson: USA gick in i Vietnam på allvar. Great Society och raskontroverserna. Men inga av dessa händelser är kopplade till Lyndon B Johnson. Vietnam-kriget har snarare kopplats till Robert McNamara och Henry Kissinger. Raskontroverserna är kopplade till Martin Luther King jr. Nästa president var Richard Nixon, som de flesta svenskar skulle minnas som en president under 1900-talet. Under hans regeringstid nådde USA månen, men det är inte kopplat till Nixon. Nixon är istället berömd för Watergate-skandalen i början av 70-talet.
Det är helt enkelt lättare att minnas "Richard Nixon vad inblandad i Watergate-skandalen" än vad det är att minnas "Lyndon B Johnson".