2012-06-18, 22:29
Medlem
Kämpendahls avatar
Nio personer inom äldreomsorgen I Vilhelminas kommun har avslöjats med att systematiskt fuska med stämpelklockan och därmed lurat till sig för hög lön. En kollega till dem fick nog och gick till ledningen. Uppgifterna kontrollerades och de stämde. De nio fick därför sparken, blev polisanmälda och återbetalningsskyldiga.

"På måndagen fick de alla beskedet att de blivit av med sina jobb och polisanmälts av kommunen. De kommer också bli återbetalningsskyldiga.

– En del var mer chockade än andra. En del förstod nog att de skulle bli påkomna. De sa inte så mycket, säger kommunchefen Karl-Johan Ottosson om de anställdas reaktioner."

http://www.expressen.se/nyheter/flera-stampelfuskare-avslojade-i-vilhelmina/

Hur smart är det att fuska i en norrländsk kommun som Vilhelmina? Jag menar nya jobb lär ju inte växa på träd där och över hälften av jobben finns i den offentliga sektorn där de lär vara brända. Hur tänkte de? Är det någon här som fuskar med stämpelklockan utan att ha blivit påkommen?
Citera
2012-06-18, 22:41
Medlem
Regina.Spektors avatar
Haha jävla optimister

Nej, nytt jobb lär inte vänta nästgårds för dessa människor.
Citera
2012-06-18, 22:53
Medlem
OverkoktBlomkals avatar
Någon som tror de kan komma undan, sedan groupthink.
Citera
2012-06-23, 12:50
Medlem
christinafonws avatar
Jag sommarvikarierar som vårdbiträde och allt-i-allo hos Vilhelminakommun. En del kanske fuskar lite mer men det vet jag ingenting om. Att det handlar om timma låter ganska mycket och helt osannolikt. Man kan inte försvinna i timmar utan att det blir brist på händer. Överalt råder underbemanning.

Alla fuskar mer eller mindre varenda dag. Inte att man vill det utan man är tvungen. Man får inte ledig för att springa ärende på stan. Frågar du chefen svaret är NEJ. Det handla mest korta "utflykter" till F-kassan, barnens skola eller (varför inte) Systemet. Oftast handlar om 5-15 minuter.

Samtidigt behöver inte tjänstemän be om lov att gå någonstans. Det är dj...a orättvist av Vilhelminakommunen. Vilhelminakommun tillämpar dubbla mått. Milda eller inga regler för byråkrater och stränga för alla andra.

Hälsningar från Fuskhelmina
Citera
2012-06-23, 12:54
Medlem
Mr.Kutumbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christinafonw
Jag sommarvikarierar som vårdbiträde och allt-i-allo hos Vilhelminakommun. En del kanske fuskar lite mer men det vet jag ingenting om. Att det handlar om timma låter ganska mycket och helt osannolikt. Man kan inte försvinna i timmar utan att det blir brist på händer. Överalt råder underbemanning.

Alla fuskar mer eller mindre varenda dag. Inte att man vill det utan man är tvungen. Man får inte ledig för att springa ärende på stan. Frågar du chefen svaret är NEJ. Det handla mest korta "utflykter" till F-kassan, barnens skola eller (varför inte) Systemet. Oftast handlar om 5-15 minuter.

Samtidigt behöver inte tjänstemän be om lov att gå någonstans. Det är dj...a orättvist av Vilhelminakommunen. Vilhelminakommun tillämpar dubbla mått. Milda eller inga regler för byråkrater och stränga för alla andra.

Du tycker inte det är skillnad med närvarokrav hos någon med ansvar för annan persons liv och hälsa och någon som sitter på kontor? Jag kan fixa nästan allt inom 5 minuter om jag går från jobbet. Men det är en sådan självklarhet iom att jag jobbar inom vården att det bara inte händer. Sådant fixar man på lediga dagar, innan eller efter jobbet alternativt ber en kompis eller partner att köpa med / fixa.
Citera
2012-06-24, 10:23
Medlem
lousys avatar
Citat:

Innebär det att jag också kan lämna min klass för att jag måste iväg till affärn runt hörnet och köpa snask?

Om alla skulle bete sig på det viset skulle det bli ett jävla kaos, men det är väl något ni fuskare inte tänker på. Egoistiska svin, du är säkert 90-talist också.
Citera
2012-06-24, 14:00
Medlem
Det skrämmande är inte att nio personer fuskade utan att det fortfarande finns stämpelklockor i Sverige.
Citera
2012-06-24, 18:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Det skrämmande är inte att nio personer fuskade utan att det fortfarande finns stämpelklockor i Sverige.

Dom verkar behövas, i vart fall föranleder det beteende man ser hos anställda efter att stämpelklockor försvunnit, mig att tro det.
Citera
2012-06-24, 18:51
Medlem
Mr.Kutumbus avatar
Inför låsa personaldörrar som enbart öppnas med elektroniska ID brickor som systemet använder för att registrera arbetspassens början och slut.
Citera
2012-06-24, 18:55
Medlem
christinafonws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Vi har ingen gammaldags klocka utan elektroniska nyckel som man bara viftar med vid ingången eller ber kamraten vifta med vid utgången.

Jag är säker att straffade inte fuskade mer än vi andra gör men fick betala priset för någon ska visa makt i Vilhelminakommun. Djä.... förtryckare.

Hälsar

Christina från Fuskhelmina
Citera
2012-06-24, 19:00
Medlem
christinafonws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lousy
Innebär det att jag också kan lämna min klass för att jag måste iväg till affärn runt hörnet och köpa snask?
Om alla skulle bete sig på det viset skulle det bli ett jävla kaos, men det är väl något ni fuskare inte tänker på. Egoistiska svin, du är säkert 90-talist också.

Det var mycket ofint att kalla mig för svin.

Jag bara undrar om du är en sådan pedofillärare som lämnar klass för att i smyg tafsa på elever?
Pedofili är också förbjudet som fusk - dessutom straffas med fängelse.

Hälsningar

Christina från Fuskhelmina
Citera
2012-06-24, 22:19
Medlem
Citat:

Som vilket annat jobb som helst får man ta sina fritidsärenden på rasten eller lunchen, dvs utanför arbetstid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in