2012-06-18, 20:38
Medlem
Jag skulle behöva lite hjälp med placering av pengar. Arbetar just nu som timanställd, ska förhoppningsvis plugga till hösten och kommer inte att ha någon speciell inkomst då.

Just nu har jag 44614:- som ligger fördelat på två olika fonder vad jag fattar det som; 36000 i den ena, och ~5800 i den andra. En Aktiesparfond -hög risk, och en Världenfond -medel risk. SEB har jag som bank.

Utöver detta har jag ett enkelt sparkonto som innehar 40tusen för tillfället. Jag kan absolut ingenting om detta och egentligen borde jag väl gå till en ekonomisk rådgivare, men jag börjar här. Hur ska jag placera pengarna på bästa möjliga sätt? Det känns som att det är allt för lite pengar för att få någon märkbar avkastning. Försöker att lägga undan ~8000 varje månad till mitt sparkonto, men här jag gör ibland uttag eftersom jag endast har 2000:- att spendera fritt varje månad.

Känner att jag har en del att lära och det är hög tid att sätta sig in i det
Citera
2012-06-18, 20:54
Medlem
mouris avatar
Silver och guld.
Citera
2012-06-18, 21:04
Medlem
Karjalainens avatar
Ska du ha pengarna till hösten föreslår jag att du har dem på ett högräntekonto under tiden.

Om du ska placera dem i aktier, bör du ha en minst 5-årig placeringshorisont.

Om du väljer att placera långsiktigt, föreslår jag 100% i Avanza Zero. Titta gärna om 5 år hur det skulle ha gått.

Om du önskar att placera i enskilda aktier under 5 år, föreslår jag följande: Investor, Industrivärden, SKF och Volvo.

Lycka till!
Citera
2012-06-18, 21:07
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mouri
Silver och guld.

Jag skulle inte investera i något av det i dagsläget

Silver, Du måste betala moms inom EU när du köper det och det är en nackdel

Guld, Investeringsguld betalar man inte moms på som privatperson men den stora uppgången har varit och framtiden känns lite osäker även fast nergången inte blir så stor kan det vara lååångt kvar till nästa uppgång som gör att du får tillbaka pengarna.

Högräntekonto är vad jag skulle satsat på just nu
Citera
2012-06-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karjalainen
Ska du ha pengarna till hösten föreslår jag att du har dem på ett högräntekonto under tiden.

Om du ska placera dem i aktier, bör du ha en minst 5-årig placeringshorisont.

Om du väljer att placera långsiktigt, föreslår jag 100% i Avanza Zero. Titta gärna om 5 år hur det skulle ha gått.

Om du önskar att placera i enskilda aktier under 5 år, föreslår jag följande: Investor, Industrivärden, SKF och Volvo.

Lycka till!

Målet på sikt är att möjligtvis kunna köpa en bostadsrätt när det är dags att flytta hemifrån.

Aktier är definitivt något som är intressant, har dock inte kunskapen och den behöver man onekligen innan man ger sig in på det.

Är 80 000 kr något att komma med när det gäller aktier? Borde jag i så fall köra på hela summan (80k) eller ha kanske 20k för oplanerade utgifter? För jag antar att när man handlar med aktier så är det inte allt för enkelt att komma åt pengarna med kort varsel...
Senast redigerad av Swingersklubb 2012-06-18 kl. 21:21.
Citera
2012-06-18, 21:35
Medlem
högräntekonto ( med insättningsgaranti ), inget annat...
Citera
2012-06-19, 00:06
Medlem
revodnebs avatar
Marginalen erbjuder just nu 4% ränta om du låser pengarna till 30:e april nästa år, det är en rätt ok deal om du inte behöver stålarna just nu.

http://www.marginalen.se/Privatbank/...Hograntekonto/

Insättningsgarantin gäller.
Citera
2012-06-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Marginalen erbjuder just nu 4% ränta om du låser pengarna till 30:e april nästa år, det är en rätt ok deal om du inte behöver stålarna just nu.

http://www.marginalen.se/Privatbank/...Hograntekonto/

Insättningsgarantin gäller.

Jag är inte insatt för fem öre, men hur kommer det sig att dessa banker kan erbjuda såpass hög ränta?
Citera
2012-06-24, 00:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingersklubb
Jag är inte insatt för fem öre, men hur kommer det sig att dessa banker kan erbjuda såpass hög ränta?

För de lever på att låna ut pengar till hyfsat hög ränta. (Till skillnad från de fem-sex största bankerna, som lånar ut pengar till främst bostäder och då till en förhållandevis låg ränta.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in