2012-06-18, 19:21
Medlem
Hej!
Jag undrar om man kan stödja sig på allemansrätten när man är i halmstad, isåfall vart kan man vara någonstans? Om någon känner till någon plats nära hagön så vet du vad jag är ute efter!

mVh Filip
Citera
2012-06-18, 19:26
Medlem
d01shs avatar
Inne i Halmstad finns det nog inte mycket natur där kan använda allemansrätten för. Vill du specificera dig lite mer?
Citera
2012-06-18, 19:28
Medlem
Nej, på nära Hagöns Camping! ska fira midsommar där, tänkte tälta i skogen eftersom jag inte är över 25 och det är ett krav på att man ska få tälta!
Citera
2012-06-18, 19:34
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FAjjLiiP
Hej!
Jag undrar om man kan stödja sig på allemansrätten när man är i halmstad, isåfall vart kan man vara någonstans? Om någon känner till någon plats nära hagön så vet du vad jag är ute efter!

mVh Filip

Ehm, ja om du vill vandra/campa/vara i naturen kring halmstad får du med stöd av den svenska allemansrätten göra det.
Citera
2012-06-18, 19:35
Medlem
är du säker på det då? sägs vara väldigt mycket poliser där och sånt, så det som gör mig osäker, men vart typ? asså bara om du känner till området!
Citera
2012-06-18, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Ehm, ja om du vill vandra/campa/vara i naturen kring halmstad får du med stöd av den svenska allemansrätten göra det.

Nej, stora delar av halmstad är naturreservat eller skyddade genom lokala orningsföreskrifter från tältgäster.

Citat:
Ursprungligen postat av FAjjLiiP
är du säker på det då? sägs vara väldigt mycket poliser där och sånt, så det som gör mig osäker, men vart typ? asså bara om du känner till området!

Du ska inte tälta där, är nog en dum idé.
http://www.lansstyrelsen.se/halland/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/halmstad/Hagon-skotselplan.pdf

Kolla gärna här också:
https://www.flashback.org/p31333367
Citera
2012-06-18, 22:23
Medlem
bunjackens avatar
Allemansrätten gäller i natur såsom skog, sjöar osv inte mitt i centrala staden men visst där får du också vara och kom ihåg allemansrätten är ingen lag alls utan mer en tradition som ger dig rätt att göra det mesta i naturen märk det mesta

kom ihåg denna enkla regel inte störa och inte förstöra använd ditt sunda förnuft helt enkelt

observera i naturreservat kan andra regler gälla du får ta reda på det själv eller ev läsa uppsatta skyltar
Citera
2012-06-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Allemansrätten gäller i natur såsom skog, sjöar osv inte mitt i centrala staden men visst där får du också vara och kom ihåg allemansrätten är ingen lag alls utan mer en tradition som ger dig rätt att göra det mesta i naturen märk det mesta

kom ihåg denna enkla regel inte störa och inte förstöra använd ditt sunda förnuft helt enkelt

observera i naturreservat kan andra regler gälla du får ta reda på det själv eller ev läsa uppsatta skyltar

Inte lag? Räcker grundlagen? RF 2:15
" Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (2010:1408)."

Sen hittar du mer vad som räknas in i allemansrätten i miljöbalken.
Citera
2012-06-19, 22:28
Medlem
Realists avatar
Mja,
RF hänvisar till Allemansrätten. RF är en lag men allemansrätten är det inte.

Däremot kan man förenkla det hela genom att säga att allemansrätten är den möjlighet att använda naturen som inte är förbjuden enligt lag.

Dvs allemansrätten är ett samlingsnamn på det som inte är förbjudet enligt lag i naturen. Det är alltså inte ett samlingsnamn för det som är tillåtet enligt lag.

Läser man miljöbalken så visar den inskränkningar i allemansrätten. Inte vad allemansrätten innehåller.
Miljöbalken ger även lite stöd åt allemansrätten genom att ge en möjlighet till tvingande åtgärder så att folk kan nyttja allemansrätten.
Citera
2012-06-20, 01:02
Medlem
Forever Winters avatar
Allemansrätten gäller inte inom detaljplanerat område. Nu vet jag inte om området du nämner är det. men bara så du vet.
Citera
2014-01-16, 13:10
Medlem
Allemansrätten torde vara en sedvanerätt.
Dvs det har sedan urminnes tider varit Ok att
plocka bär, svamp, vilt växande marihuana och annat för eget bruk.
Vidare har det ansetts ok att övernatta (tälta) en natt under förutsättning
att man ej stör boende (ex vis genom att vistas för nära bostäder)

Skulle vara intressant om någon markägare drog ett bärplockningsföretag inför
domstol. Om 100 thailändare kommer och dammsuger marken är det
knappast för eget bruk...

Vidare sverige kontra Eu...har tyskar rätt att plocka svamp i Sverige, men svenskar
ej i Tyskland.
Skulle vara intressant att se resultatet...

Har f ö inget emot thailändska dam(m)sugare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in