Citat:
Ursprungligen postat av SalmonOfKill
Jag förstår hur du resonerar, men jag anser ändå inte att man kan se det så. De allra flesta av oss upplever sig ha en fri vilja, det anser jag vara en rimligt antagande. Huruvida denna fria vilja är faktisk eller illusorisk borde således inte spela någon roll, resultatet är ändå detsamma.
Att "gå runt och vara arg på människor" kommer människan att göra ändå, eftersom hon fungerar på det viset. Straffa/rehabilitera-konceptet anser jag oavsett fall bör vara det senare, och det behöver inte ha att göra med fri vilja. Om en människa visar sig vara riskabel att ha i samhället, med Breivik som extremexempel, bör denne rimligtvis låsas in. Huruvida han enbart uppfattade sig ha gjort sina egna val, eller om han faktiskt gjorde det är irrelevant, eftersom resultaten ändå alltid blir desamma.
Jag tror inte att människan kommer att applicera ett deterministiskt synsätt på samhället och dess institutioner (som i att folk inte kan bestraffas pga att de saknar fri vilja) inom en överskådlig framtid, och därför anser jag att denna deterministdiskurs inte leder någonvart.
Kontentan av min poäng är: illusionen av fri vilja och faktisk fri vilja är i praktiken identiska. Så länge du upplever dig göra fria val, gör du det.

Du inser att det fetmarkerade låter väldigt slött? Rätt är rätt, oavsett om det leder till några radikala förändringar eller inte. Vad gäller straff/rehabilitering är det långt ifrån en självklarhet i världen utanför Sverige. Just Breivik kan vara intressant när det kommer till dödsstraff, något många faktiskt tycker att han bör dömas till.
Jag förstår dock din poäng, men märk väl att tråden ligger i filosofi, och inte politik. Vissa saker kan diskuteras enbart för diskussionens skull.
Jag är förresten aldrig arg.
Citat:
Ursprungligen postat av Quelia
Skulle vi kunna få en definition av fri vilja från någon som inte tycker att vi har det?
Även om vi är ett resultat av gener, uppväxt, miljö och så vidare, så är vi ju ändå ett resultat som bestämmer vad vi vill göra.
Resultatet av gener och miljö bestämmer vad du gör. Detta verkar du vara med på. Kan man välja sina gener? Nej, det kan man förstås inte. Kan man välja sin miljö? I viss mån, men det valet utgår också ifrån ens gener och tidigare miljö. Resultatet, dvs en själv, kan man inte välja. Man kan alltså inte välja hur man är, eller vad man väljer. Valet är alltså inte fritt. Man är determinerad att agera som man gör. Att definiera fri vilja blir för mig svårt, eftersom jag anser att det inte existerar. Det blir lite som att beskriva en färg man inte sett, det är lättare om den som påstår sig sett färgen börjar.
Jag kan förtydliga det med ett orealistiskt exempel. Quelia kan se in i framtiden. Quelia ser att Fragil kommer att må lite dåligt, gå hem från krogen och skriva ett inlägg på Flashback angående den fria viljans existens. Hur Quelia ser detta är irrelevant, men det är determinerat - Fragil kan inte agera på något annat sätt. Har Fragil något val? Visserligen väljer Fragils person att skriva inlägget, men det var redan förutbestämt - av dennes gener och miljö.
Valet utgår ifrån att man kan välja något annat, något man inte kan om man anser att generna och miljön styr ens agerande. I varje given situation kan man bara göra det man gör. Nästa gång kanske man gör något annat, iom att ens miljö förändrats, men vid själva handlingen fanns det ingen annan utgång.