2012-06-17, 23:23
Medlem
Leifsons avatar
Tror inte det är någin som har missat att Housemusiken tar över Sverige - inte minst på klubbarna. På bara några år har den konkurrerat ut i stort sett all annan typ av musik på uteställena, och den börjar även dyka upp på andra ställen, som konserter, festivaler, radio osv.

För oss (för jag är väl inte ensam..?) som inte tycker om House är detta en katastrof. Det är skrämmande att inse att all musikmedia håller på att ätas upp av housen, som verkar ha dykt upp från ingenstans. Man pekas ut som konstig om man inte gillar det, och vill man höra något annat så får man slåss för sin sak, och möts ofta av mycket negativitet. Housefolket (typ.. alla?) verkar ha glömt att de faktiskt tyckte om annan musik innan housen dök upp. House har onekligen tagit platsen som den nya mainstream-musiken, och slog i processen ut ALLT. House har fått Svensson att börja lyssna på EDM - och nu är jag rädd att Svensson kommer att fortsätta den utstakade vägen genom EDM och kommersialisera och förstöra den.

Det som förvånar mig mest är hur denna musiken tyckts dyka upp från ingenstans. Sökte lite efter House's rötter, men hittade ingen vettig utvecklingsväg.

Var kom House ifrån egentligen, vad är dess föregångare? Vad lyssnade man på på krog och vidare innan House dök upp?

Hur kunde House egentligen bli så stort, så snabbt?

Är de andra grenarna av EDM säkra mot mainstream-svärmen?

Hur ser framtiden ut? Kommer radion dumpa popen och börja sända endast house?
Citera
2012-06-17, 23:43
Medlem
johaaaaanness avatar
Jag är musikälskare och älskar elektronisk musik DOCK så är dagens House lite för mycket.
Dagens House härstammar ju från äldre House-musik helt enkelt. Den House grenen jag tycker är skönast är Acic-House: http://www.youtube.com/watch?v=rMR41Lxb1L4 Om du lyssnar noga på melodin så hör du att det är ganska likt dagens!

Anledningen att det slog igenom var för att dagens kids vill bli DJ's helt enkelt, dem fattar inte att man måste göra musik (vilket kräver musikalitet) och sedan spela den som dj om du inte är ett geni och kör med syntar analogt, utan tror att man kan dunka Avicii, Nause och Adrian på sin laptop på folkölsfest och bli svinkänd.

Eller för att det helt enkelt är lätt att hoppa till på fyllan.. Något jag tycker är tråkigt är när man drar in underground musik till mainstreamen ex: Dubstep i radiomusiken osv.
Citera
2012-06-17, 23:45
Medlem
Deficios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leifson
Var kom House ifrån egentligen?
Detroit/Chicago. Finns mycket info ute på nätet så jag tvivlar på att du har letat. Finns ett bra par dokumentärer ute på YouTube med.
Citat:
Vad är dess föregångare?
Disco skulle jag säga. Men housen du talar om heter electro house/big room house osv. Finns många genrer. "Äkta" house är inte alls något man skulle dansa till på krogen i modern tid.
Detta är "riktig" house.
Oliver $ - Doin' Ya Thang (Original Mix)
http://www.youtube.com/watch?v=PzV11AUobVg
Citat:
Vad lyssnade man på på krog och vidare innan House dök upp?
Eurodisco? Eurotrance?
Citat:
Hur kunde House egentligen bli så stort, så snabbt?
Sociala medier kanske? Fler upptäckte datorer, intresset växte och därför spreds det bättre än annan musik har behövt göra. Allting sker online istället för p2p.
Citat:
Är de andra grenarna av EDM säkra mot mainstream-svärmen?
Inte alls. De flesta är förmodligen där.
Dock så ser jag inget negativt i det, om man nu inte är en hipster.
Inget "förstörs" av det egentligen, musiken kommer alltid vara där. Det är väl folkets egna fel ifall de inte letar bortom radion för bra musik.
Citat:
Hur ser framtiden ut? Kommer radion dumpa popen och börja sända endast house?
Det pågår väl en slags mutation redan nu? Dock så kommer pop aldrig försvinna då det är genrernas mest kommersiella genre.

Mvh
Citera
2012-06-17, 23:47
Medlem
NeverArounds avatar
Herregud, ni skriver ju om det som om det vore jordens undergång.

Själv kan jag lyssna på det mesta men EDM är jag väldigt inne i just nu. Var det inte samma visa när Rocken började blomma upp för ett rätt bra tag sedan?
Citera
2012-06-18, 00:08
Medlem
Leifsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deficio
Detroit/Chicago. Finns mycket info ute på nätet så jag tvivlar på att du har letat. Finns ett bra par dokumentärer ute på YouTube med.

Eurodisco? Eurotrance?

Sociala medier kanske? Fler upptäckte datorer, intresset växte och därför spreds det bättre än annan musik har behövt göra. Allting sker online istället för p2p.

Inte alls. De flesta är förmodligen där.
Dock så ser jag inget negativt i det, om man nu inte är en hipster.
Inget "förstörs" av det egentligen, musiken kommer alltid vara där. Det är väl folkets egna fel ifall de inte letar bortom radion för bra musik.

Det pågår väl en slags mutation redan nu? Dock så kommer pop aldrig försvinna då det är genrernas mest kommersiella genre.

Mvh

Menade mer ur vilka stilar det utvecklades ur. Det mesta med House jag hittade var inte särskilt likt det vi har idag.

Ahh, denna Eurodance. Vad hände med folks musiksmak? Eurodance är ju betydligt bättre än house, mycket mer drag i. Synd att den stilen typ dog i Sverige.

Jag ser mycket negativt i det. Min smak är ur den lite hårdare delen av EDM-skalan, och generellt sett så tycker inte mainstream-svärmen om hård musik. För att få mer publik och pengar börjar därför producenterna att mjuka upp det lite, och vips så blir det mer och mer populärt, men också sämre, enligt mig. Efter att dubstep nu fallit tror jag att Hardstyle och den biten av EDM är näst på tur för att smaka på kommersialiseringen på allvar. Det har redan börjat, med hardstyle-remixer av Houselåtar. Uhh.

Just nu är pop det, ja. Men med utvecklingstakten vi ser på House är det bara en tidsfråga..

Citat:
Ursprungligen postat av NeverAround
Herregud, ni skriver ju om det som om det vore jordens undergång.

Själv kan jag lyssna på det mesta men EDM är jag väldigt inne i just nu. Var det inte samma visa när Rocken började blomma upp för ett rätt bra tag sedan?

Jag ser inget positivt med det som händer. Jag tycker inte om House, och att den trycker undan andra stilar, som jag tycker mer om, är såklart inte kul för mig. Jag lyssnar på i stort sett alla stilar inom EDM - utom House. Gillar det inte alls, tycker det är segt och tråkigt. Allt annat går i princip bra - från bitpop till hardcore.

Rocken var inte riktigt samma sak, nej.
Citera
2012-06-18, 09:47
Medlem
Trofls avatar
Det enda jag vill kommentera är att jag hoppas att den mera "extrema" electro-housen (om den nu kallas så) tar över mer och mer. Jag kan inte ösa på riktigt till dagens house. Känns som att det bara är ett beat som man står och hoppar till medans man letar någon att ragga upp, ingen som helst betydelse vad som spelas egentligen.
Citera
2012-06-18, 14:11
Medlem
Leifsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trofl
Det enda jag vill kommentera är att jag hoppas att den mera "extrema" electro-housen (om den nu kallas så) tar över mer och mer. Jag kan inte ösa på riktigt till dagens house. Känns som att det bara är ett beat som man står och hoppar till medans man letar någon att ragga upp, ingen som helst betydelse vad som spelas egentligen.

Håller helt med om detta, och det är precis vad jag anser också. Avicii och liknande är mainstream i mainstreamen, det allra värsta.
Citera
2012-06-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deficio
"Äkta" house är inte alls något man skulle dansa till på krogen i modern tid.

Varför skulle man inte göra det?
Citera
2012-06-18, 15:31
Medlem
Deficios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Varför skulle man inte göra det?
För att det är för långsamt och inte alls "ösigt" som mainstreamen söker?
Menade det verkligen inte som ett påhopp, men om du drar igång äkta chicago jackin' house på en svensk krog så tror jag inte att dansgolvet rör sig så mycket.
Citera
2012-06-18, 15:31
Medlem
TheBITs avatar
Det är småsegt med alla kids ala summerburst som "ÄLSKAR HAUAZZZZZ!!!!" fast dom gillar typ 5 låtar av avicii.

House är asfett, men det var fan bättre för ett par år sen när scenen var mindre fjortispopulär.

För övrigt hade det varit asfett med typ duoteque på krogen.
Citera
2012-06-18, 20:10
Medlem
Elektrisk musik börja som revolt mot samhället och de äldre, precis som rock. Kollar du Depeche Mode, vilka jag anser spela elektronisk musik, så har de inspirerats utav punken till exempel.

Dra inte all elektronisk musik över en och samma kam. Något många av mina kompisar gör. Dock är det tråkigt att folk har svårt att tycka om olika typer av musik...

Dock så är Avicii lite väl mycket åt pop-hållet. Detta tycker nog många som gillar lite mer extrem musik.

(PS. Reserverar mig för en del fakta fel, är inte den mest insatta. )
Citera
2012-06-19, 00:16
Medlem
förstår inte vad problemet är. hellre avicii än lady gaga, florida och annat trams
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in