2014-06-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glennzzon
Innebandy som underhållning för publik och åskådare är det helt värdelöst.
Som sport är det så jäkla tarvligt.

Några roliga punkter så man förstår att Innebandy är ett skämt
* Rinken är typ 40 cm hög!
* Bollen massa hål i sig! Är det för att det inte ska göra ont att bli träffad?
* Man får max ta sats till knähöjd med klubban! För hårda skott annars?
* Kids som spelar har glasögon på sig
* Fullvuxna män springer runt med knästrumpor
* Målvakten sitter på knäna i mjukisbyxor!
* På Engelska heter det floorball!

1. Sargen. Det enda syftet sargen har är att hindra bollen från att onödigt hamna utanför spelplanen för ofta. Precis som i hockey.

2. Det svider ganska ordentligt att bli träffad av någon som kan skjuta. Måste man få ont för det ska gillas eller?

3. Det finns spelare som skjuter hårdare än 170km/h när de drar på slagskott. Runt 200km/h som hårdast. Det är till och med hårdare än i hockey i de allra flesta fall!

4. Ja, det borde fler ha. Jag blev blind på ena ögat i ca 30min efter jag fick ett slagskott i ansiktet som jag skullet täcka. Jag känner dessutom en spelare som bara har 50% syn kvar på ena ögat efter en liknande situation.

5. Som i de flesta sporter. I innebandy har man det oftast för syns skull eller för kompressionsfunktion, bättre blodtillförsel i benen.

6. Målvakten sitter på knä i specialtillverkade målvaktsbyxor + knäskydd och en hel del andra skydd. Du tänker nog på grundskolan på gympan.

7. Okej.

Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Minns att man spelade på dagis samt fritids upp till kanske 9-10 års åldern. Då var det roligt! Jag stod (satt) oftast i mål eftersom jag var småtjock och orörlig.

Men innebandy för vuxna?? På elitnivå??

Så fort jag ser detta på TV så är min enda tanke - kvinnor, en vuxen innebandymålvakt måste vara det mest osexiga man någonsin kan tänka sig, sittandes där i sina bästa mysbyxor och kasta sig efter den lilla bollen? Förstår inte hur man kan göra detta och behålla någon form av värdighet som man.

Som målvakt på hög nivå har du på dig specialanpassad utrustning för att just kunna sitta på knä större delar av matchen samt röra dig bekvämt. Det är inte precis mysbyxor vi pratar om.

Vad som gäller sexighet får du väl fråga valfri elitmålvakts flickvän eller fru vad de tycker om honom. Jag tycker det är lite homo-varning att som man att avgöra vad som är sexigt eller inte hos en annan man. Som målvakt behöver du ganska bra fysik för att orka med att röra dig som du ska röra dig, så småtjock och orörlig som målvakt är ganska dåligt. Men ja, när man är 9-10 år gammal så gäller oftast regeln "Om ingen vill stå i mål, så står han som är tjockast".

Det är få som har idiotin/modet i huvudet att kunna stå i mål. Per definition att göra något som andra inte vågar är manligt enligt de flesta. Manligt eller korkat. Frågar du en feminist är det precis samma sak.

Vill bara understryka att jag själv hör hur det låter som jag hyllar innebandyn i skyn. Det gör jag inte, jag försöker bara vara övertydlig. Jag gillar innebandy som sport på samma sätt som jag gillar fotboll och hockey. Teknik, taktik och de enastående saker som vissa individer klarar av att göra. Just innebandy gillar jag för... jag har alltid spelat det... och jag är tydligen ganska bra på det också .

Många människor verkar ha fått en tråkig syn på innebandy, främst för det är en relativt enkel sport att utöva för vem som helst (det räcker med en klubba så är du good to go). Få har nog dock upplevt hur det är att spela det på elitnivå eller högre nivå överhuvudtaget.
Innebandy är en sport som de allra flesta tycker är rolig att utöva oavsett vad de har sagt om den, det kan jag garantera.

Men att på något sätt jämföra innebandyn som man spelade i skolan mot högre nivå i t.ex. SSL, det går inte. Det är precis som att döma fotbollen från att ett gäng ungar sparkar boll på skolgården. Tramssport! .

Men precis som med allt - gillar du det inte så gillar du det inte. Det är DIN åsikt. Att innebandyn är den största sporten efter fotboll i Sverige säger väl sitt, kan jag tycka.
Citera
2014-07-09, 07:27
Medlem
DarthOlles avatar
Innebandy är skittråkigt, och alla som spelar är töntar!
Citera
2026-05-23, 22:46
Medlem
Konstigt att innebandy inte har blivit större.
Citera
2026-05-25, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Konstigt att innebandy inte har blivit större.

Tråden dog för 12 år sedan och du kommenterar nu?
Citera
2026-05-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Tråden dog för 12 år sedan och du kommenterar nu?
Ja
Citera
2026-06-02, 23:05
Medlem
Ilimitados avatar
Innebandy är en inkörsport till tyngre sporter.
Citera
2026-06-23, 21:33
Medlem
Innebandy är en sport som skiljer pojkarna från män. Det sjunger i alla fall popgruppen 250 kg. kärlek i sin sång "Innebandy".
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in