Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-06-17, 22:49
Medlem
RedCrabs avatar
Det är en sak som jag har tänkt och det är om innebandy kan räknas som sport på det sättet att man kan leva sig på det samt att klassas som elitidrottare?

En fotbollspelare och hockeyspelare brukar sällan hänga på någon sportpub varje lördagkväll om de har titeln "elitidrottare" , det är väldigt ofta man ser dessa sk "elitidrottare" på puben , vilket sällan sker då hockeyspelarna eller fotbollspelarna har säsong.

Dessutom kan man undra om innebandy kommer att växa eller inte i framtiden, isåfall vad är det som gör att inte sporten växer enligt er? Är det underhållande att kolla på innebandy på tv?
Citera
2012-06-17, 23:24
Medlem
abowbrorsans avatar
Det är roligt att spela med ack så tråkigt att kolla på, tittar hellre på trav än innebandy på TV.
Citera
2012-06-18, 00:03
Medlem
Sobofieds avatar
Det är väldigt få innebandyspelare som lever på sporten - det diskuterades nyligen i innebandytråden och det var inte många (och de som tjänade bäst hade inga stora summor).

För att en sport ska växa krävs pengar och intresse. Intresse har man i viss mån - alla spelar innebandy i ungdomen - men sen är det tufft. Jfr med handbollen som har en liknande ungdomsrörelse men är mycket populärare på elitnivå (iallafall landslaget).

Kanske är det den internationella aspekten. Många länder bryr sig om handbollen, innebandyn har väl 3-4..
Citera
2012-06-21, 17:20
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Man kan också konstatera att det var få som livnärde sig på hockey och fotboll i början av 80-talet. Jag kan komma ihåg fel, men jag har för mig att när IFK Göteborg vann 1982 var det ingen spelare (möjligen Torbjörn Nilsson undantagen) som livnärde sig på fotbollen. Innebandyn är en ung sport och det tar tid att etablera sig. Hur man än vänder och vrider på det är innebandy Sveriges näst största lagsport så jag tror att det ser annorlunda ut om exempelvis 10 år.

När det gäller att hänga på krogen kan man läsa Börje Salmings bok eller googla på Paul Gascoine och se att det går att utöva även dessa sporter trots att man gillar krogliv och man ska inte glömma Conny Strömbergs liv och leverna...
Citera
2012-06-23, 10:02
Medlem
4168s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Man kan också konstatera att det var få som livnärde sig på hockey och fotboll i början av 80-talet. Jag kan komma ihåg fel, men jag har för mig att när IFK Göteborg vann 1982 var det ingen spelare (möjligen Torbjörn Nilsson undantagen) som livnärde sig på fotbollen. Innebandyn är en ung sport och det tar tid att etablera sig. Hur man än vänder och vrider på det är innebandy Sveriges näst största lagsport så jag tror att det ser annorlunda ut om exempelvis 10 år.

När det gäller att hänga på krogen kan man läsa Börje Salmings bok eller googla på Paul Gascoine och se att det går att utöva även dessa sporter trots att man gillar krogliv och man ska inte glömma Conny Strömbergs liv och leverna...

Glömmer du möjligen bort fotboll och Hockey eller?
Citera
2012-06-23, 10:08
Medlem
Nej, innebandy är ingen sport för män, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Innebandy är något man sysslade med på gympatimmarna i lågstadiet eftersom det var svårt att spela riktig bandy eller idrott i en gympasal. Innebandy är ett stor våt filt som kastats över idrottssverige och lockar till sig lovande unga idrottsmän som hade kunnat uträtta något stort i riktiga idrotter men istället väljer töntsysselsättningen innebandy eftersom just denna sysselsättning har varit mycket god på att marknadsföra sig och vars företrädare t ex finns på sportredaktionerna både på radion och SVT. Innebandyn har helt enkelt fått oförtjänt mycket medieutrymme och kidsen tror därför att det är en riktig sport, hjärntvätt kan man kalla det. Nej, fortsätt ni gärna med ert benklubbande men min respekt får ni aldrig. Fjollor.
Citera
2012-06-23, 10:12
Medlem
knullklassons avatar
Nej, knappast. Det är en lek, precis som brännboll.
Citera
2012-06-23, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4168
Antar att han syftar på antalet utövare, där är endast fotbollen före.
Publikmässigt däremot finns det väl flertalet sporter som hamnar före på listan!

Mycket bra tråd det här!!
Citera
2012-06-23, 11:56
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4168
Nej, sett till antalet utövare är innebandyn betydligt större än hockeyn.
Citera
2012-06-23, 12:10
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej, innebandy är ingen sport för män, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Innebandy är något man sysslade med på gympatimmarna i lågstadiet eftersom det var svårt att spela riktig bandy eller idrott i en gympasal. Innebandy är ett stor våt filt som kastats över idrottssverige och lockar till sig lovande unga idrottsmän som hade kunnat uträtta något stort i riktiga idrotter men istället väljer töntsysselsättningen innebandy eftersom just denna sysselsättning har varit mycket god på att marknadsföra sig och vars företrädare t ex finns på sportredaktionerna både på radion och SVT. Innebandyn har helt enkelt fått oförtjänt mycket medieutrymme och kidsen tror därför att det är en riktig sport, hjärntvätt kan man kalla det. Nej, fortsätt ni gärna med ert benklubbande men min respekt får ni aldrig. Fjollor.
En bitter hockeyspelare som insett att han aldrig blir något?

Ditt inlägg är faktiskt lite intressant. Du skriver: "eftersom just denna sysselsättning har varit mycket god på att marknadsföra sig och vars företrädare t ex finns på sportredaktionerna både på radion och SVT. Innebandyn har helt enkelt fått oförtjänt mycket medieutrymme" och det låter både svulstigt och bra om man inte funderar lite...

Fotboll är Sveriges största sport och ska givetvis ha mycket medieutrymme. Inte för att landslaget är speciellt bra utan för att många följer och uppskattar sporten. Angående sportredaktioner (och tidningar) har väl knappt någon där spelat fotboll...

Hockey är sett till antalet utövare en liten sport men ska givetvis ha en hel del utrymme i media eftersom svenska folket är intresserade av hockey och landslaget är ganska bra.

Innebandy är Sveriges näst största lagsport och landslaget är topp två i världen och borde få större utrymme i media än man har idag. Nu förstår jag att utrymmet inte är större eftersom "folkets intresse" inte är nog stort än, men det kommer.

Grejen är att det finns massor av sporter jag inte förstår mig på, men varför försöka håna dem?
Citera
2012-06-23, 12:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är väldigt få innebandyspelare som lever på sporten - det diskuterades nyligen i innebandytråden och det var inte många (och de som tjänade bäst hade inga stora summor).

För att en sport ska växa krävs pengar och intresse. Intresse har man i viss mån - alla spelar innebandy i ungdomen - men sen är det tufft. Jfr med handbollen som har en liknande ungdomsrörelse men är mycket populärare på elitnivå (iallafall landslaget).

Kanske är det den internationella aspekten. Många länder bryr sig om handbollen, innebandyn har väl 3-4..
Innebandyn är dubbelt så stor som handbollen i Sverige, men i övrigt tror jag du har rätt.

http://www.rf.se/ImageVault/Images/i...ltHandler.aspx
Citera
2012-06-23, 13:00
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Innebandyn är dubbelt så stor som handbollen i Sverige, men i övrigt tror jag du har rätt.

http://www.rf.se/ImageVault/Images/i...ltHandler.aspx

Jo, jag uttryckte mig klumpigt - menade mer att högsta serien i Handboll och vårat landslag har starkare folklig förankring än innebandyns dito. Nu har jag visserligen ingen källa på det heller, mer baserad på TV-tid. :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in