2012-06-17, 17:44
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Nu är det dags för mig att gå till vårdcentralen för att prata om depression. Jag har mått dåligt en längre tid som ni kanske vet, som läst mina tidigare trådar.

Jag lider inte av skitjobbig depression, dödsångest/självmordstankar osv. Utan jag är bara väldigt nere, tappat ork/lust till nästan allt. Jag går oftast med ett fejkleénde.

Vad ska jag säga när jag går in på min VC?
Vad kan man tänkas få?
Citera
2012-06-17, 18:25
Medlem
Quazzimodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3aksh0w
Nu är det dags för mig att gå till vårdcentralen för att prata om depression. Jag har mått dåligt en längre tid som ni kanske vet, som läst mina tidigare trådar.

Jag lider inte av skitjobbig depression, dödsångest/självmordstankar osv. Utan jag är bara väldigt nere, tappat ork/lust till nästan allt. Jag går oftast med ett fejkleénde.

Vad ska jag säga när jag går in på min VC?
Vad kan man tänkas få?

Säg sanningen, överdriv eller underdriv inte, på så vis får du den hjälp du behöver.
Den allmänna uppfattningen är att lättare SSRI-preparat likt Fluoxetin skrivs ut vid första besök med dina symptom. Har du svårt med sömnen skrivs oftast Attarax ut i det första ledet. Funkar inte dessa så verkar många läkare vilja prova att sätta in Mirtazapin & Theralen.
Min personliga rekommendation till någon med dina symptom är Voxra då den tycks ge folk ork, styrka & motivation, en spark i ändan helt enkelt.

Lycka till!
Citera
2012-06-17, 18:32
Moderator
ofays avatar
MoH >>> psyk

Mvh Ofay
Citera
2012-06-17, 22:02
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quazzimodo
Säg sanningen, överdriv eller underdriv inte, på så vis får du den hjälp du behöver.
Den allmänna uppfattningen är att lättare SSRI-preparat likt Fluoxetin skrivs ut vid första besök med dina symptom. Har du svårt med sömnen skrivs oftast Attarax ut i det första ledet. Funkar inte dessa så verkar många läkare vilja prova att sätta in Mirtazapin & Theralen.
Min personliga rekommendation till någon med dina symptom är Voxra då den tycks ge folk ork, styrka & motivation, en spark i ändan helt enkelt.

Lycka till!
Tack så mycket för ett väldigt bra svar, det uppskattas
Citera
2012-06-17, 22:42
Medlem
1c9r5s avatar
Ge det tid. Kanske får du även tid till kurator/psykolog, ibland är det skönt att bara prata av sig. Det betyder inte att det är en allvarlig sjukdom eller liknande, glöm inte det. Det är vanligt och helt okej att må dåligt och det finns hjälp att få.

Jag fick första gången remiss till psykolog och citalopran 10mg att börja med. Det körde jag på länge, nu har jag haft många återbesök och står inte på samma dos och har andra mediciner också, men det var där det började Och som andra säger, överdriv inte och framför allt, vilket är jättelätt att göra särskilt om man går dit på "en bra dag", man tror själv att problemen inte är så stora. Tänk inte så. Tänk att du helt enkelt KAN och VILL må bättre, inga problem är för små. Du är värd att må bra! Uppdatera gärna efter besöket.
Citera
2012-06-17, 23:27
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Ge det tid. Kanske får du även tid till kurator/psykolog, ibland är det skönt att bara prata av sig. Det betyder inte att det är en allvarlig sjukdom eller liknande, glöm inte det. Det är vanligt och helt okej att må dåligt och det finns hjälp att få.

Jag fick första gången remiss till psykolog och citalopran 10mg att börja med. Det körde jag på länge, nu har jag haft många återbesök och står inte på samma dos och har andra mediciner också, men det var där det började Och som andra säger, överdriv inte och framför allt, vilket är jättelätt att göra särskilt om man går dit på "en bra dag", man tror själv att problemen inte är så stora. Tänk inte så. Tänk att du helt enkelt KAN och VILL må bättre, inga problem är för små. Du är värd att må bra! Uppdatera gärna efter besöket.
Tack du också för ett bra svar Jag ska återkomma när jag varit på besöket, när jag känner mig manad till att gå dit Men jag lovar att återkomma
Citera
2012-06-17, 23:33
Medlem
Om du får antidepressiva så var medveten om att du kan må sämre upp till och med 6 veckor vid start av behandlingen, samt få självmordstankar. Detta är en biverkan. De är dåliga på att upplysa om detta, men det är extremt viktigt att vara medveten om.

Mvh
Citera
2012-06-17, 23:39
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erica87
Om du får antidepressiva så var medveten om att du kan må sämre upp till och med 6 veckor vid start av behandlingen, samt få självmordstankar. Detta är en biverkan. De är dåliga på att upplysa om detta, men det är extremt viktigt att vara medveten om.

Mvh
Tack för tipset. Jag ska se vad dom säger när jag väl går dit.

Vissa dagar mår jag som sagt relativt bra och då kommer det inte på tanken att gå till VC. Då tänker jag "Äh, jag går dit senare"
Citera
2012-06-17, 23:42
Medlem
Vet precis hur du känner dig. Var deprimerad från vinterns början tills i våras och hade ångest.
,matproblem och lite paranoia. Försökte söka hjälp men gav upp för jag ville inte berätta för mina föräldrar att jag behövde pengar till behandling. Det kändes som en Skam.. Det blev bättre men absolut inte helt. Mår fortfarande dåligt till och från och är aldrig speciellt lycklig. Nu har min depression kommit tillbaka då jag är mer nedstämd och dålig livslust. Vill hellre dö än leva känns det som. Nog med mig! Bra att du söker hjälp nu och hoppas du får den hjälp du behöver! Och gör ej som jag, för jag tror inte riktigt på att man kan bli bra av SIg
Själv.
Citera
2012-06-18, 00:04
Medlem
20120606s avatar
Du ska berätta precis hur du mår, kort och gott. Inte lägga till eller ta bort något från din sjukdomsbild. Det du kan förvänta dig av att få i medicinväg är väl något antidepressivt preparat, typ Mirtazapin eller Sertralin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in