2012-06-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keoni5
Kan ju även vara Tina på dessa bilder.
http://kaymixfliza.bloggagratis.se/2010/10/10/3727319-narkontakt-varg/

Precis det jag tänkte, åldern verkar vara sådär 1-2 år fel däremot.
Citera
2012-06-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hkane
"Det är inte ofta jag gråter, men innan vi skulle gå sammankallade Tina vargarna. Hon fick Tromb till att börja yla och de andra följde efter…. Något så vackert och underbart… jag blev så rörd och berörd!"
Uppfattar henne som blond.

Jo jag håller med, uppfattade nog fel på vem som är vem på bilderna.
Citera
Medlem
Storm.s avatar
Går man inte in till vargarna på egen risk? Finns det inga "Egen risk" skyltar uppsatta eller motsvarande?

Går man in i ett rovdjurs revir och kommer för nära då smäller det, det vet varenda unge i Sverige från ålder 3 och upp om,

Björnen sover och "Han är inte farlig bara man är varlig" handlar förvisso om björnar men det borde gälla på alla rovdjur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReKuFeSiN
Känns bara konstigt att hon skulle varit hos vargarna med tanke på att hon står som delfintränare på Facebook
Det är status att vara djurskötare och tränare för stora rovdjur och delfiner. För att få jobba med dessa så ska man ha jobbat på Kolmården i många år. Delfinerna ska väl ha högst status enligt vad jag erfarit. Det där med skötare på Kolmården är lite speciellt, svårt att förklara men många skötare är rätt så "idealistiska" i sin syn på jobbet, något som Kolmården naturligtvis inte har varit sena med att utnyttja. Undrar om någon tränare/skötare öht tjänar bra kosing på sitt jobb. Knappast, och då betvivlar jag inte alls att många av dem är mycket välutbildade och har många poäng biologi från universitetet...

Edit: det jag menar är att jag skulle tro att de som jobbar med delfinerna mycket väl kan ha som deluppgift att jobba med vargar, det är inte en art per anställd. Det går efter kompetens och kunnande.
Senast redigerad av scheele 2012-06-17 kl. 20:26.
Citera
2012-06-17, 20:24
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Reglerna på kolmården (det har hennes chef bekräftat i tidningsartiklar under dagen) är ju sådana.
Ensamarbete i varghägnet är helt normalt.

Ergo är det hennes uppgift att jobba själv bland vargarna.

Då är självklart felet hennes chefers.

den döda kvinnans skuld i det hela kanske inte är så intressant att diskutera då hon redan är .. död.
Det är skötarna som skall veta hur vargar beter sig och inte nödvändigtvis ledningen. Om vi någonsin får veta hur det gick till kommer det med stor sannolikhet visa sig att den omkomne brutit mot givna regler och agerat helt felaktigt i sin kontakt med djuren.

Det dräller av snöskottare på taken på vintrarna som struntar i att ha livlina då de upplevs som varandes i vägen. Man kan sätta upp vilka regler som helst men om de som skall följa dom inte inser varför de finns så hjälper dom inte. Man kan inte gå och hålla alla i handen hela tiden.
Citera
Medlem
Ny4Tid3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
En sak man iaf lärt sig i den här tråden om den tragiska olyckan är att det finns människor som verkligen hatar vargar. Lite väl mycket för att vara sunda människor.

2 dödsfall på över 100 år av vargattack och då går folk apeshit. Kanske bättre att stoppa vanligare saker som folk dör av?

Dessutom så va ingen av dom vargarna vilda och fria vargar, dom va båda "tama" vargar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny4Tid3r
Underbara djur, älskar att se deras sociala spel. Man ser hur lik hunden är vargen när man ser det här.

Mer varg i skogarna.

Skillnad, exakt så beter sig ju hundar sen så visade den ju inte underkastelse helt heller, ligger fortfarande spänd och visar tänderna, det är inte underkastelse. Underkastelse är när hunden är helt avslappnad och viker undan huvudet och blicken.

Vad har du för hundar?

Troligtvis är det så.

+1

Eller sluta att ha gulligullträffar med ett instängt rovdjur.

Vargar ska leva i stora revir i frihet. Hur många såna vargar har attackerat människor som inte blivit trängda av sitt offer? Skulle gissa på att dom gå att räkna på en hand om det ens finns några.

Friska vargar i frihet håller sig borta från människor. Spenderar mycket tid med hund i vargmarker och har då mina hundar kopplade för att inte råka ut för några "olyckor". Skulle mina hundar springa fritt och konfronteras av en varg skulle jag få gå hem utan hund. Det är inte vargens fel utan mitt fel som inte har spelat med naturens lagar.

Ett rovdjur som ej längre anser människan som ett överordnat rovdjur eller hot kommer inte undvika människor. En ensam människa blir självklart då ett enklare byte än en älg på 300 kg.

Just detta verkar vara oerhört svårt för vissa att förstå. Varför förstår jag inte och då vill jag ha varg!

Snälla förklara varför vargar skulle invika människor om människan INTE utgör ett hot mot vargen. Detta går emot all sans som finns oavsett vad man är en SGT-idiot eller notorisk vargkramare!
Senast redigerad av Idle81 2012-06-17 kl. 20:27.
Citera
2012-06-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keoni5
Jo jag håller med, uppfattade nog fel på vem som är vem på bilderna.

Glad we agree.

Nog för att mycket är bull på flashback, men en del fullträffar får det nog. Säkert snabbare än polisen en del gånger, synd att det är svårt att få bekräftat - innan polisen.
Citera
2012-06-17, 20:26
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorzes
Kvinnor som har mens triggar de flesta djur. Kan ju faktiskt ha varit så att en varg luktade i hennes vagina och hon slog bort honom så att flocken reagerade.
Verkar ju faktiskt som vargarna är lite extra sträva mot kvinnfolk i ålder 15-40. Och mot Arne Weise förstås.
Citera
2012-06-17, 20:27
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mappmannen
Ännu ett klipp från kolmården när de hetsar varggruppen genom att yla (från den 12 juni).

http://youtu.be/2j5yNXR65Sk

Någon som vet, vad f-n ska det beteendet vara bra för ur djurskötarsynpunkt?
Synd att en tidigare postad film i tråden, upplagd på Youtube för bara tre dagar sedan, verkar vara borttagen av den som lagt upp den. Där såg man Kolmårdens idiotiska hetsande mot vargarna lite bättre, men här märks det också tydligt. Först stänga in vargarna i ett hägn och sedan plocka in besökare medan vargarna (vanligtvis vilda djur med instinkter) hetsas till att gå runt i flock (och bl.a. yla). Inte konstigt om någon varg får frispel så småningom.
Senast redigerad av emma80 2012-06-17 kl. 20:34.
Citera
2012-06-17, 20:28
Medlem
polisbrickans avatar
Dagens nyheter är verkligen artiga med Kolmårdens vargar, de anstränger sig till det yttersta för att ingen av hundarna ska behöva känna sig kränkta i onödan.

Citat:

Bildtext i DN:

Det är oklart om vargen på bilden ingick i den grupp som attackerade kvinnan.

Citera
2012-06-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Citat:

Ursprungligen postat av TonysKusin

Nu kanske jag har missat något....Men fick skolklasser gå in till vargarna innan detta?"

En 12-årig flicka blev biten i benet, o förd till sjukhus för någon månad sedan, så svaret är ja!

Men vad fan sysslar de med på kolmården egentligen? Allt det här låter sjukt ansvarslöst!
Hur är det möjligt att de får tramsa runt såhär och riskera skolbarns och anställdas liv hur somhelst!?
Som många har sagt, varför var kvinnan ensam och för den delen obeväpnad inne hos vargarna. Hon borde ha haft en elpistol till att börja med!

Och i filmen som postats tidigare på offret ser man ju att det bara var en ung godtrogen tjej som tydligen kolmården skickar in ensam till en flock vargar!
Senast redigerad av Akvamarin 2012-06-17 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in