2012-06-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GylleneKrullet
Svenska Dagbladet skrev tidigare i eftermiddags att vargarna/vargen även hade ätit på henne. Det är ju inte omöjligt att de ätit såpass mycket att man bedömde att hennes liv inte skulle gå att rädda.

Ser att de tagit bort denna detalj i nyare uppdateringar på nätet.

Just det jag finner konstigt att vissa detaljer helt plötsligt fallit bort eller ändrats. Känns som om hela situationen ändrats från ett scenario från det som beskrevs imorse till ett helt annat just nu. Verkade skilja sig en hel del mellan tidningarna. Därav min förvirring.
Citera
2012-06-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Nej, jag reagerar definitivt på det märkliga i detta...

Jag tror att något hänt, kvinnan har snubblat/halkat, kanske landa på en varg eller slagit sig i fallet.
Någon varg har uppfattat situationen helt fel, bitit till i kvinnan, hunddjur gör så när dom vill markera mot en flockmedlem, kvinnan har skrikit till, det gör ont att bli vargbiten, sen har det gått helt överstyr....

Förstår du inte att du diskuerar FEL JÄVLA SAK?

Det är irrelevant hur hon dog om det är så att det är vargen som lagt ner henne.

Det enda som äger relevans är diskussionen om hur i HELVETE någon chef fick för sig att hon skulle jobba ensam bland en skock vargar och dessutom i en låst inhägnad?
Alt annat är ju helt och hållet irrelevant.

Så svara nu, varför fick hon vara där och varför ensam och varför släpptes inte POLISEN in och varför sköt inte polisen ihjäl vargarna för att freda kvinnan om det nu var så att dom var där i tid?

Många frågor där...
Citera
Medlem
Psyko Dads avatar
Undrar bara om det fanns web cams i varghägnet som det finns i många andra djurburar på kolmården?
Isf borde det inte vara så svårt för utredarna att se vad som hänt.

Tittade precis på nyheterna där någon expert uttalar sig om att det inte är farligt att gå in till vargarna.
Snälla, låt vilda djur vara vilda utan att människor ska JÄMT försöka göra alla tama & ta ifrån dem hela deras privata sfär.
Citera
Medlem
mrbonkerss avatar
Citat:
En 12-årig flicka blev biten i benet, o förd till sjukhus för någon månad sedan, så svaret är ja!
Fel och fel, hon var 15 och bekant med en djurskötare: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/15-aring-blev-biten-i-laret_7284489.svd
Citera
2012-06-17, 19:09
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mappmannen
Ännu ett klipp från kolmården när de hetsar varggruppen genom att yla (från den 12 juni).

http://youtu.be/2j5yNXR65Sk

Någon som vet, vad f-n ska det beteendet vara bra för ur djurskötarsynpunkt?

Det jag vet är att när jag var liten och ylade tillsammans med hundarna (huskys och en varghybrid) när de inte var i hundgården så fick jag skäll för att det inte var bra, min far gjorde det aldrig heller.

Upplevde sedan i äldre dagar att den som fortfarande var vid liv då även verkade bli uppjagad och stressad när det ylades, t ex på tvn.

Allt utöver detta är spekulationer så förhoppningsvis finns det någon mer kunnig som kan förklara.
Citera
2012-06-17, 19:09
Medlem
Ehm, kan vara läge att spara ner den där filmen och liknande illa kvickt. Alternativt maila den till utländsk media så fort som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mappmannen
Ännu ett klipp från kolmården när de hetsar varggruppen genom att yla (från den 12 juni).

http://youtu.be/2j5yNXR65Sk

Någon som vet, vad f-n ska det beteendet vara bra för ur djurskötarsynpunkt?
Citera
2012-06-17, 19:10
Medlem
Whiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
Fast det stämmer inte. Jag minns mycket väl en vild-katts skötare i USA som tog hand om alla sorters kattdjur. Han sa yttryckligen att det värsta av djuren att hamna i trubbel med är Lejonet eftersom den leker med dig tills du inte vill leva längre. Den har inget intresse av att få slut på ditt lidande.

Det ter sig också helt ologiskt att kväva ihjäl sitt byte medans resten av flocken roffar åt sig av de bästa bitarna. Rent evolutionärt så behöver inte flockdjuren försäkra sig om att bytet är dött eftersom dom i vilket fall omringar bytet. Tvärttom så måste ju ensam jägare försäkra sig om att bytet är dött så den ej rymmer när rovdjuret släpper greppet.

Haha man kan ju tro att du aldrig har sett ett naturprog och tomten som är kattskötare i USA= BIG FAIL.
Taget från Wikipedia

"The attack is short and powerful; they attempt to catch the victim with a fast rush and final leap. The prey usually is killed by strangulation,[74] which can cause cerebral ischemia or asphyxia (which results in hypoxemic, or "general", hypoxia). The prey also may be killed by the lion enclosing the animal's mouth and nostrils in its jaws[75] (which would also result in asphyxia). Smaller prey, though, may simply be killed by a swipe of a lion's paw."
Citera
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/kolmardens-nya-spannande-attraktion/

Tina Jansson 25 år när artikeln skrevs 2007 (idag 2012 - 30 år)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittnesskydd
Fyll flocken med bly så det räcker o blir över!

Tyst!
Vargar handlar utan uppsåt, dom handlar efter instinkt.

MÄNNISKAN handlar MED uppsåt, nå varför tilläts människor jobba ensamma med en flock vargar i en bur?

Den människa som skrivit reglerna om detta och tillåtit detta skulle kanske fyllas med bly istället.?
Citera
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Jo min gissning också. En annan varg hade kanske reagerat på rätt sätt, visa sig underlägsen eller vad som helst, och undvikit att bli dödat. Men i detta fall reagera skötaren på ett sätt som trigga alla andra, skrikit eller försökt springa iväg.

Ja det kan vara vad som helst faktiskt...

Men jag tror också att om det varit ytterligare en människa närvarande, fysiskt närvarande, som direkt ingripit, tex. med en rejäl rövspark på närgången varg, och givit den kvinnliga djurskötaren bara några sekunder att återhämta sig o komma på fötter, hade detta bara blivit en dråplig historia till morgondagens morgonfika....

Nu blev det inte så...
Citera
Medlem
Citat:
Läs lokaltidningar från Kazachstan, Vitryssland, Montana, Ukraina, Moldavien, Idaho mfl. mfl.

Sen är det bara att använda en miniräknare...

Siffran är förmodligen betydligt större, allt skrivs inte om, en del hittar jag inte osv.
Men det är egentligen inte särskilt anmärkningsvärda antal, nästa alla jordens 200.000 vargar bor i det område jag nämner och över en miljard människor...

Obs! Att jag skriver angrips, det betyder inte att alla har avlidit.

Så här kan det se ut: http://tengrinews.kz/events/205188/

Vet inte vilka märkliga tidningar du läser men att Vargar gör attacker mot människor flera gånger i veckan är nonsens. Ser att den bizarra sidan Vargfakta har försökt rada upp lite "case" men knappt lyckas.

Här lite mer objektiv fakta för er som vill ha det istället för Varulvshistorier från arbetslösa snusgubbar i Värmland.

http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/farlig/
Citera
2012-06-17, 19:11
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiro
Står väldigt bra på Wikipedia om vargen.
"Mature wolves usually avoid attacking large prey frontally, instead focusing on the rear and sides of the animal. They kill large prey by biting large chunks of flesh from the soft perineum area, causing massive blood loss. Such bites can cause wounds 10–15 cm in length, with three such bites to the perineum usually being sufficient to bring down a large deer in optimum health.[102] When attacking moose, they occasionally bleed it to death by biting its soft nose.[103] With medium-sized prey such as roe deer or sheep, northern wolves kill by biting the throat, severing nerve tracks and the carotid artery, thus causing the animal to die within a few seconds to a minute"

Nu ska du verkligen inte förlita dig på wikipedia eller ens angiva den som källa.

Om det nu är sant så bör ju skötaren se för jävla söndertrasad ut. Kanske därför det dröjde så länge att få ut henne? Hon var död men man ville inte att turisterna skulle se kroppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in