Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
ja man kan ju hoppas miljömupparna får sig en tankeställare nu, men jag tvivlar..

"Miljömupparna"? Kan du utveckla det? Det kanske förvisso är lite för mycket begärt om man ser till ditt nick och din avatar. Du får gärna ge det ett försök iallafall.
Vi kan väl alla vara överens om att vargar är rovdjur och kräver stor respekt och försiktighet, jag tror inte att någon motsätter sig det. Vad vi däremot blir oense om är hur vargarna ska hanteras, om de (grovt förenklat) ska utrotas eller inte.
Att ha dem inhägnade i djurparker och låta besökare klappa dem är ju som bäddat för trubbel då det är omöjligt att domesticera ett rovdjur på så kort tid som skett på Kolmården. De ansvariga kan få tala sig hur varma de vill om att vargungarna diat hundar och även blivit uppfostrade som hundar - de har fortfarande smak för blod som lätt triggas i och med deras starka flockbeteende.
I vilt tillstånd är de fortfarande för skygga för människan att de i princip är helt ofarliga för oss. Det finns det statistik på. Vad som också finns statistik på är att hundar är farligare än vargar. Getingar är farligare än vargar. Björnar är farligare. Fästingar är farligare. Fan, i stort sett allt vi svenskar möts av i vardagen är dödligare än vargen.
Att vilja utrota vargen ser jag bara som ett bevis på att man inte vet vad man pratar om och att man inte har någon förståelse för naturen och dess invånare. Och nej, denna attack skulle aldrig få mig att ändra min åsikt. Det vore väl helt sinnessjukt? Vi talar om inhägnade vargar som aldrig skulle ha hamnat där från första början. I skogen får de gärna fortsätta leva som de alltid gjort (med undantag för perioden då de var utrotade av människan) och för att ingen ska anklaga mig för något kan jag också tillägga att jag inte bor i innerstan. Man kan faktiskt ha dessa åsikter ändå.
Nu återstår att se exakt hur det gått till och var det brustit. Jag skulle tippa på att något/någon i vargflocken var i obalans. Ett som är säkert är ju att vargklappningsattraktionen avskaffas ganska omgående.
Senast redigerad av Cherrykill 2012-06-17 kl. 16:26.
Senast redigerad av Cherrykill 2012-06-17 kl. 16:26.