2012-06-17, 16:17
Medlem
Cherrykills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
ja man kan ju hoppas miljömupparna får sig en tankeställare nu, men jag tvivlar..

"Miljömupparna"? Kan du utveckla det? Det kanske förvisso är lite för mycket begärt om man ser till ditt nick och din avatar. Du får gärna ge det ett försök iallafall.

Vi kan väl alla vara överens om att vargar är rovdjur och kräver stor respekt och försiktighet, jag tror inte att någon motsätter sig det. Vad vi däremot blir oense om är hur vargarna ska hanteras, om de (grovt förenklat) ska utrotas eller inte.

Att ha dem inhägnade i djurparker och låta besökare klappa dem är ju som bäddat för trubbel då det är omöjligt att domesticera ett rovdjur på så kort tid som skett på Kolmården. De ansvariga kan få tala sig hur varma de vill om att vargungarna diat hundar och även blivit uppfostrade som hundar - de har fortfarande smak för blod som lätt triggas i och med deras starka flockbeteende.

I vilt tillstånd är de fortfarande för skygga för människan att de i princip är helt ofarliga för oss. Det finns det statistik på. Vad som också finns statistik på är att hundar är farligare än vargar. Getingar är farligare än vargar. Björnar är farligare. Fästingar är farligare. Fan, i stort sett allt vi svenskar möts av i vardagen är dödligare än vargen.

Att vilja utrota vargen ser jag bara som ett bevis på att man inte vet vad man pratar om och att man inte har någon förståelse för naturen och dess invånare. Och nej, denna attack skulle aldrig få mig att ändra min åsikt. Det vore väl helt sinnessjukt? Vi talar om inhägnade vargar som aldrig skulle ha hamnat där från första början. I skogen får de gärna fortsätta leva som de alltid gjort (med undantag för perioden då de var utrotade av människan) och för att ingen ska anklaga mig för något kan jag också tillägga att jag inte bor i innerstan. Man kan faktiskt ha dessa åsikter ändå.

Nu återstår att se exakt hur det gått till och var det brustit. Jag skulle tippa på att något/någon i vargflocken var i obalans. Ett som är säkert är ju att vargklappningsattraktionen avskaffas ganska omgående.
Senast redigerad av Cherrykill 2012-06-17 kl. 16:26.
Citera
2012-06-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Enligt parkens VD så ska kvinnan ha legat så till att man snabbt kunde konstatera att hon var avliden...
Hur kan man se det? Huvudet avhugget?
Citera
2012-06-17, 16:20
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Från presskonferansen:

Den radion hjälper väl knappast om en varg plötsligt attackerar.
Det borde väl bli förstå åtgärden "Ej vara ensam bland vargarna"

Så får se om det finns några vittnen till den faktiska händelsen eller om dem bara hitta henne direkt efter attacken. Så dem får svar vad som faktiskt satte igång vargarna.
Vidare från artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14993148.ab
Citat:
- Hon låg så till att vi snabbt kunde konstatera att hon inte var vid liv.

Uppgiften som cirkulerar om att det tog flera timmar innan räddningspersonal tog sig in har varken bekräftats eller dementerats, vad jag kan se.
Citera
2012-06-17, 16:20
Medlem
Skulle inte vara förvånad om det framkommer att skörares såg vargarna som sina vänner och regelbundet skulle gulla med dem och klappa dem, respekten för rovdjur måste bibehållas i alla lägen, även om de uppträder vänligt och tolererar skötarna. Men det är ju naturligtvis bara en gissning, hade en polare som jobbade med att sköta vargarna på Kolmården i slutet på -90 talet. Inte helt obekant problem.
Citera
2012-06-17, 16:21
Medlem
BaraBiffens avatar
Pedagogiska filmer åt er söderlänningar om vargfrågan. http://www.janmilld.se/rovdjur/filmer.html
Citera
2012-06-17, 16:21
Medlem
Det går väl in djurskötare där till vargarna varje dag. Vad kan ha hänt nu helt plötsligt så dom attackerade. Att dom omringade henne hur kan någon veta det? Ingen har ju sett nåt. Att dom skulle ha stått i en ring runt henne då eller? Verkar osannolikt.
Citera
ÅnkelGunnars avatar

Moderatormeddelande

Postat av ÅnkelGunnar 2012-06-17, 16:23
Medlem
Trådar sammanfogade och OT raderat.

Den här tråden handlar om vargar på Kolmården. Ska ni bråka om vargkramare och -hatare så ta det någon annanstans!

// Mod
2012-06-17, 16:23
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Jösses, klippet är upplagt för tre dagar sedan. En djurskötare på Kolmården hetsar vargflocken.

Är det besökare som sitter med i varghägnet? Väldigt underligt och bisarrt, men kanske är det så det går till. Jag har aldrig varit där. Efter att ha sett klippet och hetsandet, får man ändå kalla det, blir i alla fall inte jag speciellt överraskad över att någon varg till slut fick frispel.

Ja det där var helt galet! Är Kolmården säker på att de anställt psykiskt friska människor?
Citera
2012-06-17, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterknuda
Tänk om vargen velat bita i detta läget!http://www.youtube.com/watch?v=YonpS9_VS7E&feature=related
Fy fan, hon verkar tro att det är en hund?
Citera
2012-06-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Hur kan man se det? Huvudet avhugget?

Antagligen. Eller halsen söndertuggad. Att hon låg till så att man direkt kunde konstatera att hon var död betyder väl att man inte behövde känna på pulsen på halsen vilket väl betyder ingen hals överhuvudtaget.
Citera
2012-06-17, 16:24
Medlem
Vargarna på Kolmården otroligt stressade. Kolmården har ökat besökandet från allmänheten till 5 dagar/vecka istället för som tidigare varannan helg. Grupperna med besökande har utökats och åldersgränsen sänkts. I sin jakt på pengar har Kolmården glömt bort att detta är rovdjur det handlar om. Vidare läs detta på Aftonbladet: http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article14992783.ab
Citera
2012-06-17, 16:25
Medlem
Ny4Tid3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulfdavid
Bor inte på söder, är inte kommunist eller miljöpartist men tycker absolut att landet ska översvämmas av rovdjur! Vad är problemet? Tycker inte man ska förbjuda bilkörning för att ca 500 människor dör i trafiken varje år. Olyckor händer och olycker kommer absolut att hända igen, både med vilda djur och tex bilar.

Att leva är farligt, se upp du kan dö!

+1

Citat:
Ursprungligen postat av Thabeet
Skillnaden är att vargen har dödat en människa de senaste 200 åren, dumma åsna, detta i jämförelse med människan som nästan utrotat den svenska vargen.

Du är ju helt efterbliven, seriöst..

Samt att i båda fallen så har det handlat om vargar som har påverkats starkt av människor inte vilda vargar som vuxit upp och levt ett för vargen naturligt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in