2012-07-10, 20:31
Medlem
DirectXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Sedan får vi inte glömma bort vilken risk som är störst för individen. Jag tvivlar på att du själv är astronaut, därför är risken att drabbas av ett varg-angrepp större för dig - än att du förolyckas i rymden.

Bor man i skåne är risken försumbar att dödas av varg, medans om du traskar in till varghägnet som skånsk-turist ökar naturligtvis risken markant.

Riskbedömning har oerhört många aspekter att ta hänsyn till, vilket många saknar förståelse för (ej riktat mot dig).
Sant så sant, nu tog jag dock för givet att alla som sätter sig i en bil eller rymdfarkost kan och har rätt auktoritet att manövrera den. Med vargar blir det ju som du säger ännu svårare att bedöma risken, beroende på var i landet och vad individen har för sätt som människa att uppföra sig m.m. m.m.

Men riskbedömningen för varg kanske inte ska diskuteras i tråden, jag vet inte! =)
Citera
2012-07-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Varbergs museum har en stor tavla/bild på en vargdödad kvinna i en av sina utställningar. Har för mig att guiden sa att den illustrerar när vargarna utrotade skogsrået.
Bilden är magnifikt vacker samt hemsk och fascinerande, den fanns där långt innan Kolmårdsattacken skedde, har tänkt på den när man läst denna tråden.

Finns det nån bild på nätet av denna?
Citera
2012-07-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barcamu
Finns det nån bild på nätet av denna?
Det skulle väl kunna vara den här? http://admin-czon.blogspot.se/2012/05/utstallning-hallands-kulturhistoriska.html
Citera
2012-07-11, 11:22
Medlem
Siberia2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjoer751
Det skulle väl kunna vara den här? http://admin-czon.blogspot.se/2012/05/utstallning-hallands-kulturhistoriska.html

Det där är ju bara någon reklam affisch så det verkar inte så troligt.
Citera
2012-07-11, 11:40
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siberia2
Det där är ju bara någon reklam affisch så det verkar inte så troligt.
originalbilden
Det är som sagt en illustrerad bild
Citera
2012-07-11, 17:29
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Nej, tvärtom.

Jag hävdar att det dör betydligt fler människor i bilolyckor, än i olyckor med rymdfärjor.
Inte för att det är säkrare med rymdfärder än med bilfärder, utan för att antalet människor som färdas med bil varje dag är så extremt mycket högre jämfört med rymdfärjor.

Jag hävdar därför INTE att rymdfärder är säkra, eftersom antalet döda i samband med rymdfärder är så få.
Alltså - risken att dö är större när man umgås med vargar än med hundar.

Trots att det dör många gånger fler av hundattacker.

Vad var din poäng nu igen, och på vilket sätt är det relevant för en diskussion om vargars farlighet att fler dör av getingstick eller hundattacker?
Vargar är mycket, mycket farligare än båda dessa djur och borde öht inte tillåtas leva i närheten av människor.
Citera
2012-07-11, 21:00
Medlem
Fortfarande inget obduktionsprotokoll eller mer detaljer eller bilder från händelsen?
Helt otroligt att djurskötarsekten på Kolmården lyckats lägga locket också på det offentliga.
Citera
2012-07-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluke12
Det helt felaktigt! Hon var sliten i stycken. Endast ansikte, händer och fötter var oskadda. Om hon sen hade dött innan så lär väl obduktionen visa det.

Har du några länkar där detta beskrivs?Ryktet som går i norrköping har spårats bak till sjukhuskällor. Jg säger inte det stämmer.Men jag minns inte läst de skador som du beskriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
du menar att Arbetsmiljöverket skulle ställa krav på att Kolmården åtgärdar att folk inte får dö hastigt av sjukdom?
Jag önskar verkligen att du hade haft rätt.
Vargarna slet i kroppen vilket flertal arbetskamrater till den dödade såg.

Ja, rutinerna de har är helt åt helvete.Dödsfall eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Fortfarande inget obduktionsprotokoll eller mer detaljer eller bilder från händelsen?
Helt otroligt att djurskötarsekten på Kolmården lyckats lägga locket också på det offentliga.
¨
Ja, frm!
Citera
2012-07-12, 13:04
Medlem
JosefSvenssons avatar
Någonting nytt i detta fallet?

Inom media så är det ju nästan en total tystnad om detta tragiska dödsfallet. I andra fall så brukar inte media att tveka om att frossa i detaljer.

Men jag misstänker att detta kommer att begravas i en total mediatystnad. Detta är ytterligare ett ämne vi inte ska snacka högt om.
Den dödade kvinnans chefer som hade ansvaret för detta vansinnet med att "möta varg" borde dagligen få ställas till svars.
Men icke.
Citera
2012-07-12, 15:38
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvensson
Någonting nytt i detta fallet?

Inom media så är det ju nästan en total tystnad om detta tragiska dödsfallet. I andra fall så brukar inte media att tveka om att frossa i detaljer.

Men jag misstänker att detta kommer att begravas i en total mediatystnad. Detta är ytterligare ett ämne vi inte ska snacka högt om.
Den dödade kvinnans chefer som hade ansvaret för detta vansinnet med att "möta varg" borde dagligen få ställas till svars.
Men icke.

Om jag inte minns fel så ska utredningen pågå under tre månader. Så det är nog för tidigt att säga om locket läggs på. Dock tror jag inte det är omöjligt att Kolmården mörkar en del saker inom utredningen - eftersom de själva ansvarar för den.

Lite som Polisen som utreder sig själva. Varvid statistik och mindre förseelser mörkas för att inte påverka ryktet.
Citera
2012-07-12, 16:57
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Om jag inte minns fel så ska utredningen pågå under tre månader. Så det är nog för tidigt att säga om locket läggs på. Dock tror jag inte det är omöjligt att Kolmården mörkar en del saker inom utredningen - eftersom de själva ansvarar för den.

Lite som Polisen som utreder sig själva. Varvid statistik och mindre förseelser mörkas för att inte påverka ryktet.

Det är väl Polisen som gör utredningen eftersom det är en arbetsplatsolycka. Visst kommer Kolmården göra allt vad dom kan för att mörka fel och brister. Läggs locket på så betyder det att bevis skyfflas undan.
Citera
2012-07-12, 18:37
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det är väl Polisen som gör utredningen eftersom det är en arbetsplatsolycka. Visst kommer Kolmården göra allt vad dom kan för att mörka fel och brister. Läggs locket på så betyder det att bevis skyfflas undan.

Jo Polisen lär vara inkoplad i detta. Nu har jag inte tid att leta upp källor - men jag har för mig att Kolmården har tre månader på sig att reda ut vad som hände, och om de brister i rutinerna. Rättsmedicinska har nog en roll i detta också - men om de går genom Polisen vet jag ej.

Alla vet ju vad som hänt, men varför det hände är väl det dem utreder. Sen om Polisen är inblandad i den direkta utredningen kan jag inte svara på. Men det finns ju inget som motsäger att det är två separata utredningar heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in