Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
Jag har inte kunnat hitta någon information om huruvida den döva flickan som blev nafsad också var handikappad på något annat sätt, t.ex. intelligensmässigt. Jag tänker då på den reaktion som ett annat flockdjur, människan, har inför multihandikappade människor. Någon som vet något, specifikt eller allmänt, runt denna fråga; rent biologiskt/etologiskt intresse från min sida.
I vargflocken pågår det en ständig kamp om rangordningen. Vargarna tar varje chans att klättra i rang. En människa med ett handikapp har också en "lägre rang" bland oss människor, vare sig vi vill det eller inte. De har minst en gång i sitt liv - kanske t om ganska ofta - fått känna på att de inte "är som alla andra". De har både tryckts ner av andra och tryckt ner sig själva.
Vargarna läser omedelbart av nya besökare i varghägnet. När den här förmodligen ganska osäkra och kanske rädda tjejen som var hörselskadad kom in i hägnet, kände flocken omedelbart att hon stod lågt i rang. Då ser de sin chans att "ta ner" henne. De ska sätta sig över henne och de tvekar inte. Det är vad det där handlade om.
Om ni tittar på de här youtube-klippen, så ser ni i flera att det pågår en ständig kamp om rangordningen bland vargarna. De lägger ner varandra, ställer sig över och morrar, förföljer varandra.
Tro inte att det var en ofarlig situation med den hörselskadade flickan. Det hade kunnat sluta mycket illa. Det ser ni på djurskötaren om inte annat. Hon är verkligen orolig och jobbar stenhårt för att hålla vargarna ifrån flickan. Samtidigt försöker hon lugna gruppen genom att säga att det inte är någon fara. Men som killen som filmade berättade, så blev gruppen till slut tvungna att bilda ring runt flickan för att skydda henne mot vargarna. En mycket allvarlig incident!
Jag hoppas verkligen att cheferna blir åtalade och fällda. Efter en rad incidenter, så borde man ha fattat att en olycka förr eller senare skulle hända. Mats Högren sover nog inte gott om nätterna och det ska han inte göra heller.