Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-16, 17:16
Medlem
526s avatar
Jag tänker så här:

Om man har utrymme på ett webbhotell som man inte använder till sin hemsida, så kan man ha det till att lagra filer på och dela mellan datorer. Som en egen dropbox och moln . . typ.

Fördelar med detta är att man får ha sina filer ifred från profithungriga företag (som tex kukapple och bögrunkargoogle).
Och dels så kan man ha mer utrymme gratis än de 2gb som dropbox erbjuder

Frågan är om man kan göra så att det blir ikoner till servern som man kan ha på iPad och andra datorer. Man kan ju montera disk, men det blir inte så bra, och struligt på pad.
Dvs jag vill ha en ikon i övermenyn som dropbox men den ska gå till min egen server.

Kan man göra det som en app? Som man installerar på sin egen dator, iPhone och iPad?

Fattar ni vad jag svamlar om
Citera
2012-06-16, 17:27
Medlem
Du vill ha en vanlig FTP. Dropbox är en tjänst, ingen teknik.

Sätt upp en FTP på din server och installera Transmit på din dator, samt leta upp någon FTP-app för iPad.

Transmit gör att servern dyker upp i Finder som en disk.
Citera
2012-06-16, 17:59
Medlem
526s avatar
Nja . har flera FTP program. Det funkar ju bra, men det vore grymt att ta det ett steg längre så att man har en "appknapp" på iPad som öppnar filerna på samma sätt som Dropbox.

Sen vet jag inte riktigt hur man får transmit att automatiskt lägga upp en ftp-mapp i Finder.
Måste Transmit vara öppet då? Funkar det på iPhone och iPad?
Citera
2012-06-16, 20:28
Medlem
526s avatar
Ingen som vet något om det här. Finns det inga hackers kvar på FB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in