2008-02-12, 19:24
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krympling
Men skulle du säga att dett finns rolexkopior som är så bra att en riktig rolexfantast inte skulle se var kopior om han inte fick "lusläsa" den utan bara såg den bli buren så att säga?

En fråga till de som har riktigt bra kopior: Vad säger ni om någon frågar om den är äkta?
Det finns det absolut. En snabb blick avslöjar inte en klocka om man t ex har hyfsat rätt markeringar, flytande visare och rätt datumförstoring. Jag skulle t ex inte be om att titta närmre på klockan om jag inte bads lämna ett omdöme eller liknande.
Citera
2008-02-12, 20:59
Medlem
Upprclss_drpouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinInChina
Olika modeller av klocker kopieras olika väl, typ alla omega är så billiga att de inte är lönt att lägga ner den tiden och pengarna som det tar att kopiera en klocka till perfektion.
Omega seamaster planet ocean chronograph kostar lika mycket som subs och seadwellers - drygt 4000 euro.

For ovrigt finns omegor i alla prisklasser (priser i euro):

De Ville chronoscope 4,500
De ville chronograph 10,000
Speedmaster B.A. rattrapante 9,200
De ville ratrappante 15,800
De ville central tourbillon 74,000

En vanlig oyster p date i stal far du for dryga 3000. Att sedan folk ger 3000 euro for en sadan klocka overgar mitt forstand, men det ar en annan historia.
Citera
2008-02-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manganmange
men visare som flyter är väl ingen direkt garanti, jag har iaf hört talas om rolexkopior som visaren flyter

Nej!

Citat:
Ursprungligen postat av Ichnoz
Då jag fick höra av en förut hur man såg att de var en kopia sa han att man kunde höra då man skakar hela klockan på metallen om den var fake, tror inte så mycket på de själv dock.

Gemini3, Du kan inte berätta lite mer om den där kopian?

Han menade nog uren i klockan och inte metallen gossen.
Senast redigerad av Memnok 2008-02-12 kl. 23:02.
Citera
2008-02-13, 04:16
Medlem
Ang. hur man ser skillnad på en äkta/falsk klocka så finns det massor med clip på youtube om ni bara letar ett par sekunder. Där får ni också se äkta och falska klocker bredvid varandra så ni själva kan se hur det ser ut.

Sen Upprclss_drpout, så visst finns det dyra Omega klocker men jag tror de flestar fattar när jag skriver att Rolex tex. anses vara i klassen över Omega. Det finns inga jätte snygga Omega kopier, har sett dem allihopa och har även sålt dem

Jag har själv en falsk Tissot på mig och eftersom det är en ganska billig klocka så tror alla att den är äkta, inget märkvärdigt med det. Men om en 14:is har på sig en Rolex så kan man ju gissa att den är lite falsk Krävs rätt personer för att bära falska klocker.
Citera
2008-02-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Det handlar kanske snarare om att urmakaren utgick ifrån att klockan var äkta och blev överraskad av att hitta ett mysko urverk inuti. Jag kan inget om Breitling själv men jag är övertygad om att en Breitlingexpert ser skillnaden på en äkta och falsk om han kollar noga.

Till syvende och sist så handlar all fakespotting om att känna igen äkta vara. Man kan inte bli expert på falska klockor genom att lära sig vad som gör en fake bra, man kan endast bli expert genom att veta vad som gör en fake dålig, och det är de sakerna man letar efter. Vill dock inte mena att jag är expert men jag har i alla fall bra koll på Rolexklockor och i synnerhet Submariners.

Jo självklart, men menar bara att en person som dagligen sysslar med just <klockor> borde ha en bredare kunskap inom området än dom flesta. Och kan inte han avgöra på rak arm utan att kika i urverket, ja då är det nog ganska svårt för en svensson att avgöra vad som är äkta vara och inte

Kort och gott: Som lekman kan du inte se skillnaden!

Sitter du på en samling där hemma eller har en bredare kunskap om just den specifika klockan så räknar jag bort dig som lekman
Citera
2008-02-14, 11:06
Medlem
Jag kan bara uttala mig om Breitling, och när det gäller dem så finns det faktiskt riktigt bra kopior även om de är få.
De är dock inte så bra att en auktoriserad klockhandlare inte skulle kunna se att det är en kopia efter en enklare titt..

Ett vanligt "fel" på kopiorna är att datumvisningen är för djup. Det kan dock vara mycket svårt att se för ett otränat öga..
Glaset är alltid antireflexbehandlat.
Visaren behöver inte alltid vara flytande, det beror på om urverket är mekaniskt eller ej.

Har man en klocka i sin ägo och är osäker så är det bara att ringa till Breitling så kan de, med hjälp av serienumret som är instansat på bakboetten, se om klockan är äkta eller ej.
Senast redigerad av piss-nisse 2008-02-14 kl. 11:34.
Citera
2008-02-14, 12:12
Medlem
Sugarfrees avatar
Pratade med en urmakare, han sa att det tydligast marktes pa bakstycket som fullkomligt rasade av nar exempelvis batterierna skulle bytas.
Citera
2008-02-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarfree
Pratade med en urmakare, han sa att det tydligast marktes pa bakstycket som fullkomligt rasade av nar exempelvis batterierna skulle bytas.

Det sitter inga batterier i varken rolex eller breitlings så... bakstycket är nog av mindre intresse i det läget lol
Citera
2008-02-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dingusmcphoo
Det sitter inga batterier i varken rolex eller breitlings så... bakstycket är nog av mindre intresse i det läget lol

JO det gör det visst det...
Läs två inlägg bak innan du uttalar dig...
Citera
2008-02-14, 13:52
Medlem
Kuggarns avatar
När det gäller Rolex så finns det faktiskt en modell Rolex Oysterquartz som tillverkades i ungefär 25000 exemplar mellan 1970 och 2001. Oysterquartzens sekundvisare rör sig även som ett vanligt quartzverk, dvs den tickar fram sekund för sekund. Dessa modeller är idag eftersökta rariteter och de kostar en hel del att köpa begagnade. Många Rolexentusiaster, jag själv t ex, skulle dock aldrig tänka sig att köpa en Oysterquartz eftersom den saknar själ...

Mer info och bilder på Oysterquartzen finns på http://www.oysterquartz.net/

Det finns falska Oysterquartz att köpa men jag tror nog att en person som vill ha en falsk Rolex då hellre plockar en med flytande visare.

Det finns även quartzverk i vissa Breitlingmodeller. Hur det ser ut med kopior på dessa har jag ingen aning om.
Citera
2008-02-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piss-nisse
JO det gör det visst det...
Läs två inlägg bak innan du uttalar dig...

Nej pissnisse, oysterquartzen är ju bara undantaget som bekräftar regeln.

Sen så finns det nåt som heter dead seconds, automatiska verk med tickande sekundvisare... dock inte i midrangemärken som Bratling...
Citera
2008-02-15, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dingusmcphoo
Nej pissnisse, oysterquartzen är ju bara undantaget som bekräftar regeln.

Sen så finns det nåt som heter dead seconds, automatiska verk med tickande sekundvisare... dock inte i midrangemärken som Bratling...

Du skrev att det inte finns några batterrier i Breitling ..

Du har fel...

De flesta mindre damuren har batterier, samt flera Colt herrur...

sådetså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in