Citat:
Ursprungligen postat av
Adan
Känslan man får av en kopia kan inte ens jämföras med en äkta. En äkta som du kan roa dig åt en livstid, och sedan låta ärvas till nästkommande generation.
Ja, häpnadsväckande vad föråldrade maskiner och underbetalda (barn)arbetare kan åstadkomma.
Att vissa utan genuint klockintresse köper en kopia på semestern i Thailand kan jag ha viss förståelse för. Men att lägga så stora summor på en kopia när man kan få en äkta kvalitetsklocka från ett företag som tillverkat klockor i över hundra och inte stulit andras verk, det kommer jag nog aldrig förstå.
Ganska mycket strunt i dina inlägg som jag mest uppfattar som trolleri, men tänker svara ändå och kanske även ge lite god läsning till andra klockintresserade i tråden

Många som intresserar sig för replikeringar äger givetvis också genuina klockor (om du inte menar att de mängder med rep vs gen-trådar också är fake?) men det spelar ingen större roll. Ett intresse är personligt och huruvida just DU tror på det eller ej spelar ingen roll i sig. Sparar just nu själv till en Tudor Pelagos, om någon är intresserad
Det finns ju som sagt skillnader på reps och reps. En rep i Thailand är så klart generellt en av de lägsta nivåer du kan hitta, både i kvalitet och pris. Varor som marknadsförs till salongsberusade, jetlaggade medelsvenssons är sällan av den högsta kvaliteten. Om du är mån om arbetarnas väl så kan jag dock meddela dig om att en av anledningarna till de höga priserna, som du så tydligt upprörs över ovan, delvis är en direkt följd av att lönerna i de provinser där dessa reps tillverkas och monteras har nära fördubblats på bara några år. Det är därför också väldigt förvånande att du blir så upprörd över det höga priset..? Annars kan jag trösta dig med att även många av de största märkena, ej Rolex sedan sent 2013(?), har en del av sin produktion av delar i bland annat Kina. Det krävs inte att hela klockan ska vara tillverkad i Schweiz för att få kallas "Swiss made", endast 60% av produktionskostnaden (fhs.ch). 40% kan alltså ligga på månen om det vore fördelaktigt för företaget i fråga.
Det finns en tråd med just bilder från en av de kändare Panerai-rep-fabrikerna på RWG eller RWI. Kan länka om jag hittar den senare. Du kommer nog bli besviken för det ser ut som vilken kinesisk klockverkstad som helst. Knappast svensk standard, men definitivt kinesisk standard. Datorn eller mobilen du skriver från har förmodligen producerats under väldigt likvärdiga förhållanden. Jag säger däremot inte att barnarbete inte förekommer, men det är ju svårt för oss att kontrollera när vi köper vår klocka, H&M-tröja eller NIKE-sko.
När det kommer till "stulit andras verk" så tror jag nog att du måste läsa på lite om de kända märken som leder klockligan idag. Ta bara AP, PP och Hublot nedan som exempel.
PP vs. AP
http://img.photobucket.com/albums/v506/rjbroer/APPP/APPPFront4-500.jpg
AP vs. Hublot
http://assets.hardwarezone.com/img/2014/07/hublot-ap.jpg
Eller varför inte Pateks 3670A och Heuers svarta Monaco?
Att influeras av varandra eller av samma saker och att i princip sno varandras design är både vanligt inom branchen och fullständigt normalt. Jean-Claud Biver som själv arbetat på både AP och Hublot pratar själv om det med Hodinkee i intervjun nedan. Han är också en av de anledningar till att Blancpain har fått ett uppsving efter att i princip helt ha glömts bort av den stora massan, trots att dess "Fifty Fathom" som släpptes 1953 enligt de flesta blev, och fortfarande är, en grundinspiration till de dykare som vi sett på marknaden sedan dess. Ytterligare en dimension är den vilda västern som pågått mellan tillverkare av de olika urverken inuti klockorna, men det är en historia för sig.
https://www.youtube.com/watch?v=XvLhJamAjAs
Jag kan därför inte hjälpa att uppfatta mångas romantiserade bild om "nytänkande Rolex" eller "inovativa Hublot" som något mer än en vanlig reaktion av ganska aggressiv marknadsföring. Jag kan dock hålla med dig om att bärandet av en genuin 16600 eller för all del något i sammanhanget så "enkelt" som en Grand Seiko är en upplevelse i sig, men för alla finns inte den möjligheten och jag tror också att en sådan känsla inte är något annat än väldigt subjektiv och därför svårt att uppfatta som ett argument för något alls egentligen.
Avslutningsvis vill jag med all respekt be dig att komma med något vettigt som inte redan lyfts upp 100 gånger tidigare i tråden eller lägga ner och fortsättningsvis läsa det som redan skrivits tidigare. Jag hoppas iallafall att du nu kanske förstår mer om varför vissa människor väljer att köpa replikor och inte bara genuina klockor