2012-06-16, 13:41
Medlem
Vet inte riktigt vad jag ska göra. Skulle det hjälpa att tilläggsisolera huset tror ni? Eller vad kan det bero på? Huset blir som en bastu, på allvar! Grannens hus håller sig ganska svalt och skönt på sommaren. Måste väl en då vara att mitt hus är dåligt isolerat?

Tegelvilla, 1960, jkplän.

Fråga på om det är någon information ni behöver.

MVH
Citera
2012-06-16, 13:49
Moderator
v50s avatar
Jag antar att du har ganska stora fönsterpartier de agerar då lite som ett växthus alltså släpper in solljus samt värme men släpper ej ut värmen igen, kanske du ska investera i en luftvärmepump som du sommartid kan använda som ac och resten av året till att värma upp huset åtminstone delvis.

Vet faktiskt inte hur tilläggsisolering skulle påverka det hela rimligtvis borde det isolera en del men har du stora fönsterpartier så spelar det förmodligen inte så stor roll i och med att värmen i så fall till stora delar kommer in genom fönstren.
Citera
2012-06-16, 13:55
Medlem
breakbabess avatar
köp en kombinerad ac/luftvärmepump..
En som klarar 150kvm kan du få för 15-20k.
Klarar att hålla sisådär en 16grader på sommaren
Citera
2012-06-16, 14:06
Medlem
TrueCs avatar
Tak?
Citera
2012-06-16, 14:25
Medlem
Markiser. Suveränt för att blockera solljuset.
Citera
2012-06-16, 17:39
Medlem
Mörkläggningsgardiner ha fördraget vid sol.
Citera
2012-06-16, 17:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Går det ställa upp ventilationen under sommaren så det blir högre omsättning på luften?

Citat:
Ursprungligen postat av v50
Vet faktiskt inte hur tilläggsisolering skulle påverka det hela rimligtvis borde det isolera en del men...
Fuskisolerat och svart plåttak är en riktig djävla dödare under sommaren när solen ligger på :/
Citera
2012-06-16, 18:24
Medlem
Snurrens avatar
Så gäller det att vädra vettigt. Om du inte har en digitaltemometer som visar inne- respektive utetemperatur på båda båda sidor av huset så skaffa det.

När det är varmare inne än ute: öppna fönstret.

När det är varmare ute än inne: Stäng fönstret.

Till kvällen kan man öppna upp för korsdrag när det börjar bli svalare.

Tänk på att varm luft stiger, har du en vind som man kommer åt via lucka inifrån, så kan man vid korsdragsvädring t ex på kvällen, öppna vindsluckan för att den varma luften ska dras upp dit (provat själv med framgång, bortsett att jag slogg pannan i luckan några gånger , hade glömt att luckan var nedfälld). Persienner eller som föreslogs mörkläggningsgardiner, stänger ute en hel del värme, jmf med hotellrum på sydliga breddgrader. Markiser likaså.
Citera
2012-06-16, 18:43
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Markiser. Suveränt för att blockera solljuset.

Markiser är grymt bra, det hjälper riktigt mycket faktiskt. Det gäller att hålla solvärmen borta från fönster och fasad. Sen är kyla genom en AC eller luftvärmepump förstås bra, farsan kör luftvärmepumpen på kyla när det är riktigt varmt på sommaren och det funkar riktigt bra. Men det lär väl kosta en del i el antar jag.
Citera
2012-06-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Tänk på att varm luft stiger, har du en vind som man kommer åt via lucka inifrån, så kan man vid korsdragsvädring t ex på kvällen, öppna vindsluckan för att den varma luften ska dras upp dit [...]
Det där låter vanskligt dock. Varm luft bär mer fukt än kall luft, så du flyttar upp fukt på vinden. När solen sedan går ned och temperaturen på vinden sjunker, så kondenserar fukten på träet på vinden. Det blir en perfekt grogrund för mögel.
Citera
2012-06-16, 21:38
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Det där låter vanskligt dock. Varm luft bär mer fukt än kall luft, så du flyttar upp fukt på vinden. När solen sedan går ned och temperaturen på vinden sjunker, så kondenserar fukten på träet på vinden. Det blir en perfekt grogrund för mögel.

OK, men i mitt fall var det en väl luftad vind med breda luftspalter längs med väggarna , alltså var det inget problem på min vind, det blåste korsdrag där för jämnan (radhus faktiskt) men jag kan se problemet, så bortse från mitt tips om ni har en tät vind.
Citera
2012-06-16, 22:34
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Mörkläggningsgardiner ha fördraget vid sol.

Måste propagera för detta också. Mörkläggningsgardiner medan man inte är hemma under dagen blockerar väldigt mycket av värmen som kommer från solen. Skillnaden är som dag och natt hemma hos mig om jag drar ner dom vs. inte drar ner dom. En enkel lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in