2012-06-16, 10:03
Medlem
Bam.Bams avatar
(Flytta tråden om den är postad i fel avdelning)

David A Hemler hävdar idag i en intervju i DN (http://www.dn.se/sthlm/efter-28-ar-berattar-david-a-hemler-sanningen) att han deserterade från amerikanska flygvapnet 1984 och har gömt sig i Sverige sen dess, med en falsk identitet. Ingen vet sanningen - inte hans familj i USA och inte hans fru, barn och vänner i Sverige.

Jag tycker historien känns superskum. Massa luckor och frågor som inte ställs. Han har uppenbarligen tappat massor av sin engelska - varför pratar de då inte svenska i intervjun?

Jag tror att det eventuellt kan vara en knäppgök som hittat på en skitbra historia för att få lite uppmärksamhet. Vad tror ni?
Citera
2012-06-16, 10:19
Medlem
sommarlovs avatar
Bild på honom?

Hade en lärare i skolan som hade rymt från Vietnamkriget...
Citera
2012-06-16, 10:21
Medlem
Bam.Bams avatar
Kolla intervjun i länken. Men den här snubben stack från en flygbas i Tyskland och är efterlyst, så det är inte din lärare.
Citera
2012-06-16, 10:25
Medlem
Verkar mest vara en journalist med MENA-bakgrund som i sin iver att smutskasta USA fått tag på någon som kan vara mytoman. Noterar att han pratar om att "talibanerna inte kallades frihetskämpar i Tyskland". Det är bara det att talibanerna inte dök upp förrän 94 och deserteringen skulle skett på 80-talet. Mujahedin kallades motståndarna mot sovjeterna i Afghanistan.

Historien känns tillrättalagd. Hans accent låter också mer som en svensk som försöker tala engelska än en amerikan. Har aldrig stött på någon amerikan som låter så där.
Citera
2012-06-16, 10:27
Medlem
theodor.busses avatar
Det luktar mytoman lång väg...

[EDIT:] först läste jag bara artikeln, och lyssnade inte på intervjun. Jag är inte linguist, men det låter som en person som pratar MYCKET bra engelska/amerikanska men inte har det som modersmål. Eventuellt svensk?

Münchhausen, säger jag.
Senast redigerad av theodor.busse 2012-06-16 kl. 10:31.
Citera
2012-06-16, 10:30
Medlem
KiaWs avatar
Tills identiteten är bekräftad så flyttas tråden till försvunna personer.

AB&K -> Försvunna personer
/Mod
Citera
2012-06-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Det luktar mytoman lång väg...

[EDIT:] först läste jag bara artikeln, och lyssnade inte på intervjun. Jag är inte linguist, men det låter som en person som pratar MYCKET bra engelska/amerikanska men inte har det som modersmål. Eventuellt svensk?

Münchhausen, säger jag.

Precis min tanke, han bryter på svenska helt enkelt. Å vafan har han bott i Sverige i 20 år så borde intervjun ha gott att utföra på svenska, förutsatt att han inte bott i Rosengård då.....

I Call Fake!

Edit: Så som han svamlar så låter det som att han hittar på allting medans han berättar också..
Ok, han kanske inte bryter på svenska, men deffinitivt på något europeiskt språk och vem fan lämnar sin fru, barn och familj bara så där...

Här är en bild på honom som ung och en bild på hur han eventuellt skulle kunna se ut idag
http://www.osi.andrews.af.mil/library/fugitives/hemler.asp
Fan han är rätt lik bilden på "sig själv" som ung om man jämför i intervjun...
Senast redigerad av KjelleBenchpress 2012-06-16 kl. 10:44.
Citera
2012-06-16, 10:49
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Precis min tanke, han bryter på svenska helt enkelt. Å vafan har han bott i Sverige i 20 år så borde intervjun ha gott att utföra på svenska, förutsatt att han inte bott i Rosengård då.....

I Call Fake!

Edit: Så som han svamlar så låter det som att han hittar på allting medans han berättar också..
Ok, han kanske inte bryter på svenska, men deffinitivt på något europeiskt språk och vem fan lämnar sin fru, barn och familj bara så där...

Här är en bild på honom som ung och en bild på hur han eventuellt skulle kunna se ut idag

I efterlysningen står det att hans ögonfärg är "brown/hazel". Nu är det lite svårt att se, eftersom baron Münchhausen har glasögon på sig under intervjun, men jag tycker att han ser ut att ha gröna ögon.

Jag har försökt kontakta DN för att fråga varför de publicerar uppenbart påhitteri, men fastnade bara i telefonkö.

[EDIT:] FInns det ingen hobby-forensiker i tråden? Både i efterlysningen och i DN-intervjun syns örat tydligt. Som amatör tycker jag inte att det kan röra sig om samma person, men jag är ju som sagt amatör.

Intressant fall...

Antingen:
  • Låtsas han att han är David A Hemler.
  • Är verkligen David A Hemler, men ljuger oss fulla
  • Är David A Hemler, och allt är bokstavligen sant
Om jag skulle betta, så skulle min hundralapp gå till: 90kr till alternativ 1, 9kr till alternativ 2, och den sista kronan på alt 3.
Senast redigerad av theodor.busse 2012-06-16 kl. 10:58.
Citera
2012-06-16, 10:49
Medlem
Citat:

I Call Fake!

Detta måste vara fake. Hans engelska/amerikanska är alldeles för svensk. Och kom inte med något skitsnack om att han bott i Sverige i 20 år, hans amerikanska skulle ändå inte låta svenskklingande då vi i Sverige dagligen utsätts för engelska i princip i samma utsträckning som svenska.

Herregud, hur låter han?
Citera
2012-06-16, 10:50
Medlem
Citat:

I Call Fake!

Är inte så säker på att han är mytoman av just dessa anledningar. Om man bott i ett land närmare 30 år utan att prata sitt eget språk är det inte konstigt att man får det landets accent. Inte ovanligt med det motsatta, alltså personer som bott i USA en längre tid och bryter på amerikanska när de pratar svenska - t.om vissa "kändisar" som varit där några år börjar ju låta så.

Anledningen till att han intervjuas på engelska är säkert för att det är tänkt att kunna förstås och användas internationellt. De har ju en engelsk version av artikeln också.

Sen har jag inte läst något om att han hade skapat familj innan han deserterade.
Citera
2012-06-16, 10:57
Medlem
"Att det inte blir någon påföljd alls eller högst ett par veckors fängelse. Resor är viktiga för mig. Jag har tre hemländer i dag: USA, Sverige och Thailand, varifrån min fru kommer. (ger vissa vibbar även om det inte behöver betyda ngt) Där har jag också viktiga familjemedlemmar.

DN har sökt olika myndigheter för att försöka ta reda på mer om David Hemlers fall. Europol kommenterar inte enskilda utredningar och hos Afosi måste vi lämna in en ansökan för att eventuellt få tillgång till dokument.

Amerikanska ambassaden i Stockholm, som fick en kopia av Hemlers mejl till Afosi, kan varken bekräfta eller dementera att man känner till fallet,
"

Alltså har ingen bekräftat hans story?
Citera
2012-06-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St.Canard
Detta måste vara fake. Hans engelska/amerikanska är alldeles för svensk. Och kom inte med något skitsnack om att han bott i Sverige i 20 år, hans amerikanska skulle ändå inte låta svenskklingande då vi i Sverige dagligen utsätts för engelska i princip i samma utsträckning som svenska.

Herregud, hur låter han?

Ditt resonemang om att man inte talar engelska med brytning om man hela livet utsatts för engelska tror jag inte håller i verkligheten. I så fall skulle de flesta svenskar prata engelska utan svensk brytning, vilket inte alls är fallet, speciellt när de är lika nervösa som den här personen är. Det har nog mer att göra med hur mycket man talar språket än hur mycket man lyssnar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in