2012-06-15, 16:30
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Mkay. Jag har på senaste tiden fått spunk på användare som INTE använder "citera flera" knappen eller editerar sina inlägg, samma tråd kan alltså bestå av kanske 20 olika inlägg från säg tio användare som diskuterar ett ämne, helt plötsligt så kommer en användare och postar tre till tio inlägg i rad där han/hon citerar en användare per inlägg. Det är rätt kvalificerat posthorande. Etter värre är det med användare som postar 4 inlägg efter varandra och utan att någon postar emellan under kanske 30 min istället för att editera sitt inlägg.
Är sådant här posthorande OK? Ska det rapporteras? Det förstör om inte annat trådarna som blir längre men utan mer innehåll.
Citera
2012-06-15, 16:47
Medlem
nollans avatar
Det torde vara netikett och allmänt hyfs men många är för lata/efterblivna för att använda knappen. Jag vet inte om jag tycker det ska beivras dock - det känns som ett alltför utbrett "problem" och i ärlighetens namn inte så jätteallvarligt heller.
Citera
2012-06-15, 17:59
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Är sådant här posthorande OK? Ska det rapporteras? Det förstör om inte annat trådarna som blir längre men utan mer innehåll.
Min personliga uppfattning är att det bara är dumt och svåröverskådligt när man citerar väldigt många personer i ett enda inlägg. Det blir en bättre struktur om man styckar upp det i olika inlägg. Sedan är det bra om man kan använda sitt omdöme och tio inlägg i rad där man citerar andra kanske inte är helt lyckat. Men det beror ju också på om man använder sig av så kallade one-liners eller om man har för vana att skriva lite längre texter. Jag svarar hellre gärna i några inlägg istället för ett enda långt, men jag har bara kapacitet att skriva kanske max tre inlägg och det tror jag inte att någon upplever som problematiskt. Svarar man på tio inlägg kanske man inte alltid har tiden eller tillräcklig intellektuell kapacitet att besvara dem på ett sätt som är av värde för tråden och för diskussionen framåt.
Citera
2012-06-15, 18:14
Medlem
epost72s avatar
Kymigt att straffa folk för okunnskap i detta sammanhang.
Ser det dock bland storpostare som borde veta bättre men vad fan det är bättre att låta det bero.
Kanske postar de via mobilen och då är det inte helt lätt med citera flera.
Citera
2012-06-17, 14:00
Medlem
Farbror Fazers avatar
Det både trippel och quadpostas ganska friskt av samma användare åter och åter igen i mobildelen, trots att folk påpekat det flera gånger.

Antingen så bör man göra något åt folk som skiter i multiquote trots att de vet om det eller så ignorerar man allt vad dubbelposts heter. Som det är nu så känns det inte som att det finns en klar linje i hur det ligger till.
Citera
2012-06-17, 16:56
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag är nog en av de skyldiga till detta etikettsbrott, även om jag inte någon storförbrytare.
Ofta är anledningen att det under tiden jag författat mitt inlägg (vilket ibland kan ta ett litet tag om det finns behov av att kolla upp vissa fakta eller så) har kommit nya inlägg i tråden som jag vill svara på. Då trycker jag allt som oftast på "citera" istället för att hålla på och klippa och klistra in quote-taggar och inlägg i det tidigare inlägget. Lathet helt enkelt antar jag.

Det händer också ibland att jag missat ett inlägg i en tråd och ser den efter jag har postat ett inlägg, vill jag då besvara just det inlägget blir det samma procedur som ovan.
Själv stör jag mig inte på fenomenet så länge det inte rör sig om 5-10 inlägg i rad eller om det skulle vara betydligt vanligare än vad det är idag.

På en del andra forum finns det en spärr som hindrar användare från att posta flera inlägg på rad, något som inte skulle funka bra här. Dock kan man ju sätta en spärr så att det inte går att posta mer än kanske 3-4 inlägg på rad?
Citera
2012-06-20, 20:43
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag är nog en av de skyldiga till detta etikettsbrott, även om jag inte någon storförbrytare.
Ofta är anledningen att det under tiden jag författat mitt inlägg (vilket ibland kan ta ett litet tag om det finns behov av att kolla upp vissa fakta eller så) har kommit nya inlägg i tråden som jag vill svara på. Då trycker jag allt som oftast på "citera" istället för att hålla på och klippa och klistra in quote-taggar och inlägg i det tidigare inlägget. Lathet helt enkelt antar jag.

Det händer också ibland att jag missat ett inlägg i en tråd och ser den efter jag har postat ett inlägg, vill jag då besvara just det inlägget blir det samma procedur som ovan.
Själv stör jag mig inte på fenomenet så länge det inte rör sig om 5-10 inlägg i rad eller om det skulle vara betydligt vanligare än vad det är idag.

På en del andra forum finns det en spärr som hindrar användare från att posta flera inlägg på rad, något som inte skulle funka bra här. Dock kan man ju sätta en spärr så att det inte går att posta mer än kanske 3-4 inlägg på rad?

Av precis samma anledningar som du kan även jag då och då "råka" begå detta avskyvärda brott. Så länge en användare inte sätter det hela i system, just för att "posthora" så stör jag mig inte så mycket på det.

Ingen moderator som uttalat sig ännu?
Citera
2012-06-20, 21:51
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zomrazil
Av precis samma anledningar som du kan även jag då och då "råka" begå detta avskyvärda brott. Så länge en användare inte sätter det hela i system, just för att "posthora" så stör jag mig inte så mycket på det.

Ingen moderator som uttalat sig ännu?

Alla kan ju synda ibland, det är dock misstänksamt när en 10 000+ postare inte lyckats klura ut citera flera knappen funkar eller inte editerar sina inlägg utan bara postar vidare med minuters mellanrum.

Konstigt att ingen mod har haft en åsikt btw.
Citera
2012-06-20, 22:39
Medlem
Zoms avatar
Så länge alla inläggen tillför relevanta svar till tråden så ser jag inget problem med det.
Citera
2012-06-21, 01:05
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Alla kan ju synda ibland, det är dock misstänksamt när en 10 000+ postare inte lyckats klura ut citera flera knappen funkar eller inte editerar sina inlägg utan bara postar vidare med minuters mellanrum.

Konstigt att ingen mod har haft en åsikt btw.

Då vet man ju hur denne användare myglat till sig alla sina inlägg iaf.
Citera
2012-06-21, 12:07
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Så länge alla inläggen tillför relevanta svar till tråden så ser jag inget problem med det.

Medhåll. Posthoreri är för mig att posta meningslösa inlägg bara för att öka sin PC.
Citera
2012-06-21, 13:14
Medlem
Germanias avatar
det blev väl tydligt med idioten som ville ha en "citera alla"-knapp att det finns totalidioter bortom räddning på forumet dock, det handar knappast om att vara relevant då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in