2012-06-15, 13:22
Medlem
Tja.

Har varken körkort för moped eller bil och funderar på att skaffa mig en moped för billig summa då jag ej orkar åka kommunalt eller gå nu under sommaren men jag orkar seriöst inte gå massa kurser för att ta moppekort. Jag kommer inte åka med mopeden till skolan då jag har hört att polisen satt in massa extra resurser som ibland kollar upp mopederna som står på skolgårdarna.

Jag kan typ 90% av alla regler i trafiken sedan tidigare, vet vem som har företräde etc. Har polare sån har moppekort men som aldrig blivit stoppade, har ni det? Hur stor är risken att man blir stoppad om man ej åker mot rött, kör 45km/h på 30-väg osv?
Citera
2012-06-15, 13:24
Bannlyst
ja risken finns att bli tagen. Men är du minderåring så får du väl bara en varning
Citera
2012-06-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandasLekstuga
ja risken finns att bli tagen. Men är du minderåring så får du väl bara en varning
Ja, jag vet att risken finns. Men hur stor är den? 1 på 100? Mer, mindre?
Citera
2012-06-15, 13:26
Medlem
Noxids avatar
Kör inte på stora vägar där risken är större att polisen finns så ska de nog gå fint!

Glöm inte att fixa försäkring bara!!!!
Citera
2012-06-15, 13:30
Medlem
Beror mycket på hur du kör osv. Är du mogen och kör lugnt och följer reglerna med en otrimmad moped som inte låter som en skållad somalie så stoppar polisen dig inte (om det nu inte skulle vara en vanlig blåskontroll eller liknande). Under den tiden jag körde moped när jag var ung blev jag inte stoppad en enda gång.
Citera
Medlem
greenbatmans avatar
Risken är inte så stor, om de stannar dig säg att du inte behövde nått jävla kort på din tid!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandasLekstuga

No shit att risken finns! Snälla läs koranen igen och sluta besudla flashback med dina korkade kommentarer.

Iom att du är över 18 så ska du kunna köra "30-moppe" helt utan körkort eller liknande. Det infördes en lag 2010 eller 2009 ang det.
Citera
2012-06-15, 13:32
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxid
Kör inte på stora vägar där risken är större att polisen finns så ska de nog gå fint!

Glöm inte att fixa försäkring bara!!!!
En naturlig följdfråga:
Upphör inte försäkringen att gälla när föraren inte har behörighet?
Citera
2012-06-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
En naturlig följdfråga:
Tänkte också på det!
Citera
2012-06-15, 13:34
Medlem
Citat:
En naturlig följdfråga:

Jo det gör den. Men om polisen åker upp bakom dig, kör regnr genom databasen och allt är i ordning så kommer de antagligen inte att stanna dig.
Citera
2012-06-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larss00n80
Jo det gör den. Men om polisen åker upp bakom dig, kör regnr genom databasen och allt är i ordning så kommer de antagligen inte att stanna dig.
Syns det i databasen ifall man har körkort eller ej?
Citera
2012-06-15, 13:35
Medlem
Noxids avatar
Citat:
En naturlig följdfråga:

De ska den nog inte göra. Man kan tex försäkra en bil utan att ha körkort, visst är de så?

Men som någon redan skrivit. Eftersom du är över 18 år så han du fylla 15år innan denna regel träde i kraft och slipper därför gå kursen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in