• 1
  • 2
2012-06-15, 09:49
Medlem
Du kan lugn. Från dagen du skrivit på herr fogdes papper att du faktiskt är skyldig företaget denna summa har du 14 dagar på dig att betala innan dom går vidare med ditt ärende. Bestrider du så skjuts betalnigsförläggandet fram tills ett utslag i ärendet är slaget
Citera
2012-06-15, 10:27
Bannlyst
Bestrid fakturan hos KFM. Säg det du skriver nedan. Att du varken har fått påminnelse eller faktura, sedan se till och betala 279:- så fort du kan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruptura
Hej!

Jag beställde en sak för 279kr (sammanlagt), sen skulle det betalas på faktura. Fakturan har inte kommit och inte heller någon jävla påminnelse, och nu har jag fått brev från KFM (kronofogden).
På att jag ska jag betala 1178 kronor. Summan är för mig oviktig! Men innebär detta att jag får prick i registret? Är ju förfan inte något jag direkt kan ro för. Har heller inte tänkt på varför jag inte fått faktura utan då kanske trott att jag betalade den på datorn. Tydligen var så inte fallet.

Ingen lär väl dock ta ställning till att jag inte gått fakturan. Eller? Kanske slipper jag betala överskottet? Men då får jag prick i registret som kommer att vara där 3 år. Detta tänker jag bara inte acceptera! Hjälp mig!

Förlåt för svenskan, nyss hemkommen från stan och såg då denna på bänken som jag missat när jag tagit in posten!

Mvh
Citera
2012-06-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Bestrid fakturan hos KFM. Säg det du skriver nedan. Att du varken har fått påminnelse eller faktura, sedan se till och betala 279:- så fort du kan.

Lär kanske ta tid, har ju inget att betala in dessa 279:- på.

KFM hemsida skriver;
Citat:
Skuld att betala till företag och privatpersoner
Du har fått ett brev där det står ”Skuld att betala”. Om du fått ett sådant brev har du troligtvis tidigare fått en ansökan om föreläggande om betalning av en skuld och senare ett utslag som fastställt skulden. Den som vill ha betalt har sedan vänt sig till Kronofogden för att få betalt, eftersom du inte har betalat skulden.

På kravet står sista betalningsdag. För att undvika att Kronofogden vidtar några åtgärder så måste du betala skulden senast den dagen. Om du inte kan betala hela skulden men vill försöka nå någon uppgörelse om skulden så ska du vända dig till fordringsägaren.

Då skulden registreras in hos Kronofogden lägger vi på en grundavgift på 600 kronor per skuld för vårt arbete. Därefter läggs en ny grundavgift på varje nytt avgiftsår som skulden ligger kvar hos oss. Om en ansökan kom in den 1 oktober 2010 läggs alltså en ny avgift på den 1 oktober 2011. Avgifterna läggs till din skuld och när du fullbetalar din skuld betalar du även dessa. En fullbetalning innebär att du betalar summan på räkningen, kostnader för påminnelseavgift, inkassoavgift och kostnader som uppstått genom föreläggandet samt ränta fram till den dag du betalar räkningen.

Bra att veta:
En skuld hos Kronofogden kan ge betalningsanmärkning. Detta är den prick som kreditupplysningsföretagen sätter som kan göra det svårt att låna pengar, hyra lägenhet m.m. Det är inte Kronofogden som registrerar betalningsanmärkningar utan olika kreditupplysningsföretag. Kreditupplysningsföretagen hämtar regelbundet offentliga uppgifter ur Kronofogdens databaser. Datainspektionen har uppgift om vilka kreditupplysningsföretag som finns. Länk till Datainspektionen.

I de fall uppgiften får sekretess hos Kronofogden lämnas den inte ut, och ger då inte någon anmärkning. För att en uppgift ska få sekretess hos oss krävs att skulden blir betald och att du in haft andra skulder hos oss de senaste två åren. Sekretessen kan också tas bort om det tillkommer någon ny skuld under de kommande två åren.

Om du tycker att något är oklart kring skulden kan du ringa den som skickat ärendet till Kronofogden eller till Kronofogdens kundcenter 0771-73 73 00.

Vad jag får ut av detta är att jag inte får någon prick?
Citera
2012-06-15, 11:44
Medlem
Pratat med dem och det blir inget alls! Jippie! Detta var ett föreläggande så det ger ingen prick. Samt att man inte får prick direkt och att det inte är KFM som delar ut den. Har du inte varit där på 2 år så har du en andra chans. Tack för snabba svar!
Citera
2013-01-08, 13:08
Medlem
LindaLovelaces avatar
Jag har samma problem, har varit i kontakt med KFM och är det första gången man får en skuld där och betalar bort den i tid, så slipper man betalningsanmärkning. Dock försvinner inte skulden från din kreditupplsyning på några veckor, så man kommer inte kunna köpa något på kredit föräns efter ca 2-3 veckor.

Har en fråga till någon som vet dock!! Om man skulle vara säg 2-3 dagar försenad med betalningen till KFM, får man en prick då, eller har dom överseende med det? Missade räkningen med 3 jäkla dagar!!!!
Citera
2013-01-08, 16:45
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindaLovelace
Jag har samma problem, har varit i kontakt med KFM och är det första gången man får en skuld där och betalar bort den i tid, så slipper man betalningsanmärkning. Dock försvinner inte skulden från din kreditupplsyning på några veckor, så man kommer inte kunna köpa något på kredit föräns efter ca 2-3 veckor.

Har en fråga till någon som vet dock!! Om man skulle vara säg 2-3 dagar försenad med betalningen till KFM, får man en prick då, eller har dom överseende med det? Missade räkningen med 3 jäkla dagar!!!!

Inte många som verkar veta hur lätt det är att unvika prickar, skall skriva en guide...
Kfm är inget att bry sig om det är E-mål.
Citera
2013-01-10, 01:09
Medlem
Har hänt mig också, det företag det gällde då var SJ. Hade beställt en biljett på faktura fick varken faktura eller biljetter.
helt plötsligt låg det ett brev från kronofogden i postlådan. Enligt dom (SJ) hade dom skickat ut faktura, påminnelse och inkasso krav (svea hade ej fått det heller ) Det sega var att jag har varit i kontakt med SJ och frågat dom var min faktura tagit vägen men dom säger att dom inte kan hitta något på mitt personnummer. iaf jag betalade av skulden fort som fan och bestred ärendet. en sak är säker att jag kommer flyga istället för åka med SKITSJ om jag ska åka iväg långt. BOJKOTTA SJ!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in