2005-03-06, 19:24
Bannlyst
Vad är egentligen bäst. 21" eller 26".
Kan det vara så att 21" batonger är mer lättanvända i våldsamma situationer, och att en 26" må orsaka värre skada när man väl träffar.

Har storleken egentligen någon betydelse??
Citera
2005-03-06, 19:30
Medlem
palefaces avatar
borde det väl vara , får väl mera kraft ur en 26"
Citera
2005-03-06, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av paleface
borde det väl vara , får väl mera kraft ur en 26"

Jag tänkte mer på att en mindre batong blir mer lätt hanterad i en trängd situation.
Citera
2005-03-07, 01:52
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nimo
Jag tänkte mer på att en mindre batong blir mer lätt hanterad i en trängd situation.

I en trängd situation har du ändå inte så mycket användning av en batong. I alla fall inte på en sådan nivå att fem tum kommer att spela någon roll. Varenda tum kommer att vara i vägen.
Citera
2005-03-07, 21:20
Medlem
%s avatar
Storleken har betydelse. Ju längre desto bättre. Fast långa batonger brukar även vara längre infällda och kan vara svårt att ha bekvämt i en byxficka.
Citera
2005-03-09, 15:55
Medlem
bajenvraks avatar
21 är att föredra för den är mer diskret, skall du ha den synlig så går en 26a lika bra. På krogen så kör de flesta med 21an men jag tror aldrig att jag har sett en polisman använda en 21a. Personligen så tycker jag 26an är lite klumpig, känns som om att ett jävla svärd när man slår ut den, men i det stora hela så tror jag inte 5cm gör ngn större skillnad. Smaksak, de flesta ställen vill inte att batongen skall synas o då kan 21an vara bra.

/B
Citera
2005-03-09, 22:03
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
men i det stora hela så tror jag inte 5cm gör ngn större skillnad.

Tum - inte centimeter. En å en kvarts decimeter alltså.
Citera
2005-03-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Tum - inte centimeter. En å en kvarts decimeter alltså.

Personligen tycker jag att det är väldigt svårt att få någon kraft ur en 21:a. 26:an ger lite mer svung och funkar helt ok civilt. Åtminstone på vintern, kanske lite sämre på sommarn med t-shirt och shorts....
Citera
2006-02-28, 15:40
Bannlyst
Ska beställa en 21", har bara en fundering, är dom lagliga att bära på sig för privatpersoner eller omfattas dom av knivlagen?
Citera
2006-02-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatPtang
Ska beställa en 21", har bara en fundering, är dom lagliga att bära på sig för privatpersoner eller omfattas dom av knivlagen?

Ja, de omfattas av knivlagen och är alltså olagliga att bära.
Citera
2006-02-28, 17:21
Medlem
Engelbreckts avatar
Hur skulle det vara med en klistrad FAQ om batonger? Vilken tråd i ordningen är det egentligen vid det här laget? (Ingen kritik mot trådskaparen, just den här infallsvinkeln har inte diskuterats på V&M, bara i underground och den genrella vapenkompetens där har gått just underjord.)

Jag påstår att det i första hand är en smakfråga när man väljer batong. Olika batonger har olika för och nackdelar. De flesta val är enligt mig lika bra bara man träna på att hantera just den sortens batong man väljer. Själv gillar jag de traditionella gummiklubborna, men de är ju inte så lämpliga för "civilt" bruk direkt.
Citera
2006-03-02, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The_gambler
Ja, de omfattas av knivlagen och är alltså olagliga att bära.

Ok, jaja, då får man väl ta den smällen om man någon gång skulle bli visiterad, vilket med 99% säkerhet aldrig kommer ske, viktigare att känna sig lite tryggare på stan på helger.

Är det nån som vet hur det är med kvalitén på de som finns på http://www.securitools.com/ är dom ok eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in