Citat:
Ursprungligen postat av craschpangboom
Rubriken talar, jag har tidigare vid en del tillfällen gjort någon slags mäsk efter ett väldigt simpelt recept som var något i stil med:
- 1/2 Tesked torrjäst
- 1 dl socker
- 1 l saft/vatten
Öppna flaskan minst en gång om dagen och släpp ut trycket, efter en vecka är det klart och drycken innehåller cirka 7 procent alkohol.
Och nej det smakar inte så supergott, smakar som något skitvin med en gnutta kolsyra i.
Men nu har jag alltså fått reda på att turbojäst kan göra det där jobbet på endast ett eller två dygn och dessutom bättre. Då är frågan bara om man bara om man kan ersätta torrjästen med turbojäst rakt av eller om man måste hålla på och tramsa med en massa rör, kol och brännare och allt vad det nu är?
Om det inte blir lika gott som om man har lagrat det i 20 år kan jag stå ut med men är det rent av en fara för hälsan att dricka det? Och kan man ha det utomhus vid den här tiden på året eller kräver det rumstemperatur? Skulle nämligen vara lite småjobbigt om någon besökare hittade en saftdunk med mäsk i skåpet

Det är lagligt att tillverka vin / mäsk under 20% eller något sådant så länge man inte har för avsikt att bränna det till sprit.
Turbojästen har samma funktion som den gäst du använt innan, att omvandla socker till alkohol. Bara att den är bättre lämpad. Dock med tanke på att du inte planerar att lagra "vinet", eller göra det med riktig frukt m.m skulle jag säga att det är skit samma. Kör på som du alltid gjort.
Eller så kan du ju köpa en jäsdunk och sätta ett jässtopp ellervafan det heter på dunken (vatten i ett rör så att kolsyran som bildas kommer ut ur dunken, men inte någon luft m.m utifrån kommer in i dunken), sedan sätter du bara 25 liter vin på någon billig vin sats. Du kan köpa dunk + tillbehören du behöver + en vinsats för under 500 kr. Då har du 25 liter 12% vin + att näst kommande dunkar du sätter kommer kosta dig 250 kr / 25 L vin du gör om du köper billig skit. Allt finnas att köpa på ex city gross.
EDIT: När du köper ett färdigt "vin paket" så får du jäst + någon "saft" av frukt typ, så blandar du bara i det med vatten + socker. Så det är lika enkelt som det du gör nu, om inte enklare, bara att du får ut ber för det + att du slipper hålla på att öppna skruvkorkar stup i kvarten.