• 1
  • 2
2012-07-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
250g salt och en kopp vitvinsvinäger rakt in i tillsammans med plagget kommer ge de en solblekt och patinerad look. Altier LaDurance kör denna tekniken när dem patinerar kläder.
Vinägern bleker jämnt och skonsamt saltet hjälper till att behandla ytan så att vinägern kan tränga in i plagget.

Låter ju spännande! In i tvättmaskinen, eller?
Skadar salt och vinäger en tvättmaskin?
Citera
2012-07-12, 21:35
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonc
Låter ju spännande! In i tvättmaskinen, eller?
Skadar salt och vinäger en tvättmaskin?
Japp! Bara in med de i tvättmaskinen.
Saltet bildar en ledande lösning tillsammans med vattnet och spolas bara ut samma gäller vinägern, som viket smuts som helst. Så svaret är Nej, de skadar inte maskinen.

Provat några gånger själv på chinos, funkar utmärkt
Citera
2012-07-12, 21:39
Medlem
Citat:
Japp! Bara in med de i tvättmaskinen.
Saltet bildar en ledande lösning tillsammans med vattnet och spolas bara ut samma gäller vinägern, som viket smuts som helst. Så svaret är Nej, de skadar inte maskinen.

Provat några gånger själv på chinos, funkar utmärkt

Okej!
Jag kollade lite av dina tidigare inlägg och du verkar ha rätt bra koll, så litar på dig.

Men jag måste fråga lite praktiska saker. Oftast (alltid) är det min mamma som tvättar åt mig. Förlåt om jag är dum men häller man in saltet och vinägern i "facket" eller i själva cylindern där man lägger skjortan? Hög/låg temperatur?
Kommer inte på några fler frågor, så otroligt komplicerat kan det ju inte vara!
Citera
2012-07-13, 09:36
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Okej!
Jag kollade lite av dina tidigare inlägg och du verkar ha rätt bra koll, så litar på dig.

Men jag måste fråga lite praktiska saker. Oftast (alltid) är det min mamma som tvättar åt mig. Förlåt om jag är dum men häller man in saltet och vinägern i "facket" eller i själva cylindern där man lägger skjortan? Hög/låg temperatur?
Kommer inte på några fler frågor, så otroligt komplicerat kan det ju inte vara!

Du lägger in saltet och vinägern i cylindern tillsammans med skjortan.
Om du är osäker på effekten, börja med en halv kopp vinäger.
Jag antar att det är en bomullsskjorta och då torde tvättrådet vara 40grader, i vilket fall följ tvättrådet.
Citera
2012-07-15, 18:39
Medlem
Citat:
Du lägger in saltet och vinägern i cylindern tillsammans med skjortan.
Om du är osäker på effekten, börja med en halv kopp vinäger.
Jag antar att det är en bomullsskjorta och då torde tvättrådet vara 40grader, i vilket fall följ tvättrådet.

Fungerade inte på min skjorta alltså, kanske behöver man köra många gånger..
Köpte en flaska klorin igår, blir till att testa det snart. Kommer säkert inte bli bra men jaja, kommer inte använda skjortan som den ser ut nu så lika bra att försöka!
Citera
2012-07-15, 18:55
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Fungerade inte på min skjorta alltså, kanske behöver man köra många gånger..
Köpte en flaska klorin igår, blir till att testa det snart. Kommer säkert inte bli bra men jaja, kommer inte använda skjortan som den ser ut nu så lika bra att försöka!

Mer vinäger! Vinägern har samma effekt som klorin men skonsammare vilket gör att det är lättare att dosera.
Citera
2012-07-15, 19:44
Medlem
Citat:
Mer vinäger! Vinägern har samma effekt som klorin men skonsammare vilket gör att det är lättare att dosera.

Haha, vinäger många gånger eller köra en hel flaska?
Citera
2012-07-16, 00:14
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Haha, vinäger många gånger eller köra en hel flaska?

Många gånger :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in