2012-06-13, 20:35
Medlem
Harrison_Fords avatar
Det är ena framtanden som jag nu lagat 4 gånger i rad. Det är en liten jävla bit som lossnade nere i hörnet på tanden, så lagningen har blivit fastsatt på en väldigt liten och vass yta. Detta har gjorts om 3 gånger på samma lilla vassa yta, och läkarn har konstaterat att den kan lossna igen pga. detta. Jag har fått varje ny lagning gratis då jag betalade 1700kr för första besöket, och det var bara 2 månader sen. Hursomhelst så tycker nu läkaren att eftersom den bara lossnar så behöver jag en tandkrona, vilket kommer kosta ca. 5000kr.

Jag är ju ingen tandläkare, men borde det inte gå att få en jävla lagning att sitta kvar? Kan dom inte bara slipa bort lite mer av tanden så att lagningen får mer fäste.. Så min fråga är om det är allmänt känt att tandläkare kan vara ute efter ens pengar på det viset, eller ska jag vara godtrogen och skippa att byta tandläkare..
Citera
2012-06-13, 20:44
Medlem
Tupelo80s avatar
brukar själv rekommendera patienter kronterapi då fyllningar ej håller.

Många tandläkare har garanti på fyllningar förutsatt att det är en fyllning som "borde" hålla. Är det en osäker prognos och tandläkaren påpekat detta och rekommenderat annan terapi så brukar inte garanti gälla.

En singelkrona är inget som tandläkaren tjänar speciellt mkt på..dels tar det 2 besök istället för 1 besök för en lagning och sedan så tar första besöket betydligt längre tid för en krona än för lagningen och tid är pengar i tandläkarens värld

Ev kan man slipa bort lite mera av tanden och prova men ofta blir ju framtandsfyllningar lite fula med tiden och ju mer man slipar bort desto större blir ju fyllningen.
men gå och få en second opinion om du är osäker.
Senast redigerad av Tupelo80 2012-06-13 kl. 20:47.
Citera
2012-06-13, 20:52
Medlem
Harrison_Fords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tupelo80
brukar själv rekommendera patienter kronterapi då fyllningar ej håller.

Många tandläkare har garanti på fyllningar förutsatt att det är en fyllning som "borde" hålla. Är det en osäker prognos och tandläkaren påpekat detta och rekommenderat annan terapi så brukar inte garanti gälla.

En singelkrona är inget som tandläkaren tjänar speciellt mkt på..dels tar det 2 besök istället för 1 besök för en lagning och sedan så tar första besöket betydligt längre tid för en krona än för lagningen och tid är pengar i tandläkarens värld

Ev kan man slipa bort lite mera av tanden och prova men ofta blir ju framtandsfyllningar lite fula med tiden och ju mer man slipar bort desto större blir ju fyllningen.
men gå och få en second opinion om du är osäker.
Alright tack för svaret vännen. Då känns det inte som att de är ute efter mina pengar direkt, jag tar och pratar med läkarn helt enkelt och får min second opinion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in