2012-06-13, 15:22
Medlem
Detta är något som ingen av personerna jag frågat i min omgivning verkar erfara så jag börjar undra hur ovanligt detta fenomen är.

Det är alltså så att jag kan känna om köttet i maten jag äter blivit tillagat vid en tidigare tidpunkt (och sen återuppvärmt) eftersom det får en väldigt speciell bismak, lite svagt bittert "unken". Det är inte alla tuggor som smakar så, men vissa delar av köttet kan smaka ganska starkt på detta sätt.

Det finns ju gener som påverkar känslighet för bitterhet. En av dessa gör att man blir immun mot vinterkräksjukan också har jag för mig, vilket jag aldrig haft men det kan förstås bero på slumpen eller annat.

Vore roligt att se om det finns någon annan som känner någon bismak från just kallnat (och oftast då återuppvärmt) tillagat kött?
Citera
2012-06-13, 15:28
Medlem
xDs avatar
Jag tror du funderar för mycket. Visst att det kan vara olika smak. Varför bryr du dig?
Citera
2012-06-14, 03:00
Medlem
Lys avatar
Jag tycker inte om microvärmt kött som varit kallt. Tycker det får en fadd, konstig smak. Äter inget microvärmt alls, tycker smaken på allt blir sämre om det värms i micro. Föredrar värma kött och annan mat på spisen. Eller inte värma upp det alls. Jag kanske bara har ett överkänsligt ( eller möjligen extra bra ) smaksinne, och det kanske Ts också har.
Citera
2012-06-14, 03:09
Medlem
FBMinchias avatar
Vissa typer som exempelvis lammstek, kan inte värmas utan att det smakar kofta. Måste ätas nylagat.
Däremot grytor som kalops och sånt är bättre dagen efter. Varför det är så vet jag inte.
Citera
2012-06-14, 03:34
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuros
Detta är något som ingen av personerna jag frågat i min omgivning verkar erfara så jag börjar undra hur ovanligt detta fenomen är.
<klipp>

Det är urinsyra som gör köttet mört. Det är kanske det som frigörs när man värmer på det? Personligen har jag inte den typen av superpower...

Däremot bojkottar jag plasttillbringare då jag tycker mig känna hur plastsmaken brukar gifta sig med innehållet på ganska kort tid.
Citera
2012-06-14, 05:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Däremot grytor som kalops och sånt är bättre dagen efter. Varför det är så vet jag inte.

Precis, chili con carnen blir bara bättre och bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in