2005-03-06, 09:33
Moderator
ofays avatar
Vissa ordspråk förstår man hur lätt som helst som "man saknar inte kon förräns båset står tomt" men ett förstår jag inte; "Att frysa som en hund" Det kanske inte är ett ordspråk utan en sak man säger men ändå... Någon som har en idè?
Citera
2005-03-06, 09:55
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Vissa ordspråk förstår man hur lätt som helst som "man saknar inte kon förräns båset står tomt" men ett förstår jag inte; "Att frysa som en hund" Det kanske inte är ett ordspråk utan en sak man säger men ändå... Någon som har en idè?

Min privata tolkning av ordspråket är att då en hund fryser riktigt ordentligt så skakar den, främst ben och i viss mån även kroppen. Samma för människor, är man riktigt nedkyld så börjar även vi skaka.
Citera
2005-03-06, 10:04
Medlem
pimmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Min privata tolkning av ordspråket är att då en hund fryser riktigt ordentligt så skakar den, främst ben och i viss mån även kroppen. Samma för människor, är man riktigt nedkyld så börjar även vi skaka.

Dessutom har jag flera gånger hört hur folk har sagt "frysa som en våt hund" vilket ännu bättre passar in på din beskrivning.
Citera
2005-03-06, 10:07
Medlem
Mamonakus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper

Gör inte alla djur det?

För att vara lite on topic också så har jag aldrig hört uttrycket förut, så en tanke är kanske att de bara slängt in slutet "...som en hund", taget från andra talesätt(typ "skämmas som en hund" kanske eller nåt), för att påpeka att man fryser väldigt mycket.

Jag gillar själv att slänga ihop liknande grejer.

Hoppas nån förstår det där nu.
Citera
2005-03-06, 10:10
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamonaku
Gör inte alla djur det?

För att vara lite on topic också så har jag aldrig hört uttrycket förut, så en tanke är kanske att de bara slängt in slutet "...som en hund", taget från andra talesätt(typ "skämmas som en hund" kanske eller nåt), för att påpeka att man fryser väldigt mycket.

Jag gillar själv att slänga ihop liknande grejer.

Hoppas nån förstår det där nu.

För mig är "frysa som en hund" ett bekannt uttryck. Att du kanske inte har hört det kan bero på att det finns regionala skillnader för den här typen av uttryck. En del uttryck är vanliga i ett väldigt begränsat område medan andra är mer eller mindre rikstäckande.
Citera
2005-03-06, 11:28
Moderator
ofays avatar
tack för alla snabba svar, ja det där med att hundar skakar precis som vi när vi fryser låter mycket vettigt. TACK
Citera
2005-03-06, 12:05
Medlem
johnny_viciouss avatar
att "skämmas som en hund" skulle väl kunna vara så att när en hund skäms så ser man verkligen det på den..liggande ögon, hängande öron och allmänt tillbakadragen..
Citera
2005-03-07, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
att "skämmas som en hund" skulle väl kunna vara så att när en hund skäms så ser man verkligen det på den..liggande ögon, hängande öron och allmänt tillbakadragen..

En hund skäms inte, den visar sig underlägsen i flockhierarkin. Att vi tolkar det som att den skäms beror på att vi antar att hundens kroppsspråk liknar människans.
Citera
2008-07-13, 22:46
Medlem
Jag har funderat lite över ens sak, det finns ju ordspråk som lyder "han har inte alla hästar i stallet" och "han har inte alla koppar i skåpet" osv, det finns ju en miljon olika varianter av detta ordspråk, men vilket är egentligen det ursprungliga?
Några aningar?
Citera
2008-07-13, 23:01
Medlem
Den ondes avatar
Kul tråd!

Jag själv irriterar mig overkligt mycket på det "nya" modetalesättet:
"Du är vad du äter"

Om jag äter morötter, är jag då en morot?
Om jag äter bajs, är jag då en skitstövel?
Om jag äter knäckebröd, är jag då helt knäckt?
Om jag äter en citron, är jag då sur, eller kanske gul?
Det stämmer ju inte alls!

För att fylla på med mer bryderi kan man ju dra kopplingen tilll att man kallar t.ex en totalförlamad människa för "en grönsak"
Varför just grönsak? Den växer ju, äts upp och skits ut ... och det är väl inte standard-ödet för en förlamad hoppas jag.
Citera
2008-07-13, 23:01
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fröjda
Jag har funderat lite över ens sak, det finns ju ordspråk som lyder "han har inte alla hästar i stallet" och "han har inte alla koppar i skåpet" osv, det finns ju en miljon olika varianter av detta ordspråk, men vilket är egentligen det ursprungliga?
Några aningar?
"Han har inte alla hemma" har jag hört. Det kanske är en variant på den med stallet.
Citera
2008-07-13, 23:06
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fröjda
Några aningar?
Menar du den ursprungliga mallen till "han har inte alla X i Y" eller undrar du
mera allmänt om olika fraser för att antyda att någon är begränsat begåvad?

Situationen har nog funnits i tiotusentals år: två personer som förbättrar
sin egen samhörighet genom att diskutera en tredje persons svagheter.

Äldre omskrivningar för dum i huvudet har varit att ha tomtar på loftet eller
att ha en skruv lös. Det senare kom väl med maskinerna för hundra år sen.

Varianten "inte alla X i Y" har diskuterats på minst en annan tråd. Om jag
förstod resonemanget rätt så antyds det att den som tar till den sortens
metaforer inte är helt tillräknelig.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=675309

Förresten, det heter väl "inte alla proppar i skåpet" från den tid när elektriska
säkringar var proppar av porslin som satt i ett skåp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in