2012-06-12, 16:36
Medlem
Jag fick en burk Lergigan utskrivet för sömnsvårigheter. När jag satte mig ner och kollade igenom bipackssedeln så står det "svårt att kasta vatten" under biverkningar. Vad fan är det för jävla mening ?
Varför använder man sig av den meningen istället för ex. "svårigheter att urinera"?

Tycker det låter oproffesionellt och oseriöst. Man skriver ju inte "kastar mycket skit" när det gäller ex. lavemang. Och man skriver inte "man kastar mycket slem/snor vid användning av nässpray."

Urinera är väl ändå den "medicinska termen" ? Eller är jag helt ute och cycklar ?

Så varför använder man sig av den här meningen?

Länk till bipackssedeln: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19530228000028&DocTypeID =7&UserTypeID=2
Citera
2012-06-12, 16:38
Bannlyst
håller med dig varför gör man så? konstig text :/
Citera
2012-06-12, 16:47
Medlem
Milamis avatar
För att det heter så med formell text.

Samma med skit, de skulle stå avföring istället eller rinnig eller täppt nästa ist för snoring
Senast redigerad av Milami 2012-06-12 kl. 16:50.
Citera
2012-06-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milami
För att det heter så med formell text.

Samma med skit, de skulle stå avföring istället.

Fattar inte riktigt ? Står det "svårt att kasta avföring" om ett läkemedel har den effekten ?
Citera
2012-06-12, 16:52
Medlem
Milamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treasurefinder
Fattar inte riktigt ? Står det "svårt att kasta avföring" om ett läkemedel har den effekten ?

Nej, det heter kasta vatten. Bara vatten. En synonym för att kissa, inte bajsa

Edit: om du har svårt att bajsa så heter det förstoppning.
Senast redigerad av Milami 2012-06-12 kl. 16:54.
Citera
2012-06-12, 17:16
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Jag har alltid stört mig på den eufemismen.
Dels kastar jag inget när jag urinerar. Visst kan man kanske säga att man sprutar urin, men inte att man kastar urin.
Och vad då vatten? Man kissar ju inte vatten, utan urin. Man borde kissa i munnen på dem som använder uttrycker och när de frågar vad fan man håller på med, svarar man att de såg törstiga ut och att lite vatten ju faktiskt aldrig skadat.
Citera
2012-06-12, 23:05
Medlem
Dikaioss avatar
Det medicinska språket rymmer en del synonymer. Ibland har de lite olika värdeladdning, ibland används de i olika sammanhang och ibland är det ord som endast låter medicinska men egentligen inte används i medicinskt fackspråk.

Några synonymer till kissa är miktera (den medicinska facktermen), kasta vatten (vanligt i samtal med patienter då det både låter oförargligt och är ett allmänt vedertaget uttryck) och urinera (kan uppfattas som lite mer vulgärt och används i regel inte i medicinskt språkbruk).

Några synonymer till bajsa är defekera (den medicinska facktermen), ha avföring (torde förstås av de flesta), sköta magen (väldigt oförarglig omskrivning som kanske inte förstås lika lätt av alla i dag), tömma tarmen (ännu en omskrivning som jag personligen inte omfamnat) och ha öppning (en ålderdomlig eufemism som nog förstås av en krympande skara i dag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in