2012-06-12, 14:22
Medlem
Tjenare.
Hur kommer det sig att man måste formatera om datorn gång på gång ?
Det tar mig 1-2 månader sen är den bärbara datorn fruktansvärt seg (windows 7).

Jag använder de flesta adobepaketen men de fungerar faktiskt smidigt efter att allt är installerat!
Har ni någon koll på hur det kommer sig att datorn blir segare och segare ju mer tiden går?

Känns som att en dator kanske ska blåsas 1 gång vartannat år!
Citera
2012-06-12, 14:32
Medlem
Cokekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underlatprat
Har ni någon koll på hur det kommer sig att datorn blir segare och segare ju mer tiden går?

Kanske för att du installerar mer och mer saker, laddar ner massa skit osv?

Jag formaterar min kanske 1 gång per år, har haft samma dator sen 2009 eller något.
Citera
2012-06-12, 15:26
Medlem
langben1s avatar
Låter som om du drar inte en massa skit... Har du virusskydd osv?
Citera
2012-06-12, 15:33
Medlem
boppaloozs avatar
Men sluta häng på porrsajter och piratsajter och andra skitställen som är kända för att försöka invadera datorn med en massa skitprogram och virus och trojaner. Jag har ett par datorer som är mer än fem år gamla och som fortfarande rullar på samma windowsinstallation som dom hade när jag köpte dom, dvs dom är aldrig ominstallerade. Inga som helst problem med dom, (utom att hårdvaran börjar tackla av och så börjar dom förstås bli omoderna).
Citera
2012-06-12, 15:36
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Min PC hade kört i flera år utan formattering och utan att bli seg.
Ända tills jag installerade Adobe Flash-plugin och klickade på en massa videolänkar på olika websidor.
Efter ett par veckors surfande klickade jag på en länk på aftonbladet av alla sidor.
Då började den krångla och bli seg som knäck.
Enklaste lösningen var att återställa backup av hela partitionen. För vem orkar leta efter orsaken till fel. Sedan dess är Amöba Flash bannlyst.

- - -
Skitprogrammet Adobe Flash är väl en vanlig orsak till att datorn blir seg.

Ladda hem något gratis kloningsprogram så går det snabbare att återställa en dator som blivit seg eller smittats med virus.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2012-06-12 kl. 15:39.
Citera
2012-06-21, 14:03
Medlem
Jag använder mig av Microsoft Security Essentials som skydd (är det bra eller ska jag använda något anant).
Hur ska jag undvika att installera flash? Det måste väll vara installerat för att det ska fungera i firefox/IE ?
Citera
2012-06-21, 14:21
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underlatprat
Tjenare.
Hur kommer det sig att man måste formatera om datorn gång på gång ?
Det tar mig 1-2 månader sen är den bärbara datorn fruktansvärt seg (windows 7).

Jag använder de flesta adobepaketen men de fungerar faktiskt smidigt efter att allt är installerat!

Känns som att en dator kanske ska blåsas 1 gång vartannat år!

En vanlig "klicka nästa, nästa, nästa i blindo"-installation av Windows är egentligen inte särskilt bra (Vilket du märkt) då den bygger på att 1: vara snabb att installera, 2: Vara snabb att komma igång med..

Därmed får du ett par riktigt kraftiga nackdelar på köpet.. och det är dom som ger dej de problem du haft och som gör att du installerar om den snart igen!

Skippar du däremot "klicka nästa, nästa, nästa i blindo"-installation av Windows och installerar Windows så som proffsen gör (Har du märkt att din dator på jobbet, OM ni har en kompetent IT-avdelning, alltid fungerar, endast blir marginellt slöare, och inte behövs installeras om på flera år!
Då är det för att de tänkt igenom installationen, konfigurationen & trimmningen av Windows)

Då kan du också uppleva en snabb, stabil och tom. SÄKER windows, som du kan använda i flera år i rad utan rensningar, ominstallationer etc.

Den lilla tid du lägger ner EXTRA på installationen, den tiden tjänar du snabbt in flerfalt bara du skippar den amatörmässiga "klicka nästa, nästa, nästa i blindo"-installationen av Windows!

En "klicka nästa, nästa, nästa i blindo"-installation av Windows ger endast en kortvarigt fungerande dator just pga. att du inte arbetar bort de problem en sådan amatörinstallation ger!

Så Prova en professionell installation istället!
HÄR Laddar du ner en installationsguide för 64-bitars Windows 7

HÄR Laddar du ner en installationsguide för 32-bitars Windows 7

Dessa Guider, fast för XP, var det flera som använde i 4-5 & 6år utan att behöva installera om, eller ha drabbats av trojaner etc. Fick mycket beröm för dessa!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2012-06-21 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in