2012-06-13, 09:48
Citat:
Ursprungligen postat av KulturNazist
Det har inget att gra med mngkultur eller ngot annat SD-svammel.
Orsaken till mediernas djupa kris r en: Gratiskulturen p internet.
De kan inte ta betalt fr sin produkt, varken av lsare eller annonsrer.
Orsaken till mediernas djupa kris r en: Gratiskulturen p internet.
De kan inte ta betalt fr sin produkt, varken av lsare eller annonsrer.
Fast det hr stmmer inte riktigt, om folk kan relatera till en produkt s kar betalningsviljan.
Detta ser man frmst hos mindre medier som lyssnat in sin publik vl.
Lt oss sga att Aftonbladet faktiskt rapporterade hur verkligheten sg ut, helt utan vitpixling och lgner som fr lsaren att knna fraktet genom varje ord och mening.
Och faktiskt rapporterade om riktiga saker och gjorde lite egna reportage istllet fr youtube katter och shock uppslag.
D hade jag och skert mnga fler inte skmts fr att betala fr Aftonbladet och faktiskt kpt denna.
Nu vet jag inte exakt nr aftonbladet brjade med sin perversa vinkling och ensidighet i den extremaste vnstern, men jag kan gott tnka mig att detta pgtt sen brjan p 90-talet i alla fall.
Spotify visade musikindustrin att det gr att tjna pengar p musik bara man uppdaterar sig sjlva och lyssnar till konsumenterna. Media behver lra sig att lyssna och anpassa sig, jag tror den hr kortsiktigheten med lsnummer dr "chock-insertwhatever" samt "dds-insertwhatever" och den djupt sjuka vnsterextremismen och fraktet vnder bort folk frn att verkligen vara intresserade av aftonbladet som produkt.
Sjlv lser jag p aftonbladet.se varje dag eftersom de r vldigt snabba med nyheter, spenderar kanske 10-20 sekunder p siten och scannar igenom rubrikerna snabbt. Det r vldigt sllan jag faktiskt trycker p ngon artikel d de r vldigt ointressanta och man har lrt sig hur aftonbladet "luras" med sina rubriker som oftast inte terspeglar innehllet i artikeln alls.
S visst fick man kanske 2-3 klick av mig i brjan p 2000 talet, men sedan har jag lrt mig deras billiga tricks och klickar inte p deras "spnnande" rubriker som man lrt knna igen som bluff.
Men nu r det positiva att den hr vnsterextrema loopen r sjlvdmd att d, kanske inte i morgon eller nsta r.. men inom en inte fr lng framtid r aftonbladets ekonomiska glansdagar ver. (det r de redan i form av trovrdighet).