• 1
  • 2
2012-06-14, 02:14
Medlem
Koinonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenheart
Nu funkar det igen.
http://www.svtplay.se/video/105737/del-15-av-40
Spola till ca 18:20.
Där ser man. Bra jobbat!

Och lycka till TS!
Citera
2012-06-14, 02:23
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koinonia
Där ser man. Bra jobbat!

Och lycka till TS!

Hihi, tack^^

Återkommer om det blir resultat!
Citera
2012-06-19, 22:55
Medlem
EdgeofEndings avatar
Nä, människan sa att det var lite utanflr hans område

Lite halvslappa svar från han, få man fick klura lite på vad han menade
Så nu är man tillbaka på idé-stadiet, men det var en mycket bra chansning!
Citera
2012-07-01, 00:16
Medlem
Vet du hur stora marginaler du har att arbeta på då? Problemet i sig är väl inte själva mönstringen tror jag. Visst att man måste vara väldigt försiktig men det handlar ju bara om noggrannhet. Det som jag skulle säga är svårt är väl det faktum att själva toppen på kroppen ser ut att vara nersänkt efter mönstret som slutar direkt under halsmicken. Detta gör ju att både stallmicken och stallet måste sänkas ner. Micken är nog inga problem att göra det med men om stallet är ett floyd så vet jag inte hur stora marginaler du har att fräsa ner det ytterligare. Vill inte uttala mig för mycket om floydstallen då jag inte är jättehaj på dessa.

Vet du om gitarren som du länkade bilder på var ett hemmabygge från scratch eller är det ombyggt?
Citera
2012-07-01, 00:34
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS2FAX
Vet du hur stora marginaler du har att arbeta på då? Problemet i sig är väl inte själva mönstringen tror jag. Visst att man måste vara väldigt försiktig men det handlar ju bara om noggrannhet. Det som jag skulle säga är svårt är väl det faktum att själva toppen på kroppen ser ut att vara nersänkt efter mönstret som slutar direkt under halsmicken. Detta gör ju att både stallmicken och stallet måste sänkas ner. Micken är nog inga problem att göra det med men om stallet är ett floyd så vet jag inte hur stora marginaler du har att fräsa ner det ytterligare. Vill inte uttala mig för mycket om floydstallen då jag inte är jättehaj på dessa.

Vet du om gitarren som du länkade bilder på var ett hemmabygge från scratch eller är det ombyggt?

Vad menar du med ombyggt? Killen gjorde allt från scratch.
Citera
2012-07-01, 01:14
Medlem
Det jag menar är att om han byggde gitarren helt från scratch så har han ju antagligen tagit hänsyn till det karvade mönstret när han skulle sätta stall, hals och mickar. Frågan är om det verkligen går att bygga om en gitarr på detta viset då. Det svåra är som sagt att när toppen slipas ner så ändrar du förhållande mellan hals och stall, vilket inte är så bra. Detta innebär i så fall att du även måste justera halsfickan så att den följer med stallet ner på samma nivå.

Btw så är det väl inte så stora marginaler på floydstallen va? åtminstone på min gura så är det endast en centimeter tjockt trä kvar, från toppen sett, på en liten "hylla" i urfräsningen till stallet. Blev ganska otydligt skrivet men jag hoppas du förstår i vilket fall
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in