2012-06-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av South-Samton
Ja jag tycker också Certinan är mycket fin, kolla på den i fysisk upplaga idag, Kan bara säga att jag är sugen på den. Frågan är hur klokt det är med automatiska ur i den här prisklassen iom service osv

Du kan trösta dej med att en Certina ÅF inte sockrar servicepriset lika mycket som en Rolex ÅF gör i alla fall . Swatch group i stockholm (Swatch äger certina, Longines, Omega mfl) tar drygt 1000 spänn för en cervice och enligt dem är det lagom efter ca 8 år på certinan. Detta beror dock lite på hur mycket du använder klockan. Har du den alltid på, även sover med den, så kan den behöva servas oftare.
Citera
2012-06-11, 21:54
Medlem
South-Samtons avatar
Finns det något liknande i Malmö-området, eller var hittar man lämligast info om vad det kostar att serva en certina lokalt?

MvH
Citera
2012-06-12, 12:01
Medlem
South-Samtons avatar
Har kollat upp Conquest:en som rekommenderas i tråden med, men skulle den va bättre? Personligen tycker jag Action Diver:n är betydligt snyggare.

Där var vi dem!

http://i.imgur.com/ZbVJS.jpg
Senast redigerad av South-Samton 2012-06-12 kl. 12:41.
Citera
2012-06-12, 14:07
Medlem
Citat:
Har kollat upp Conquest:en som rekommenderas i tråden med, men skulle den va bättre? Personligen tycker jag Action Diver:n är betydligt snyggare.

Där var vi dem!

http://i.imgur.com/ZbVJS.jpg

Min personliga åsikt är att det inte är någon större skillnad. Du får inte en klocka som håller längre eller håller tiden bättre bara för att du väljer den ena eller andra. Däremot om man vill känna sej lite "finare" så kan det absolut vara värt att lägga några tusen extra för att det ska stå longines istället för certina på klockan. Jag valde själv mellan (bland annat) Certina action divern och Longines hydro conquest, för mig blev det certinan pga priset
Citera
2012-06-12, 14:44
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Min personliga åsikt är att det inte är någon större skillnad. Du får inte en klocka som håller längre eller håller tiden bättre bara för att du väljer den ena eller andra. Däremot om man vill känna sej lite "finare" så kan det absolut vara värt att lägga några tusen extra för att det ska stå longines istället för certina på klockan. Jag valde själv mellan (bland annat) Certina action divern och Longines hydro conquest, för mig blev det certinan pga priset

Ska jag vara ärlig så tycker jag att DS Action dykaren är långt snyggare än Longines alternativ, och kvalitetsmässigt lär det inte skilja dem åt särskilt mycket.
Citera
2012-06-12, 16:22
Medlem
Croissantens avatar
Titta in Stowas stilrena klockor, framför allt serien marine och flieger som landar på dryga 6k!
Citera
2012-06-12, 20:47
Medlem
South-Samtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80talisten
Ska jag vara ärlig så tycker jag att DS Action dykaren är långt snyggare än Longines alternativ, och kvalitetsmässigt lär det inte skilja dem åt särskilt mycket.

Nej jag tycker att Certinan är snyggare med. Så föurutom det dumma argumentet som jag upllever ia att det är mer status i märket samt logotypen hos loginesen finns ingen anledning som helst att välja den, det blir certina! Denna vackra skapelse frontas dessutom så gott som överallt så det känns betryggande i sig!
Citera
2012-06-12, 22:01
Medlem
Iskubs avatar
Om du vill gå ner lite i prisklasser tycker jag att 80talisten här på FB gav mig ett jävligt cleant tips:
http://www.automaticwatch.eu/index.p...aid=39&lang=EN
Citera
2012-06-12, 22:06
Medlem
Citat:
Nej jag tycker att Certinan är snyggare med. Så föurutom det dumma argumentet som jag upllever ia att det är mer status i märket samt logotypen hos loginesen finns ingen anledning som helst att välja den, det blir certina! Denna vackra skapelse frontas dessutom så gott som överallt så det känns betryggande i sig!

Bra val, jag är jättenöjd med min. Det viktiga är ju att man tycker klockan är snygg och det tycker jag den är också
Citera
2012-06-12, 23:15
Medlem
South-Samtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Bra val, jag är jättenöjd med min. Det viktiga är ju att man tycker klockan är snygg och det tycker jag den är också

Jaså du äger en, har du någon uppfattning om ungefär hur mycket den drar sig?

Skittaggad på att få min action diver förövrigt tog studenten förra veckan, men vi har fortfarande avslutningen kvar så jag får den nog i avslutningspresent, pappa blir glad när han lämnar över den efter jag mottagit mina betyg!
Citera
2012-06-12, 23:44
Medlem
Citat:
Jaså du äger en, har du någon uppfattning om ungefär hur mycket den drar sig?

Skittaggad på att få min action diver förövrigt tog studenten förra veckan, men vi har fortfarande avslutningen kvar så jag får den nog i avslutningspresent, pappa blir glad när han lämnar över den efter jag mottagit mina betyg!

Det är ganska olika från klocka till klocka hur de går, men de kan "ruckas" av en urmakare om man tycker de drar sig för mycket. Min drar sig ungefär 10 sekunder på 3 veckor vilket får anses vara extremt bra för vilken mekansik klocka som helst. Jag har förstått det som att man normalt inte ruckar klockor med detta ETA urverk om de inte går mer fel än +10 sekunder eller -5 sekunder per dygn. Däremellan anses de vara ok. Min klocka gick ca 7 sekunder för fort per dygn när jag köpte den och bad en urmakare rucka den och resultatet blev som sagt oroligt bra
Citera
2012-06-12, 23:56
Medlem
South-Samtons avatar
Vad kostar det att rucka en klocka, samt hur mäter ni så exakt hur mycket uret drar sig?

tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in