2012-06-10, 21:13
Medlem
rockports avatar
Hej, min fråga är om för tidig skörd. Har en vän som MÅSTE bli av med sina två plantor snarast. Dom är i vecka 6 av 8 12/12 i blom. Budsen ser fina och kompakta ut och det är fult av med trichomer . Har dock ej förstoringsglas så kan ej se om dom mörknat, med blotta ögat är dom vita.. Bubblegum, ala 5 L jord st, 400w LE, tält. 10 ATM dagar för tidigt, hur pass mycket sämre/tappar dom i styrka. ? Tack för snabbt svar!

Mvh
Citera
2012-06-10, 21:22
Medlem
negerbarns avatar
Det är aldrig att rekommendera att skörda för tidigt. I det läge du befinner dig i tappar du både i styrka, smak och mängd. Totala förlusten kan bli så hög som 50%, då mycket av vikt och styrka kommer när blommorna mognar.

Jag är dock ingen expert inom ämnet, har bara odlat 1 gång. Men vad jag läst om så är för tidig skörd inte att föredra.

Måste du skörda tidigt? Går det inte att skjuta på vad det än är som händer om 2 veckor?
Citera
2012-06-10, 21:27
Medlem
Klipp av en bud, torka och testa Är du nöjd så why not
Citera
2012-06-10, 21:34
Medlem
rockports avatar
Tack för svar, varför h*n måste klippa tidigt är pga, h*ns vänner har haft besök av ordningsmakten. Tappar man verkligen 50% låter lite väl mycket....
Citera
2012-06-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockport
Tack för svar, varför h*n måste klippa tidigt är pga, h*ns vänner har haft besök av ordningsmakten. Tappar man verkligen 50% låter lite väl mycket....

Tvivlar på att du tappar 50% 10 dagar för tidigt, klipp av dom och häng upp på tork, blir kanske lite mildare än vanligt men helt värdelöst kan det ju inte vara.
Citera
2012-06-11, 09:44
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waddapyo
Tvivlar på att du tappar 50% 10 dagar för tidigt, klipp av dom och häng upp på tork, blir kanske lite mildare än vanligt men helt värdelöst kan det ju inte vara.
Å andra sidan kan det ju lika gärna vara 20-30dagar kvar för ts har antagligen räknat på fröshoppens "hur lång tid det tar-schema" vilket aldrig stämmer.

Men måste man så måste man....
Citera
2012-06-11, 10:41
Medlem
Citat:
Du skrev fel.

Citat:
Ursprungligen postat av waddapyo
Det mesta händer på slutet, både på storleken och på styrka.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Å andra sidan kan det ju lika gärna vara 20-30dagar kvar för ts har antagligen räknat på fröshoppens "hur lång tid det tar-schema" vilket aldrig stämmer.

Men måste man så måste man....
Det sa jag också, dock inte här.
Om man räknar på att det är 15-20 dagar kvar till skörd, vilket jag tror, så kanske man tappar 20-35% om man räknar på både styrka och storlek sammanlagt.

Överväg för och nackdelar som sagt
Citera
2012-06-13, 02:01
Medlem
nicken89s avatar
Citat:
Hej, min fråga är om för tidig skörd. Har en vän som MÅSTE bli av med sina två plantor snarast. Dom är i vecka 6 av 8 12/12 i blom. Budsen ser fina och kompakta ut och det är fult av med trichomer . Har dock ej förstoringsglas så kan ej se om dom mörknat, med blotta ögat är dom vita.. Bubblegum, ala 5 L jord st, 400w LE, tält. 10 ATM dagar för tidigt, hur pass mycket sämre/tappar dom i styrka. ? Tack för snabbt svar!

Mvh

Klipp ner dom och kör en riktigt bra kurering så borde det inte knasa sig alltför mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in