2005-03-05, 14:23
Bannlyst
... inget nytt fenomen egentligen.. men troligtvis för lite dödlighet i sjukdomen för att vara lönsamt för att forska om saken.

edit:

min fråga som jag inte lade in i det ursprungliga inlägget var:

om någon har erfarenheter av sjukdomen?

dessutom hade jag önskat öppna upp en diskussion om det och tog för givet att detta forum var rätt ställe att göra det?

ber om ursäkt om jag inte var tillräckligt tydlig i mitt första inlägg. men antog inte att det nödvändigtvis var ett krav när det kommer till medicinska frågor.
Citera
2005-03-05, 15:24
Medlem
Agent Coopers avatar
Och vad vill du med tråden?
Citera
2005-03-05, 22:25
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Och vad vill du med tråden?
Det undrar jag med. Till dess Pacifier förklarat det i PM ligger den i papperskorgen.

*låses och slänges*

Edit: Trådskaparen har editerat och tydliggjort, varför tråden öppnas igen.
//Moderator
Citera
2005-03-07, 03:54
Bannlyst
det är en sjukdom som inte finns mycket forskning kring och inte heller särskilt effektiva botemedel mot.

det är lite skumt att googla om saken.. kommer upp mycket tvetydiga svar.

jag vet att när jag var i yngre tonåren och frågade om saken så fick man till svar att det berodde på stress.............hmm...... stress?.. äh.. =)

någon med erfarenheter om saken?
Citera
2005-03-07, 04:01
Medlem
fnuskes avatar
För att få lite mer kött på benen i den här tråden så frågade jag min gode vän Google som antyder att detta är en hudsjukdom/könssjukdom som ofta drabbar underlivet (sök på Hidradenitis och bilder i google) för att få lite mer att diskuttera då jag tror att det flesta inte kan namn på obskyra könssjukdomar bara sådär.

http://www.emedicine.com/med/topic2717.htm

Och nej jag har inga erfarenheter av den.
Citera
2005-03-07, 06:43
Bannlyst
nej, det är ingen könssjukdom, nackdelen är att många sjukhus kombinerar hud- och stdavdelningar vilket är illa för vem som helst som söker för antingen std eller hudproblem.... =)

hidradenitis handlar om bölder i områden där lymfkörtlar finns.

inte något som är sexuellt överförbart på något vis. ej heller genetiskt.

det har dock på senare år framkommit att det har med hormoner att göra (yeah??) vilket i sig är ganska uppenbart..

tyvärr är det fortfarande okänt för den "stora massan".. det drabbar 2 - 4 % , men ändock är det ett helvetes gissel!
Citera
2005-03-07, 06:47
Bannlyst
btw - bra länk du hittade.
Citera
2005-03-07, 19:34
Medlem
-Dr-s avatar
Det är inte lätt att behandla kirurgiskt eftersom det ofta är infekterat i området. Om man opererar är risken för stora ärr överhängande men jag har sett många lyckade operationer.

Är du själv drabbad?? Eller är du "bara" nyfiken.
Citera
2005-09-17, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Det är inte lätt att behandla kirurgiskt eftersom det ofta är infekterat i området. Om man opererar är risken för stora ärr överhängande men jag har sett många lyckade operationer.

Är du själv drabbad?? Eller är du "bara" nyfiken.

jag är drabbad men inte så illa som många andra, jag hade en jobbarkompis som var drabbad av det, hon blev behandlad med, dels op. och dels med pencillin, en tremånaderskur. hon var bra ett bra tag efter det men det kom tillbaka igen.

har läst runt lite här och var om det här och sett att det skiljer sig en del från människa till människa, en del blir bra genom laser andra genom op. en del har jätteproblem, andra lindrigare, man blir inte klokare direkt av att googla om saken och läkare i gemen har inte så mycket hum om saken, enligt min erfarenhet, vilket gör att man drar sig för att söka hjälp för det.

vad jag egentligen undrar är; om de nu kommit fram till att det har med hormoner att göra, har det testats något genom hormonbehandlingar?

förlåt för det sena svaret.
Citera
2005-10-05, 23:46
Medlem
cavalls avatar
Jag har erfarenhet genom att jag hjälper en bekant genom att plåstra om denna, och om så behövs så öppnar jag och tömmer dom så gott jag kan.

Den största bölden denna har haft var lika stor som handflatan, och lämnade ett hål som var lika stort som en 1-krona och ca 5-8 mm djupt.

Denna personen kan inte ha ljusa kläder på sig då bölderna kan spricka utan förvarning, och dom kan komma och mogna snabbt.

Denna personen lilder oerhört av detta och går på starka antibiotiska kuerer med jämna mellanrum.
Citera
2008-12-20, 15:45
Medlem
Jag är med drabbad

Orkar inte skriva nytt, så jag klistrar in det två inläggen jag hade på ett annat forum jag postade på.

Orkar ni inte läsa det långa nedan så har jag bara några frågor:

"vanlig" plasitkkirurgi eller koldioxidlasermetoden, vilken är bäst?
Någon här som op, och hur gick det i såfall?
Väntetid på op för denna sjukdomen?

Jag är en kille på 28, och jag har problem under armhålorna och i vänster ljumske. Min sjukdom är antagligen inte så långt gången ännu, så det kanske finns hopp vid en operation.

Ni som blivit op, vad skulle ni råda mig till? Ska till en kirurg i mitten av jan, för att prata igenom min möjligheter. Vill veta så mycket sommöjligt om operationserfaranheter osv innan dess. Någon som op med laser? Några problem efter det?

--------------------------------------------------------------------------
Tänkte bara fråga igen om det inte är någon här som är drabbad av sjukdomen jag har.

Jag har sedan sist även fått svullnad under vänster armhåla och i vänstra ljumsken. Den i ljumsken är väldigt svår att inte irretera, då det känns när man går. bland svider det och ibland klias.

Allt detta har gjort att jag fått lägga ner träningen helt.. och har inte tränat på ungefär ett halvår. Jag var visserligen ingen jättebiff och var inte ute efter att bli en heller, men träningen fick mig att få ett bättre självförtroende.
Det var egentligen det enda fritidsintresse jag hade.

Nu får man ljuga för kompisar och skolkamrater när dem vill ha med en på innebandy efter skolan, till badhuset och allt annat där man riskerar att svettas (som brukar göra att det blossar upp igen) och säga att man inte orkar, har tid och så.

Jag har hört talas om en metod där man opererar med koldioxidlaser istället för det "vanliga" plastikkirurgi sättet. Är det ingen här som har opererats med laser för detta (eller vanligt) eller känner någon som har gjort det? Vet att lasermetoden används på ett par ställen i stockholm.

Fungerade det? Blev det bra? fick man vänta länge på op? osv osv..

Detta har börjat påverka min högskolestudier (läser till ingenjör) och är ordentligt orolig att det på sikt kommer påverka mitt förhållande med min flickvän. Hon är jättesnäll och stöttar mig på alla sätt, men ett förhållande helt utan sex (som det skulle kunna bli om det inte görs något och om det blir värre) tror jag inte hon vill ha.

Doktorn sa att jag ändå är i hyffsat skick, och skulle vara en perfekt kandidat för en op då det finns bra förutsättningar för mig att det skulle kunna bli bra.
Finns många som har det mycket värre än mig där man inte kan operera just för att det inte finns något att operera.. det är helt enkelt för långt gånget för att göra något åt det. Han skickade en remiss tillsjukhuset om en plastikop men fick tillbaka svaret att det inte utför de sortens ingrepp längre.
Tror det dem gör är att skrapa bort de svettkörtlarna som skapar problem.

Jag ser mig själv som en ganska start människa psykiskt sett, men jag vet inte om jag kan leva med detta om det blir som för de skräckexemplen.

Ska till en kirurg och prata igenom mina möjligheter i mitten av januari. Tänkte det kunde vara bra o veta så mycket som möjligt om lasermetoden till dess, erfaranheter och så. Doktorn visste inget om lasermetoden alls, och han sa att jag skulle ta upp allt med kirurgen.

Rädd för flera saker. Att jag inte kommer få op. Att jag kommer få op men att det blir för lång väntetid till en op att det då är för sent.

Ja ja, nu får man bara vänta till mötet med kirurgen.
--------------------------------------------------------------------
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in