2012-06-10, 19:55
Medlem
AldoRaines avatar
Vilken fantastisk öl! Passar till både mat och som sällskapsdryck. Riktigt grymt etikett också.

Vad tycker du om denna maltdryck?

Jag vill gärna ha tips på liknande öl med samma distinkta humlearom och citrustoner, förslag?

http://www.brewdog.com/product/punk-ipa
Citera
2012-06-10, 20:09
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Punken är en av mina favoriter också. Sedan kan du testa Liberty Ale.
Citera
2012-06-10, 20:18
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Punken är en av mina favoriter också. Sedan kan du testa Liberty Ale.

Tack för tipset, ska testa den. Jag gillar också Brooklyn lager. Ingen ale, men den är riktigt fin.
Citera
2012-06-10, 20:24
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vilken fantastisk öl! Passar till både mat och som sällskapsdryck. Riktigt grymt etikett också.

Vad tycker du om denna maltdryck?

Jag vill gärna ha tips på liknande öl med samma distinkta humlearom och citrustoner, förslag?

http://www.brewdog.com/product/punk-ipa
Grattis till att ha hittat bra öl!
Tips på liknande öl är (nästan) valfri amerikansk IPA, det mesta från Oppigårds och en hel del från Sigtuna. Det du ska titta efter är humlesorterna Cascade, Centennial, Amarillo, Chinook m.fl amerikanska humlesorter med hög alfasyra.
Brewdog har själva fler sorter som du kanske skulle gilla, bara att testa runt lite.
Citera
2012-06-10, 20:24
Medlem
Frostnatts avatar
Punk Ipa är en favortit. Gillar det mesta från Brew Dog bryggeriet och älskar deras attityd. Tactical Nuclear Penguin och senare Sink the Bismarck som båda var världens starkaste öl ett tag(nu vet jag om de har kvar titeln) var intressanta att testa
Tokyo, 5am Angel, Paradox och Riptide är också skitgoda. Den enda jag inte varit så glad i är deras "Trashy Blonde"

Men bäst är ändå namnet på deras alkoholfria öl, "Nanny State"
Citera
2012-06-10, 20:29
Medlem
Matte99ses avatar
Gillar du den så borde du prova Sierra nevada Torpedo IPA, helt klart min favorit.
Citera
2012-06-10, 20:32
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Grattis till att ha hittat bra öl!
Tips på liknande öl är (nästan) valfri amerikansk IPA, det mesta från Oppigårds och en hel del från Sigtuna. Det du ska titta efter är humlesorterna Cascade, Centennial, Amarillo, Chinook m.fl amerikanska humlesorter med hög alfasyra.
Brewdog har själva fler sorter som du kanske skulle gilla, bara att testa runt lite.

Har testat lite Brew Dog faktiskt, det mesta har varit riktigt bra men Punk IPA är verkligen en favorit, iaf så här på sommarhalvåret.

Tack för tipset ang. humlesorterna. Så hög alfasyra ger en intensiv fruktig arom?
Citera
2012-06-10, 20:33
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte99se
Gillar du den så borde du prova Sierra nevada Torpedo IPA, helt klart min favorit.

Grön etikett? I så fall har jag testat den, riktigt bra öl.
Citera
2012-06-10, 20:35
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostnatt
Punk Ipa är en favortit. Gillar det mesta från Brew Dog bryggeriet och älskar deras attityd. Tactical Nuclear Penguin och senare Sink the Bismarck som båda var världens starkaste öl ett tag(nu vet jag om de har kvar titeln) var intressanta att testa
Tokyo, 5am Angel, Paradox och Riptide är också skitgoda. Den enda jag inte varit så glad i är deras "Trashy Blonde"

Men bäst är ändå namnet på deras alkoholfria öl, "Nanny State"

Berätta gärna lite närmare om den upplevelsen!
Citera
2012-06-10, 20:37
Medlem
nollans avatar
Red Seal Ale förtjänar ett omnämnande också.
Citera
2012-06-10, 20:40
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Red Seal Ale förtjänar ett omnämnande också.

Tror jag har försökt få tag på den förr, men den fanns inte då på mitt närmsta systembolag. Kanske ska göra ett nytt försök där. Tack för tipset!
Citera
2012-06-10, 20:46
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]Vad tycker du om denna maltdryck?
Underbar!

Citat:
Jag vill gärna ha tips på liknande öl med samma distinkta humlearom och citrustoner, förslag?[...]
Ett litet urval, i alfabetisk ordning:
Belhaven Wee Heavy, artnr 1562
Bishops Finger Kentish Strong Ale, artnr 1677
Fuller's Golden Pride, artnr 1555
Fuller's India Pale Ale, artnr 1518
Lancaster Bomber Thwaites, artnr 1543
Spitfire Premium Kentish Ale, artnr 1668
Twisted Thistle IPA, artnr 1513
Zeitgeist Black Lager, artnr 1578
och ytterligare en handfull som jag inte minns just nu.

Fuller's Golden Pride är nog favoriten för tillfället. Det är mycket kraft i smaken, inget för en ung strupe. Det är definitivt inte en öl man halsar eller häver utan tvärtom smuttar på lite långsamt. Det kan ta uppemot trekvart innan njutningen är avslutad, det vill säga flaskan är urdrucken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in