2012-06-09, 20:25
Medlem
Thundermans avatar
Till en början vill jag säga att jag är intresserad av detta till följd av att jag blev förvånad över hur fula engelska städer är idag. Även London som ändå är den mest intressanta staden är helt enkelt ointressant, och är egentligen endast tack vare Themsen och några byggnader vid sidan av floden som London nämns som intressant stad.

Annars dem andra städerna, Birmingham, Manchester, Liverpool, Coventry och så vidare är extremt fula industristäder.

Jag kunde inte tro att så här alltid varit fallet då engelsmännen är en civiliserad och avancerad nation med rik historia och helt riktigt fick jag reda på att anledningen stavas WWII. Något liknande i Tyskland där vissa städer förändrats också, Berlin, Köln, Hamburg, Dresden och så vidare.

Jag hade velat veta om det finns sidor som i detalj kan beskriva förändringen dessa städer genomgått, alltså där man visar gata för gata för samtliga kända engelska städer, London, Birmingham, Manchester, Liverpool, Coventry, Southampton med mera.
Citera
2012-06-19, 14:47
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag tror du ska söka svaret i efterkrigstidens rivningsvågor och betongarkitektur snarare än bomber. Det var ganska få städer i England som blev sönderbombade.

"Modernismen gjorde det som nazismen misslyckades med", som Axess skulle uttrycka det.
Citera
2012-06-19, 16:27
Medlem
Eller så tänker man ett snäpp länmgre bak och minns industrialiseringen och dess följder för London, Manchester, Norwich, Birmingham osv osv. Kåkstäder som man fick riva och bygga upp nya fula biostäder i tegel.
Citera
2012-06-24, 03:52
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag tror du ska söka svaret i efterkrigstidens rivningsvågor och betongarkitektur snarare än bomber. Det var ganska få städer i England som blev sönderbombade.

"Modernismen gjorde det som nazismen misslyckades med", som Axess skulle uttrycka det.

Jag förstår att städerna inte blev sönderbombade med några undantag (Coventry, Hull, vissa delar av London osv), men i vissa städer förstördes vissa distrikt och vissa gator och detta ledde till att dess behövdes återuppbyggas. Och dem återuppbyggdes i ny stil. Och detta ledde då till att även andra gator bygddes på samma sätt, gator som inte bombades under kriget. Så på det sättet kan man säga att blitzen lade grund till det som skedde på 50-60 talet.

Annars är detta ett intressant ämne. Jag har hört att modernismen hade katastrofala följder. Jag är bara intresserad av bra källor med bra bilder på hur städerna i Storbrittanien såg ut innan andra världskriget för att sen jämföra med samma bild idag. Jag har hittat lite bilder men inte ens i närheten av vad jag letar efter.

Annars kan man ställa sig frågan, drabbades Sverige också av modernismen? Hur är Stockholm och Göteborg idag jämfört med 70 år sen? Har även svenska städer förstörts på samma sätt som brittiska?
Citera
2012-06-24, 03:57
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolketsOpium
Eller så tänker man ett snäpp länmgre bak och minns industrialiseringen och dess följder för London, Manchester, Norwich, Birmingham osv osv. Kåkstäder som man fick riva och bygga upp nya fula biostäder i tegel.

Tror inte detta kan jämföras. Kåkstäderna ersattes vanligtvis med långa gator med fina byggnader längst med gatorna, ungefär som i Paris idag. Det finns ingen gammal stad där men ändå långa europeiska gator med fina byggnader överallt. Inga glasbyggnader eller olika fula lådhus. Ungefär så var väl även London innan andra världskriget. Idag har vi massa glasbyggnader på samma ställen där vi hade byggnader likt dem på Champs ellyseus i Paris. Fina, vackra hotell förstördes för att ersättas med glasbyggnader som ska föreställa olika financiella centrum.

Man hör så mycket från vissa håll på FB att man i Europe ska värna om sin kultur och massa skit om oss muslimer och folk som invandrar, men det verkar som man själva är den som inte värnar om sin kultur utan förstör den. Storbritannien och Tyskland gjorde det. Östeuropa gjorde det under kommunismen. Delivis även Holland. Skandinavien verkar också ha gjort det.
Citera
2012-06-24, 11:51
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Jag förstår att städerna inte blev sönderbombade med några undantag (Coventry, Hull, vissa delar av London osv), men i vissa städer förstördes vissa distrikt och vissa gator och detta ledde till att dess behövdes återuppbyggas. Och dem återuppbyggdes i ny stil. Och detta ledde då till att även andra gator bygddes på samma sätt, gator som inte bombades under kriget. Så på det sättet kan man säga att blitzen lade grund till det som skedde på 50-60 talet.

Delvis kanske. Det låter som om förespråkarna för den nya arkitekturen helt enkelt använde blitzen som en förevändning, ungefär som man gjorde med en del äldre områden i Sverige som tilläts förfalla för att sen "saneras".

Citat:
Annars är detta ett intressant ämne. Jag har hört att modernismen hade katastrofala följder. Jag är bara intresserad av bra källor med bra bilder på hur städerna i Storbritannien såg ut innan andra världskriget för att sen jämföra med samma bild idag.

Axesskrönikören Theodore Dalrymple har sagt att han vill göra precis en sån bok med före-och efter-bilder. Vet ej om det faktiskt är på g.

Citat:
Jag har hittat lite bilder men inte ens i närheten av vad jag letar efter.

Inte jag heller, men du borde kunna hitta böcker om modern brittisk arkitekturhistoria på Amazon och Libris.

Citat:
Annars kan man ställa sig frågan, drabbades Sverige också av modernismen? Hur är Stockholm och Göteborg idag jämfört med 70 år sen? Har även svenska städer förstörts på samma sätt som brittiska?

Många skulle svara ja på den frågan, vilket visar att Luftwaffe inte var den utlösande faktorn utan att det snarare handlar om ideologiska strömningar under efterkrigstiden. Egentligen handlade det om ett nytt sätt att stadsplanera, med staden/bostaden/människan som maskin och allt det där.
Citera
2012-06-24, 13:21
Medlem
Christopher.s avatar
Har du någonsin varit i London? Arkitekturen är jättevacker. Helt klart en av dom vackraste städer jag varit i.
Citera
2012-06-24, 21:04
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Delvis kanske. Det låter som om förespråkarna för den nya arkitekturen helt enkelt använde blitzen som en förevändning, ungefär som man gjorde med en del äldre områden i Sverige som tilläts förfalla för att sen "saneras".

Axesskrönikören Theodore Dalrymple har sagt att han vill göra precis en sån bok med före-och efter-bilder. Vet ej om det faktiskt är på g.

Inte jag heller, men du borde kunna hitta böcker om modern brittisk arkitekturhistoria på Amazon och Libris.

Många skulle svara ja på den frågan, vilket visar att Luftwaffe inte var den utlösande faktorn utan att det snarare handlar om ideologiska strömningar under efterkrigstiden. Egentligen handlade det om ett nytt sätt att stadsplanera, med staden/bostaden/människan som maskin och allt det där.

Sant det där med modernismen men det är just det som i mina ögon är så intressant. Alltså att det som byggdes för 200 år sedan i städer som Warsawa, Berlin, Dresden, Rotterdam, London, Birmingham och så vidare var väldigt fint och något som turister från hela världen hade varit faschinerade av att se.

Men i dag så byggs det bara fula byggnader som förstör hela städer. Ta London idag och jämför med 200 år sedan eller Berlin/Warsawa. Detta gäller för andra kulturer också. Kolla arabiska städer såsom Sanaa i Jemen, eller gamla Kairo, eller Aleppo och Damaskus i Syrien, Jerusalem, Bagdad och så vidare. Även asiatiska städer, kolla gamla bilder på Shanghai, Beijing, Tokyo, Manila och så vidare. Alla dessa städer är helt förstörda idag.

Att allting som byggdes för 200 år sedan är så mycket finare än det fula som byggs idag är intressant. Det finns undantag såklart, men det går inte att ta ifrån att det mesta som byggs idag inte är vackert.
Citera
2012-06-24, 21:05
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har du någonsin varit i London? Arkitekturen är jättevacker. Helt klart en av dom vackraste städer jag varit i.

Exakt vad finner du "vackert" i London?
Citera
2012-06-24, 21:11
Medlem
Thundermans avatar
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=442332

Jag fann denna mycket bra tråd på ett annat forum som förklarar hur London förändrats dem senaste 100 åren. För alla som hävdar att icke-europeér är ett hot mot den europeiska kulturen så kan jag rekommendera denna tråden som visar hur man förstört en hel stad under dem senaste 100 åren. Allt som var europeiskt och brittiskt har man förstört.
Citera
2012-06-24, 21:32
Medlem
OrmenMedApplets avatar
London drabbades av en stor brand på 1600-talet som förstörde en hel del.
Citera
2012-06-25, 02:00
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Exakt vad finner du "vackert" i London?

Hela staden, centrum - arkitekturen är riktigt snygg, prova och åk London Eye och se härligheten, prova att vandra i centrum och förundras över dom snygga byggnaderna. Har aldrig sett en sådan snygg och arkitekturisk stad som London.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in