2005-03-04, 21:59
Medlem
Jag ska ta körkort snart och undrar över en sak. Hur bra syn måste man ha?
Jag ser utmärkt med det vänstra ögat men dåligt med det högra. Jag har glasögon när jag kollar på tv eller sitter vid datorn eller läser.
Vill i övrigt inte ha på mig glasögon. Har provat linser men hafft väldigt svårt att få ut dem (känslig vid ögat)
Så min fråga är hur bra syn kräver dem att man ska ha utan att behöva ha glasögon/linser
Kan man fuska på något sätt?
Citera
2005-03-04, 22:42
Medlem
Ned Seagoons avatar
Lagstadgat krav på synskärpa utan korrektion är 0,5.

http://www.medocular.se/ogonfakta/synskarpa/testa_dig_sjalv/index.html

Vad tusan är det för fel på glasögon? Är du fåfäng eller?
Citera
2005-03-04, 22:54
Medlem
Hunk Goldens avatar
haha.. fåfäng... ta reda på om ditt synfel påverkar körningen först... eller om det är bara läsglasögon du behöver... du ska inte bli pilot.... eller om nu det inte e viktigt om du råkar köra över en å annan hund,,, barn,,.-.fotgängare..cyklist... LÅNGTRADARE.. så gör synteste m linser på.. bara att säga attdet e färgade utan korrigering.... spricker om du måste ta av dom... fast dom flesta körskolor godkänner gärna för att få en ny inskriven elev.. annars går dom till en annan skola..
Citera
2005-03-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Seagoon
Lagstadgat krav på synskärpa utan korrektion är 0,5.

http://www.medocular.se/ogonfakta/synskarpa/testa_dig_sjalv/index.html

Vad tusan är det för fel på glasögon? Är du fåfäng eller?

Tackar..
Hehe nä, ja tycker bara att jag inte passar i glasögon.

syns det om man har linser? Kan man säga att man inte har linser även fast man har det?
Är dem noga med sånt?
Citera
2005-03-04, 23:51
Medlem
Hunk Goldens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboo_re
Tackar..
Hehe nä, ja tycker bara att jag inte passar i glasögon.

syns det om man har linser? Kan man säga att man inte har linser även fast man har det?
Är dem noga med sånt?

Ray-Ban har tex slipade solisar.... passar inte du i dom??? ...
Citera
2005-03-05, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunk Golden
Ray-Ban har tex slipade solisar.... passar inte du i dom??? ...

I solglasögon passar jag, men det skulle väl se konstigt ut att ha på sig dem på kvällen/natten?
Citera
2005-03-05, 11:08
Medlem
hmmm lite konstiga argument har du
men iaf har du inte perfekt eller åtminstånde bra syn på dagen kommer du med största säkerhet ha ännu sämmre kvälls och nattsyn
dvs att du får ett helvete på kvällen bakom ratten

för egen del klarade jag synen men
har skaffat glasögon just för att jag vill ha perfekt syn
och att kvällskörning blir skönare utan en sprängande huvudverk
Citera
2005-03-05, 12:22
Medlem
Men du kan väl ha glasögon när du kör helt enkelt, som när du ser på tv? Ha dem liggande i handskfacket. Annars lär det väl bli ett helvete att läsa på vägskyltar och så.
Citera
2005-03-05, 14:30
Medlem
Alltså menar du syntestet för att få börja övningsköra då eller?
För det testet om du går till rätt optiker skulle en blind person kunna klara av det
Jag fick typ sitta o kolla på röda lampor som blinkade o skulle säga vilken sida de blinkade på
Citera
2005-03-05, 18:25
Medlem
Nej jag ska inte övningsköra. Jag hade tänkt mig en två veckors intensivkurs i tex. Mora.
Grejen är att jag ser hur bra som helst med det vänstra ögat, men dåligt med det högra. Det är inga problem för mig att se skyltar och sånt eftersom det klarar vänsterögat av.
Och jag vill väldigt gärna slippa ha glasögon på mig när jag är utanför hemmet.
Citera
2005-03-05, 18:48
Medlem
Ned Seagoons avatar
Citat:
Nej jag ska inte övningsköra. Jag hade tänkt mig en två veckors intensivkurs i tex. Mora.

Du kan kalla det vad du vill, men det är övningskörning så länge du övar för körkort. Således måste du alltid ha ett övningstillstånd, oavsett hur du tänker övningsköra - privat eller i trafikskola.
Citera
2005-03-05, 23:53
Bannlyst
Citat:
Grejen är att jag ser hur bra som helst med det vänstra ögat, men dåligt med det högra. Det är inga problem för mig att se skyltar och sånt eftersom det klarar vänsterögat av.
Och jag vill väldigt gärna slippa ha glasögon på mig när jag är utanför hemmet.

Skaffa linser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in