2012-12-10, 22:38
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Jag vet dock inte vad som händer i hela filmen, men jag anser själv att det inte har någon betydelse ifall nämnda personer utvecklas till "dåliga" personer eller att eventuella mörka bakgrunder uppdagas. Det störande var det att den brunhudade hanen och den vithudade kvinnan hade tilldelats talanger, jämfört med den vithudade och något förslappade förbrytaren, som helt verkade sakna talanger och dog nästan på direkten. Det var som om man försökte framställa honom som "obsolet", som en person som inte kan tillföra gruppen något av värde.

Den lilla vita tjejen var duktig på matte (de möter även en medelålders kvinna senare utan talanger), den "något förslappade förbrytaren" hade flytt från ett par fängelser och var alltså duktig på det. Han dog, visst, men jag ser inte alls något som är PK i det utan helt enkelt en vanlig spänningsuppbyggare där man får se att en person man tror ska klara sig dör, "allt kan hända" typ.

Sedan möter de en gravt efterbliven ung kille och en ~30 årig något man, den förstnämnda visar sig kunna räkna mattetal av astronomiska proportioner och den sistnämnda har varit delaktig i kubens bygge men visste inte vad den skulle användas till.

Den svarta mannen är dock något av en sansad ledartyp och har en bakgrundshistoria som polis, skulle detta vara "talangen" och PK menar du? Något annat fanns nämligen inte i just den karaktären och detta får sig som sagt en twist ju längre filmen går...

Den svarta snubben är alltså det enda monstret i hela filmen, så långt ifrån PK man kan komma.
Citera
2012-12-10, 22:57
Medlem
ivemesss avatar
James Cameron är duktig på att lägga in någon orealistisk kvinnlig Rambo i sina filmer.

T ex Sarah Connor från Terminator 1 och 2, Ripley från Aliens, Neyitri från Avatar, han producerade serien Dark Angel där Jessica Alba spelar någon genetisk superbrud som zpöar alla elaka hannar.

Samma med Hunger Games, känns inte riktigt som att kvinnor bär på alla de dragen man får intryck av att de gör som man får av Hollywoodfilmer.

Ridley Scott är troligen också feminist, Thelma och Loise, G.I Jane, Prometheus - filmer med starka feminazi-teman.
Citera
2012-12-11, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivemess
James Cameron är duktig på att lägga in någon orealistisk kvinnlig Rambo i sina filmer.

T ex Sarah Connor från Terminator 1 och 2, Ripley från Aliens, Neyitri från Avatar, han producerade serien Dark Angel där Jessica Alba spelar någon genetisk superbrud som zpöar alla elaka hannar.

Samma med Hunger Games, känns inte riktigt som att kvinnor bär på alla de dragen man får intryck av att de gör som man får av Hollywoodfilmer.

Ridley Scott är troligen också feminist, Thelma och Loise, G.I Jane, Prometheus - filmer med starka feminazi-teman.

Har inte tänk på det innan, men i början av avatar irriterar jag mig starkt på att killen skall framställas som god genom att blanda sig i något på en bar. Definitionen på god känns konstig. Måste nog se det igen, för att veta vad som stör exakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in