Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Attribut/egenskaper, vad är detta om inte just delar av personligheten?
F ö så spelar det ingen större roll vad vi kallar det för; själva kärnan i ditt inlägg gick fortfarande ut på att detta skulle ha varit ett försök att vara PK/feministisk genom att lyfta fram vissa "grupper" och svartmåla andra, något som i sin tur inte alls stämmer då karaktärerna förändrades ganska mycket från hur de framstod som i början (den svarta killen mest av alla faktist, den som rimligtvis borde vara den heliga kon i en PK-vurmande film).
Har f ö inget som helst emot att erkänna att det skulle finnas filmer med agendorna du nämner (självklart gör det det). Ville bara påpeka att det inte stämmer i just det här fallet.
Jag vet dock inte vad som händer i hela filmen, men jag anser själv att det inte har någon betydelse ifall nämnda personer utvecklas till "dåliga" personer eller att eventuella mörka bakgrunder uppdagas. Det störande var det att den brunhudade hanen och den vithudade kvinnan hade tilldelats
talanger, jämfört med den vithudade och något förslappade förbrytaren, som helt verkade sakna talanger och dog nästan på direkten. Det var som om man försökte framställa honom som "obsolet", som en person som inte kan tillföra gruppen något av värde.
Kan dock hända att jag inte kan ge en helt rättvisande bedömning av filmen, med tanke på att jag knappt sett de första 10 minuterna, jämfört med en som sett hela. Men början räckte för mig.
Men har vi andra förslag, bortsett från
Cube? Vilka kriterier bör uppfyllas för att en film (Hollywoodalster) skall nå över feminist-/PK-tröskeln?