2012-06-08, 15:08
Medlem
Låt säga att jag och min flickvän bestämmer oss för att, direkt efter gymnasiet, börja plugga 5 år i samma stad där vi redan bor. Båda kan fortfarande bo hemma utan att behöva betala för det och klarar av att leva på studiebidraget.

Om vi båda under dessa 5 år då tar studielån också, men sparar allt(6 124 tror jag det är) blir under 5 år ungefär 612000kr. När vi sedan pluggar klart och väljer att köpa en lägenhet ihop för dessa pengar, kommer vi då göra en vinst på att studielåns-räntan är så pass låg eller är det lika värt att inte ta lån under studieperioden och sedan ta ett "vanligt" lån efter vi pluggar klart?
Citera
2012-06-08, 15:21
Moderator
v50s avatar
Studielån har lägre ränta än bolån och övriga typer av lån så du bör tjäna på det, då kan du samtidigt medan du pluggar sätta in dessa pengar på ett lämpligt sparkonto som har några procents ränta också så tjänar du lite på det också.
Citera
2012-06-08, 17:16
Medlem
volvokortets sparkonto har 3 % sparränta. Do it!
Citera
2012-06-08, 17:43
Medlem
Ja det är ett billigt lån så om du planerar att köpa lägenhet så kör fullt csn och spara.
Minst 3% ränta då du få tänka på att du måste betala skatt på räntan också.
Citera
2012-06-09, 10:08
Medlem
Regina.Spektors avatar
Håller ni god disciplin och verkligen lägger undan pengarna under hela studietiden kommer ni att vara glada åt det i många år framöver!

Kör hårt!
Citera
2012-06-09, 10:47
Medlem
Räntan på studielån är inte avdragsgill, vilket man bör ta med i sina kalkyler.
Citera
2012-06-09, 15:10
Medlem
klinger75s avatar
Ränta räknas från den dag ni lånar pengarna så ni måste ha bankränta/avkastning som överskrider denna ränta för att gå jämt upp .

Men det är klart att ni på det sättet har en bra grundplåt när det är dags för lägenhet /husköp.

Se till att låsa pengarna så att ni kan röra dem bäst avkastning får ni troligen om ni spar i aktier .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in