2012-06-08, 14:49
Medlem
Säg att jag förlorar en rättegång och därmed blir tvungen att betala rättegångskostnaderna.

Hur kommer det att se ut? Kommer jag få betala något varje månad, eller kan jag välja hela fritt?

Jag antar att skulden bara ligger och växer.. skulden kommer att i så fall bli mellan 150.000-200.000..

Saken är den är att jag inte har någon inkomst och jag studerar, vilket jag kommer att göra i många år till. Jag har inte råd att betala av skulden, om det nu inte bara blir några hundringar varje månad eller liknande. Är 20 år gammal. Kommer skulden att påverka mitt framtida studielån förresten? Det är en jäkla sits det här, men eftersom ingen vet hur det går innan domen så vill jag förbereda mig på det värsta..

Finns det någon hjälp att få om jag nu skulle förlora rättegången och inte väljer att överklaga (vilket jag såklart gör om det känns bäst, beror helt på domen). Skuldsanering eller liknande?

Har världens ångest just nu och det är mitt liv som ska avgöras. Domen kommer att förändra mitt liv oavsett resultat, men det känns fan inte bra att sitta och tänka på att man har lika stor chans att förlora som att vinna. Jag är en sån person som dessutom hatar skulder och lån, en sån person som skulle sälja allt av värde för att således betala in mer på skulden. Man är aldrig fri med skulder eller lån, men detta är för mycket pengar. Jag har inget av värde mer än min dator som jag nästan måste har för studierna. Men om det nu skulle gå skit, hur löser jag detta på bästa sätt?

Behöver all hjälp jag kan få. Tack på förhand!
Citera
2012-06-08, 15:16
Medlem
antagonistens avatar
Beroende på vad det gäller för typ av mål kan väl rättsskyddet som ingår i hemförsäkringen kanske vara till nytta? Jag tror dock inte att det går att använda sig av det om det har begåtts brott, försäkringen täcker nog bara tvister och liknande vilket jag antar att det inte rör sig om i ditt fall med tanke på din ångest...

Skuldsanering är inget man får för en skuld på 200K. Det bästa du kan göra i din situation är väl att helt enkelt ta ett privatlån av någon familjemedlem. Har du ingen inkomst känns det ju dessutom som att det borde vara dags för dig att skaffa dig ett jobb. Hur hade du tänkt försörja dig i "många år till"...?
Citera
2012-06-08, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Beroende på vad det gäller för typ av mål kan väl rättsskyddet som ingår i hemförsäkringen kanske vara till nytta? Jag tror dock inte att det går att använda sig av det om det har begåtts brott, försäkringen täcker nog bara tvister och liknande vilket jag antar att det inte rör sig om i ditt fall med tanke på din ångest...

Skuldsanering är inget man får för en skuld på 200K. Det bästa du kan göra i din situation är väl att helt enkelt ta ett privatlån av någon familjemedlem. Har du ingen inkomst känns det ju dessutom som att det borde vara dags för dig att skaffa dig ett jobb. Hur hade du tänkt försörja dig i "många år till"...?

Hm. Har faktiskt ingen aning, det är faktiskt tvistemål som saken gäller även om det kanske låter konstigt. Men vad gör försäkringen, vad kan jag få ut av den? Har Folksam.

Okej, tyvärr så kan ingen låna då jag har en rätt fattig familj och ingen skulle göra det för mig :/

Jag hade tänkt ta studielån när jag väl påbörjar mina högre studier vilket borde räcka till det mesta.
Citera
2012-06-08, 16:01
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosoulini
Hm. Har faktiskt ingen aning, det är faktiskt tvistemål som saken gäller även om det kanske låter konstigt. Men vad gör försäkringen, vad kan jag få ut av den? Har Folksam.
Ring och hör med dem. Jag är inte särskilt insatt men försäkringen täcker väl en del av dina rättegångskostnader om du förlorar målet antar jag. Som sagt, ring Folksam och förklara läget om du vill få en korrekt bedömning kring huruvida rättsskyddet är aktuellt och hur mycket det i så fall täcker.
Citera
2012-06-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Ring och hör med dem. Jag är inte särskilt insatt men försäkringen täcker väl en del av dina rättegångskostnader om du förlorar målet antar jag. Som sagt, ring Folksam och förklara läget om du vill få en korrekt bedömning kring huruvida rättsskyddet är aktuellt och hur mycket det i så fall täcker.

Tack för hjälpen! Hade inte en tanke på försäkringen.
Citera
2012-06-08, 17:36
Medlem
Citat:
Tack för hjälpen! Hade inte en tanke på försäkringen.

Tror du att du kommer att förlora målet? Jag har för mig att man kan komma överens om en förlikning mellan parterna och i vissa fall kan det nog vara bättre att få betala t.ex. 50 000 kr istället för 150-200 000 även om man anser sig ha rätt men inte kan bevisa det. Men hör som sagt med folksam först. Så gjorde de inblandade i Triss-härvan i Karlskrona om jag inte missminner mig.

Jag tror att alla hemförsäkringar täcker åtminstonde upp till 200 000 kr i rättsskydd och ansvarförsäkring täcker ofta flera miljoner (5 miljoner enl folksam.se).

Får man fråga vad tvisten gäller? Du behöver inte avslöja för mycket men det är ändå lite intressant i sammanhanget.
Citera
2012-06-08, 18:06
Medlem
Citat:

Okej, tyvärr så kan ingen låna då jag har en rätt fattig familj och ingen skulle göra det för mig :/

Jag hade tänkt ta studielån när jag väl påbörjar mina högre studier vilket borde räcka till det mesta.

Vid tvistemål täcker rättsskyddet rättegångskostnader fast med en hög självrisk. Säkraste hade ju varit att skicka in papprena till ditt bolag och få godkänt innan rättegången börjar. Meningen är ju att skydd ska gå in och täcka upp så tex stora bolag inte ska kunna skrämma folk från att stämma dom för man inte skulle klara av att betala kostnaderna, om du förstår hur ja menar. Rättsskydd fungerar även mot det egna försäkringsbolaget om ni skulle ha en tvist så det är ganska generöst.
Citera
2012-06-08, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WePee
Tror du att du kommer att förlora målet? Jag har för mig att man kan komma överens om en förlikning mellan parterna och i vissa fall kan det nog vara bättre att få betala t.ex. 50 000 kr istället för 150-200 000 även om man anser sig ha rätt men inte kan bevisa det. Men hör som sagt med folksam först. Så gjorde de inblandade i Triss-härvan i Karlskrona om jag inte missminner mig.

Jag tror att alla hemförsäkringar täcker åtminstonde upp till 200 000 kr i rättsskydd och ansvarförsäkring täcker ofta flera miljoner (5 miljoner enl folksam.se).

Får man fråga vad tvisten gäller? Du behöver inte avslöja för mycket men det är ändå lite intressant i sammanhanget.

Ingen aning faktiskt. Det kändes väldigt bra under rättegången även fast det var tungt, men ingen rörde en min och min advokat vet heller inget (omöjligt att veta). Men inget är solklart, även fast det innerst inne känns bra så kan det gå åt skogen. Tvisten gäller något privat Jag har stämt ett antal personer (inte ett företag, men liknande), för att dom har förstört mitt liv vilket dom har gjort.

Men deras advokat försvarar sig genom att säga att jag redan hade det så sedan innan händelserna inträffade. Han säger också att dom aldrig har inträffat även fast det finns bevis och att jag gör detta för ersättningen, vilket är löjligt. Men han gör allt för att försvara sig och "personerna". Varför skulle jag ens riskera att sitta med enorma skulder som jag dessutom inte kan betala för att kanske få en liten ersättning.. Om jag hade hittat på allt, var i från skulle jag få idén att stämma folk för att tjäna pengar? Det jag vill ha är en stor ursäkt, pengarna bryr jag mig helt ärligt inte om. Ingen summa i världen är skälig för det dom har gjort. Men det finns ju inget annat "straff" som personerna kan få, så hellre det än inget.

Citat:
Ursprungligen postat av waltman
Vid tvistemål täcker rättsskyddet rättegångskostnader fast med en hög självrisk. Säkraste hade ju varit att skicka in papprena till ditt bolag och få godkänt innan rättegången börjar. Meningen är ju att skydd ska gå in och täcka upp så tex stora bolag inte ska kunna skrämma folk från att stämma dom för man inte skulle klara av att betala kostnaderna, om du förstår hur ja menar. Rättsskydd fungerar även mot det egna försäkringsbolaget om ni skulle ha en tvist så det är ganska generöst.

Hade inte en tanke på det innan.. Får hoppas att dom kan göra något åt skulderna om jag nu förlorar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in