2012-06-08, 14:49
Medlem
Säg att jag förlorar en rättegång och därmed blir tvungen att betala rättegångskostnaderna.

Hur kommer det att se ut? Kommer jag få betala något varje månad, eller kan jag välja hela fritt?

Jag antar att skulden bara ligger och växer.. skulden kommer att i så fall bli mellan 150.000-200.000..

Saken är den är att jag inte har någon inkomst och jag studerar, vilket jag kommer att göra i många år till. Jag har inte råd att betala av skulden, om det nu inte bara blir några hundringar varje månad eller liknande. Är 20 år gammal. Kommer skulden att påverka mitt framtida studielån förresten? Det är en jäkla sits det här, men eftersom ingen vet hur det går innan domen så vill jag förbereda mig på det värsta..

Finns det någon hjälp att få om jag nu skulle förlora rättegången och inte väljer att överklaga (vilket jag såklart gör om det känns bäst, beror helt på domen). Skuldsanering eller liknande?

Har världens ångest just nu och det är mitt liv som ska avgöras. Domen kommer att förändra mitt liv oavsett resultat, men det känns fan inte bra att sitta och tänka på att man har lika stor chans att förlora som att vinna. Jag är en sån person som dessutom hatar skulder och lån, en sån person som skulle sälja allt av värde för att således betala in mer på skulden. Man är aldrig fri med skulder eller lån, men detta är för mycket pengar. Jag har inget av värde mer än min dator som jag nästan måste har för studierna. Men om det nu skulle gå skit, hur löser jag detta på bästa sätt?

Behöver all hjälp jag kan få. Tack på förhand!
Citera
2012-06-08, 15:16
Medlem
antagonistens avatar
Beroende på vad det gäller för typ av mål kan väl rättsskyddet som ingår i hemförsäkringen kanske vara till nytta? Jag tror dock inte att det går att använda sig av det om det har begåtts brott, försäkringen täcker nog bara tvister och liknande vilket jag antar att det inte rör sig om i ditt fall med tanke på din ångest...