2012-06-08, 04:02
Medlem
Halloj!
Fick sitta i en tillnyktringscell för 2 veckor sedan, minns att de sa att jag inte var dömd för brott utan var tvungen att sitta i en tillnyktringsavdelning (inte fyllecell).
För 2 månader sedan så vart jag utkastad från en krog, jag fick traska ifrån den utan att polis omhändertog mig. Minns att jag var kaxig mot vakterna. Är jag lobad för den incidenten? Jag minns att en vakt antecknade medans jag bråkade med en annan, tror även att jag visade leg för vakten här.
För 7 månader sedan så vart jag också utkastad från en krog, polisen kom och jag blev bara hemskjussad. Är jag lobad för det?

Betedde mig lugnt och sansat vid båda tillfällena med polisen. Har inte fått brev från soc om någon av gångerna jag misstänks ha kunnat blivit lob:ad. Är körkortet hotat? Hur lång tid tar det innan jag får reda på det? Hur vet jag om jag blivit lob'ad vid nått av tillfällena?

Tack för svar!
PS. Är 20år
Citera
2012-06-08, 04:13
Medlem
BaldiNs avatar
Du blev LOB'ad första gången när du hamnade i fyllecell. Vakter kan inte lobba någon genom att bara skriva upp ett namn utan du omhändertas och blir placerad i en fyllecell.
Det är som sagt en vårdlag och ska inte ses som ett straff, det är heller inte brottsligt så du blev inte misstänkt för något brott.
Citera
2012-06-08, 08:37
Medlem
NattaLinds avatar
Som sagt, du blev omhändertagen enligt LOB den gången du hamnade i fyllecellen.

Anledningen till att ordningsvakten antecknade kan mycket väl ha varit ett förberedande ifall polis skulle behövas till platsen, och att du visade leg är ett sätt för dom att hålla kolla på dig i framtiden och helt enkelt känna igen dig vid framtida bråk inne på krogen.
Citera
2012-06-08, 17:33
Medlem
Okej, tack för svar men den gången dom skjutsade mig hem till dörren vart jag inte lob:ad? Och av vilken anledning vart jag inte det isånnafall. Är det så att fyllecell = lob alla gånger?
Citera
2012-06-08, 19:11
Medlem
MrWins avatar
Körkortet tar länsstyrelsen om du blivit lobad 3 ggr under en 12-månadersperiod.
Citera
2012-06-09, 16:53
Medlem
NattaLinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvbrö
Okej, tack för svar men den gången dom skjutsade mig hem till dörren vart jag inte lob:ad? Och av vilken anledning vart jag inte det isånnafall. Är det så att fyllecell = lob alla gånger?

"Lag (1976:511 ) om omhändertagande av berusade personer m.m., "LOB", är en svensk lag, som ger polisen rätt att omhänderta en berusad person, som inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller andra. [...] Den som omhändertagits ska fortlöpande ses till och ska så snart som möjligt underrättas om anledningen till omhändertagandet."

Nej det blev du inte. LoB (Lagen om omhändertagande av berusade personer) är ett frihetsberövande, ett omhändertagande, och du blev hemskjutsad.

Finns många olika anledningar till att du inte blev lobbad. Polisen kanske inte ansåg att du var så pass onykter att du behövde nyktra till i fyllecell, kanske var du på tok för full men dom ville vara schyssta och visste att du skulle klara dig bra hemma hos dina föräldrar, men antagligen ville dom bara få bort dig från platsen och många personer blir hemkörda går sällan ut igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in