Citat:
Ursprungligen postat av korvbrö
Okej, tack för svar men den gången dom skjutsade mig hem till dörren vart jag inte lob:ad? Och av vilken anledning vart jag inte det isånnafall. Är det så att fyllecell = lob alla gånger?
"Lag (1976:511 ) om omhändertagande av berusade personer m.m., "LOB", är en svensk lag, som ger polisen rätt att omhänderta en berusad person, som inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller andra. [...] Den som omhändertagits ska fortlöpande ses till och ska så snart som möjligt underrättas om anledningen till omhändertagandet."
Nej det blev du inte. LoB (Lagen om omhändertagande av berusade personer) är ett frihetsberövande, ett omhändertagande, och du blev hemskjutsad.
Finns många olika anledningar till att du inte blev lobbad. Polisen kanske inte ansåg att du var så pass onykter att du behövde nyktra till i fyllecell, kanske var du på tok för full men dom ville vara schyssta och visste att du skulle klara dig bra hemma hos dina föräldrar, men antagligen ville dom bara få bort dig från platsen och många personer blir hemkörda går sällan ut igen.