2012-06-08, 01:54
Medlem
Kungens.hands avatar
Utanför sverige finns det hela avdelningar med pannkaks och våffelmixar. Smakar ju inge vidare heller. Enda fördelen jag kan se är att det går fort att slänga ihop och priset.
2012-06-08, 01:57
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompaoor
Haha, får tacka så mycket, men jag avböjer. Så behåll den du.

.oO "det var nog så det började"

PS. Dom där prickarna ska vara tankebubblor, eller nåt åt det hållet.
2012-06-08, 02:02
Medlem
Nu har jag aldrig köpt våffel mix vad jag kan komma ihåg iaf. Men kan tänka mig att om man t.ex är på landet och inte vill köpa 1kg mjöl, en stor smör osv så kan det vara smidigt?
2012-06-08, 02:06
Medlem
revodnebs avatar
Men va fan, ska man behöva skämmas för att man köper våffelmix? Jag har faktiskt inte ens funderat på att man kan göra det själv, det är ju inte så att man äter våfflor titt som tätt. Jag köper färdig sådan mix, har faktiskt inte ens funderat på att man kan göra egen (nu när jag tänker efter så lär det vara pissenkelt, men orka?). Det kostar ju för fan noll och intet med färdig?

Frugan gör pannkakor själv på eget recept, men våfflor med mix. Själv lagar jag gärna köttbullar själv, hatar färdiga köttbullar (speciellt mamma scans) då de smakar apa.

For the record: jag brukar nog köpa Ekströms då jag känner igen förpackningen. Det kanske är godare med egna - jag ska prova faktiskt!
Senast redigerad av revodneb 2012-06-08 kl. 02:08.
2012-06-08, 02:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Tar en evighet att rulla köttbullarna, dessutom blir man kladdig och får massa disk. Tack vet jag mamma scan

Detta kan jag skriva under på, men jag rullar hellre själv då smaken är oslagbar av nystekta köttbullar. Vi brukar ha kö här hemma runt stekpannan under tiden det steks. Det är fan helt enormt att få rulla en nystekt köttbulle i munnen (varmt som in i helvete men gott som faan)!
2012-06-08, 03:43
Medlem
Folk är lata helt enkelt. Samma med dessa idiotiska påsar med ris som man bara lägger i vatten, Hur svårt är det att ta dubbelt så mkt vatten än ris liksom, där tjänar man inte en enda sekund.
2012-06-08, 03:43
Medlem
Fyr4ns avatar
På lidl har de som en flaska med pulver i. Antingen våffelmix eller pannkaksmix. Då slår man bara ner angiven mängd mjölk i behållaren och sedan är de redo att tillagas. Man liksom "sprutar" ner i pannan/järnet. Går snabbt, smakar inte fy skam, svårt att misslyckas med och det blir i princip ingen disk. Självklart väljer jag från grunden producerade pannkakor eller våfflor, men inte alltid man orkar leka kock när man kommer hem från en utekväll!
2012-06-08, 04:33
Medlem
rovmuns avatar
http://www.netxtra.se/is-bin/INTERSH...v%C3%A5ffelmix

Bara att räkna om det är billigare
2012-06-08, 04:41
Medlem
MedinaLoves avatar
Haha våffelmix och liknande känns mer som en back-up grej; folk har det längst in i skafferiet ifall man skulle bli jättesugen och inte har alla ingredienser hemma... affären ligger inte precis runt hörnet och har öppet 24/7 för alla.
2012-06-08, 05:53
Medlem
Recept på våfflor:
Ca 8 st
----------------------
100 g smör
3 dl vetemjöl (180g)
1 tsk bakpulver (5g)
0.25 tsk salt
4 dl mjölk
-----------------------

Inköpslista:

1 kg vetemjöl 13:-
Bakpulver (170g) 15:-
1 l Mjölk 8:-
Margarin (500g) 16:-

(jag räknar med att man har salt hemma)

Totalt pris: 52:-

Mjölken räcker till 2 satser sen är den slut
Margarinet räcker till 5 satser
Vetemjölet räcker till 5 satser
Bakpulvret räcker till 34 satser

5 st satser verkar vara ganska rimligt att handla för (40 st) och att du delar upp handlandet av mjölken vid olika tillfällen pga den kassa hållbarhetstiden. Då har du så du kan göra 2 satser i månaden ungefär.

Det enda vi behöver ändra på den totala inköpslistan är alltså mjölken vilket nu blir 2 paket istället för en.

1 kg vetemjöl 13:-
Bakpulver (170g) 15:-
2 l Mjölk 16:-
Margarin (500g) 16:-

Totalt 60:-

40 st våfflor, styckpris: 1,50:-

Våffelmix 17:- (Ekströms frasvåfflor 420g)
Räcker till ca 14st våfflor enligt förpackningen

14 st våfflor, styckpris: 1,21:-

Så nej. Det är inte billigare och göra eget.

Senast redigerad av Bulletbill 2012-06-08 kl. 05:59.
2012-06-08, 07:09
Medlem
sommarlovs avatar
Vi köper våffelmix, färdiga pannkakor, färdigskuren sallad och färdiga köttbullar.

Vi jobbar bägge två och har 2 barn, ingen jävel hinner göra mer är att man är precis färdig!
2012-06-08, 07:11
Medlem
har en polare vars wt-familj gärna går och köper färdiga pankakor på ica nära till middag. Själv brukar jag iof också köpa färdiga frusna pannkakor för att kunna ta med mig som lunch till jobbet om jag någon dag inte kan eller vill ta med mig gårdagens middag eller en gorbyz/billys pizza.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Så nej. Det är inte billigare och göra eget.
Det heter "att göra eget".
Senast redigerad av Mr.Dee 2012-06-08 kl. 07:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in