2012-07-15, 22:48
Bannlyst
Det är väl kallt i rymden eftersom rymden är inte inkapslad i någon atmosfär . Jorden har ju en atmosfär runtomkring sig som gör att jorden hettas upp. Beroende på vart jorden befinner sig i förhållande till solen därav olika temperaturer på jorden , och därav det vi kallar årstider.
Citera
2012-07-19, 14:56
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Rymden är en ruggig plats. Vakum är svart och kallt. Man måste ha rymddräkt annars fryser man ihjäl.

Varför är rymden kall?

Rymdens normaltemperatur, långt från stjärnor och sådant som värmer upp, är endast 3 grader Kelvin, dvs 270 minusgrader. Men när universum var ungt, var det mycket varmare. Om vi går tillbaka till Big Bang var temperaturen högre än det kan bli i någon stjärna.
Citera
2012-07-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NikkiLauda
Det är väl kallt i rymden eftersom rymden är inte inkapslad i någon atmosfär . Jorden har ju en atmosfär runtomkring sig som gör att jorden hettas upp. Beroende på vart jorden befinner sig i förhållande till solen därav olika temperaturer på jorden , och därav det vi kallar årstider.

Fel! Vacuum är det bästa isolering som finns. Därför innehåller termosar vacuum som kapsla in värmen.
Citera
2012-07-19, 20:18
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Fel! Vacuum är det bästa isolering som finns. Därför innehåller termosar vacuum som kapsla in värmen.
Dubbel fel till och med. Att jordbanan är elliptisk och varierar med fem miljoner km är inte upphovet till årstiderna. Faktum är att perihelium inträffar då vi i Sverige har vinter. Orsaken till att vi har årstider är så klart jordaxelns lutning och då energin som vi får per areaenhet.
Citera
2012-07-19, 23:40
Medlem
TitanDukes avatar
Citat:
Jag har läst igenom tråden, men ingen har lyckats förklara varför det är kallt i rymden.

Åtminstone inte så jag förstår.

Gör det tydligt för mig..

varför är det kallt i rymden?

det är kallt så länge du inte befinner dig i vägen för en energikälla eller är en energi källa .

om du står framför elden är det varmt sätter du en skiva mellan dig och elden blir det kallt .

det kroppen uppfattar som värme är infra röt ljus , http://sv.wikipedia.org/wiki/Infrar%...str%C3%A5lning
Citera
2012-07-20, 09:05
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Jag har läst igenom tråden, men ingen har lyckats förklara varför det är kallt i rymden.

Åtminstone inte så jag förstår.

Gör det tydligt för mig..

varför är det kallt i rymden?

Men vilken temperatur anser du universum borde ha?

Mitt enkla svar:
Universum har helt enkelt kallnat mer och mer sedan Big Bang, och är nu nere på minus 270 grader Celsius. Detta under förutsättning att du befinner dig långt från stjärnor som annars värmer upp genom sin strålning.

I vakuum kan värme endast överföras via strålning, vilket alltså är orsaken till att du måste befinna dig långt från alla stjärnor när du skall mäta själva universums temperatur.

Är du nöjd med mitt svar? Om inte, varför?
Citera
2012-07-20, 22:16
Medlem
TitanDukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
du måste befinna dig långt från alla stjärnor när du skall mäta själva universums temperatur.

man behöver inte vara långt ifrån stjärnan det räcker att skärma av sig från strålningen
Citera
2012-07-21, 09:58
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TitanDuke
man behöver inte vara långt ifrån stjärnan det räcker att skärma av sig från strålningen

Ja, det viktiga är att mätningen inte störs av annan strålning. Universums temperatur har man kommit fram till genom att studera den s.k bakgrundsstrålningen.
Citera
2012-07-21, 19:14
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Puff

Skulle vela ha feedback från dig om det gått upp för dig varför rymden är kall.
Citera
2013-12-20, 19:20
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Rymden är en ruggig plats. Vakum är svart och kallt. Man måste ha rymddräkt annars fryser man ihjäl.

Varför är rymden kall?
Rymden är inte kall. Rymden är närapå vakuum. Varför du vill ha en rymddräkt om du ska ut i rymden är huvudsakligen för att du vill ha tillgång till syre, du vill skydda kroppen från strålning och du vill skydda dig från tryckskillnaden mellan din kropp och rymden, då rymden i egenskap av vakuum just inte är någonting och därför inte har något tryck. Varken mycket tryck eller lite tryck, just inget tryck(ja, rymden är inte helt vakuum, men närapå). Visserligen skulle du bli kall tillslut då du strålar bort värme, men du skulle dö av syrebrist eller interna organskador(pga vattnet i din kropp/i ditt blod) pga tryckskillnaden mellan din kropp och vakuumet långt innan dess.
Citera
2013-12-22, 04:47
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Billan
Det är inte kallt överallt i rymden.
På Venus är det t.ex 500 grader varmt, det är lika mycket rymden där som här på jorden.
Det handlar helt enkelt om olika energikällor. Solen är en energikälla - Ta bort energi=kallt.

Ska på ett väldigt enkelt sätt försöka förklara. Kan jämf
öra det med ett kylskåp.
Kylskåpet arbetar på så sätt att det tar bort värme från skåpet = kallt. Kyla är alltså ingen energi.

Venus är en planet, här diskuterar vi rymden. Så du kan lika gärna nämna alla planeter som är varm, och alla solar. Här diskuterar vi rymden allmänt pucko. Jag upprepar då jag anser att du är ett pucko.
Senast redigerad av _Soldier_ 2013-12-22 kl. 04:50.
Citera
2013-12-22, 15:36
Medlem
Är det inte ganska självklart att temperatur bestäms av massa? eller rättare sagt massans gravitation?

korta våglängder och långa våglängder....
men våglängderna berörs olika av gravitation och därför måste gravitationen "bestämma" hur mycket av varje våglängd som tas upp(korta våglängder i massa) och hur många av varje våglängd som stannar kvar i massan(långa våglängder i gravitation)

I kemin sägs det iaf att ett ämnes egenskaper bestäms av tryck och värme...
Vilket jag tolkar som:
tryck = massans densitet
värme = aggregations tillstånd = ex. ånga vs is = "massans densitet i ledningsförmåga av våglängder"/våglängd = annorlunda gravitations tillstånd = annorlunda temperatur utslag/densitet
Senast redigerad av freethespeech 2013-12-22 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in