• 1
  • 2
2012-10-19, 21:39
Moderator
Diagorass avatar
Jag har en fråga om cigarrer. Ska man ta halsbloss eller inte? Flera personer ger olika svar på den frågan. Vilket är det "korrekta"? Skiljer det sig i olika miljöer? Om man är på fest i ett överklassällskap, ska man då ta halsbloss om man blir erbjuden en cigarr?
Citera
2012-10-19, 22:10
Medlem
TilleyHats avatar
Det korrekta är givetvis att aldrig dra halsbloss med cigarrer. Cigarrök är annorlunda sammansatt än cigarettrök och nikotinet i cigarren tas upp i munhålan och behöver alltså inte ner i lungorna för att ge avsedd verkan. Cigarrök är basisk medan cigarettrök är sur.
Citera
2012-10-19, 22:11
Medlem
Man drar inte halsbloss på cigarr av tre skäl:

1. Cigarr röker man för smaken och aromens skull och detta kan bara förnimmas i munnen och näshålan.

2. Cigarrök är basisk (till skillnad mot cigarettrök som är sur) och irriterar därför slemhinnorna starkt vilket inte gör halsbloss behagliga.

3. En cigarr innehåller mycket mer tobak och därmed mycket mer nikotin än en cigarett. Att dra halsbloss ökar därmed risken dramatiskt för överdos av nikotin - och det illamåendet är inte att leka med !
Citera
2012-10-19, 23:38
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Man drar inte halsbloss på cigarr av tre skäl:

1. Cigarr röker man för smaken och aromens skull och detta kan bara förnimmas i munnen och näshålan.

2. Cigarrök är basisk (till skillnad mot cigarettrök som är sur) och irriterar därför slemhinnorna starkt vilket inte gör halsbloss behagliga.

3. En cigarr innehåller mycket mer tobak och därmed mycket mer nikotin än en cigarett. Att dra halsbloss ökar därmed risken dramatiskt för överdos av nikotin - och det illamåendet är inte att leka med !

Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Det korrekta är givetvis att aldrig dra halsbloss med cigarrer. Cigarrök är annorlunda sammansatt än cigarettrök och nikotinet i cigarren tas upp i munhålan och behöver alltså inte ner i lungorna för att ge avsedd verkan. Cigarrök är basisk medan cigarettrök är sur.

Tack för svar. Nu vet jag vad jag ska säga när folk argumenterar emot mig den här frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in