• 1
  • 2
2012-06-07, 21:25
Medlem
nattbushcitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrillMau
Detta märkte jag inte fören morgonen därpå så jag ringde och spärrade kortet givetvis. Idag märkte jag att någon jävel har köpt grejer på krogen för dryga 5000kr!

När inträffade fulköpet? Före eller efter du spärrade kortet?
Citera
2012-06-07, 22:36
Medlem
Trinnits avatar
Låna pengar av någon och betala. 3000 är trots allt inte särskilt mycket.
I absolut nödfall finns det ju kreditkort eller något blancolån för att skjuta på avgiften till nästa gång du får lön eller vad du nu får, och betala av så fort du bara kan. Inte att rekommendera för större belopp och inte den bästa lösningen, men förutsatt att du har en inkomst så kommer det ju inte ta dig lång tid att betala igen pengarna.

Edit: Eller ja, snacka med banken är ju såklart förstavalet. Men det kan mycket väl räknas som oaktsamhet, i vilket fall du inte får tillbaka något.
Senast redigerad av Trinnit 2012-06-07 kl. 22:40.
Citera
2012-06-08, 00:37
Medlem
SMSA låna!
Citera
2012-06-10, 12:55
Medlem
Nu är tråden några dagar gammal men gör såhär.

Så länge du kontaktade banken så fort du upptäckte att kortet saknades och inte är något annat konstigt så är det lugnt.

Är pengarna bokförda, dvs du ser posterna och inte bara reservationerna så är det dags att reklamera de köpen. Detta gör du genom din internetbank eller en blankett som finns på bankens hemsida (beror på vilken bank du har). Sök på kortreklamation på din banks hemsida.

Sen vet jag att vissa banker även har räntefria lån kopplade till reklamationen, de skyltar inte med den men ibland kan finnas om man frågar. Det innebär att man fyller i någon blankett om förutbetald ersättning, du får pengarna in på kontot någon dag senare, sen när reklamationen blir godkänd 2-3 månader senare så makulerar banken lånet. Blir reklamationen nekad så kräver de däremot in pengarna, men kan säkert omförhandla dem till ett blancolån med några månaders amortering.

Med annat konstigt menar jag mycket. Exempelvis vara att detta bedrägliga köp i utlandet gjordes med pinkod. Du har inte använt kortet på denna ort med pinkod så den kan inte ha blivit skimmad eller avläst över axeln, då finns det bara två troliga alternativ. Att du antingen ligger själv bakom köpet, eller du har haft koden nedskriven tillsammans med kortet. Då kommer banken att neka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in