2012-06-07, 09:44
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Pelle Olsson från den kommunistiska organisationen RNS sprider ett faktahäfte riktat till skolpersonal under namnet 8 myter om cannabis. I vanlig tur och ordning är häftet fyllt med lögner och faktaförvanskning.

Nu är det så att Pelle har begått ett stort misstag, på sin blogg försöker han rädda häftets innehåll och blir totalt utklassad.

http://www.narkotikafriskola.se/2012/04/16/nu-finns-faktah%C3%A4ftet-8-myter-om-cannabis-att-ladda-ner-som-pdf!-8952583#comments

Läs själva och skratta och bidra till debatten!
Citera
2012-06-07, 09:46
Medlem
klockrent!
Citera
2012-06-07, 11:15
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Här är förresten en intervju om vad Pelle som rökte ner sig själv på 60-talet tycker om oss cannabisdebattörer.

http://www.drugnews.nu/article.asp?id=6315
Citat:
Jag misstänker att övertygelsen om drogens harmlöshet är ett symtom på en cannabisskada. Regelbunden konsumtion förändrar tänkandet och världsbilden. En kultur, som ibland gränsar till religion, uppstår kring plantan och ruset.
Citera
2012-06-07, 11:58
Medlem
Cherrykills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Här är förresten en intervju om vad Pelle som rökte ner sig själv på 60-talet tycker om oss cannabisdebattörer.

http://www.drugnews.nu/article.asp?id=6315

Då vill jag berätta för Pelle att jag inte rökt en joint i hela mitt liv, men ställer mig ändå på "cannabisdebattörernas" sida. Hur förklarar han det? Fan, det räcker ju med att ha ett sunt förnuft för att fatta att Pelle och hans kompisar är helt ute och cyklar. Är det någon som blivit skadad av sina erfarenheter och därmed manglar på med sina subjektiva känsloargument så är det väl dom.

Jag blir alldeles förskräckt när jag ser att denna lilla "fakta"bok i detta nu är på väg ut till olika skolor för att användas som undervisningsmaterial. Det är fanimej helt sjukt att ingen korrekturläst den och ifrågasatt hans källhänvisningar som är helt uppåt väggarna. Vilken seriös författare använder en beroendebehandlares erfarenheter som källa? Det är ju som någon i kommentarsfältet påpekade, det är som att låta den konservativa extremhögern i USA skriva en undervisningsbok om aborter.
Citera
2012-06-07, 12:07
Medlem
zupdawgs avatar
"Det finns så mycket annat i världen att vara nyfiken på än att experimentera med kemikalier i min egen hjärna."

Där slutade jag läsa..
Citera
2012-06-07, 12:21
Medlem
cdxz11s avatar
är lite kul att man i skolan försöker få eleverna att tänka kritiskt men konstigt nog appliceras inte detta kritiska tänkandet öht på frågor som t.ex narkotikapolitik och invandringspolitik, där verkar det som att politikerna och deras "experter" har ensamrätt för vad som är korrekt och inte, och allt som inte stämmer överens med va de tycker verkar mest avfärdas som dumheter och de med avvikande åsikter verkar ju närmast förföljas i samhället som störda individer, snacka om demokratur!
Citera
2012-06-07, 12:24
Medlem
Squeakytoess avatar
Kemikalier? Kan inte bli så mkt mer naturligt än gräs...

Min pojkvän har en rolig faktabok om cannabis. "Hasch-boken". Från 70-talet tror jag. Lika mkt bullshit där! Lägg fram lite vetenskaplig fakta istället. Hade en rätt stor diskussion om det här för ett tag sen. där motståndarna använde sig av argumentet "Det är farligt". ok, men visa fakta på det då? länkade till ett par vetenskapliga artiklar som visaratt det inte är farligt och att THC äter cancerceller. Folk vägrar att lyssna dock
Citera
2012-06-07, 12:25
Medlem
vivalarevolucions avatar
Citat:
Egentligen så har ju Pelle lämnat debatten och han kommer inte komma tillbaka då han omöjligen kan rädda sitt alster och anseende efter att ha blivit brutalt uppäten i debatten.
Haha så sant! Vet man inget om det man debatterar om så är det förutbestämt att det kommer gå åt helvete.
Citera
2012-06-07, 12:26
Medlem
vivalarevolucions avatar
Här är länken förövrigt, "Faktahäfte: 8 myter om Cannabis"
http://www.narkotikafriskola.se/läsvärt/ladda-ner-skrifter-8951971
Citera
2012-06-07, 12:28
Medlem
karnstans avatar
Det här var underbar läsning. Undrar hur den gode Pelle resonerade när han bad om fortsatt debatt via mail istället? Hur trodde han att det skulle uppfattas? Nästa steg måste vara att försöka få människor att faktiskt läsa det som skrivits. Pelles fördel är att han genom statliga medel och officiellt godkännande har kanaler att sprida sin "information". Vi barnamordsförespråkare får hålla till godo med internetforum och debattsidor.
Citera
2012-06-07, 12:29
Medlem
butangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
är lite kul att man i skolan försöker få eleverna att tänka kritiskt men konstigt nog appliceras inte detta kritiska tänkandet öht på frågor som t.ex narkotikapolitik och invandringspolitik, där verkar det som att politikerna och deras "experter" har ensamrätt för vad som är korrekt och inte, och allt som inte stämmer överens med va de tycker verkar mest avfärdas som dumheter och de med avvikande åsikter verkar ju närmast förföljas i samhället som störda individer, snacka om demokratur!

Du får ha vilken åsikt du vill, sålänge du har rätt åsikt.
Lite OT men förstår faktiskt inte hur politiker är ett legitimt yrke, få betalt för att sitta och kasta ur sig åsikter.

Nä, vetenskapsmän och forskare borde stå för beslutsfattandet.
Citera
2012-06-07, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zupdawg
"Det finns så mycket annat i världen att vara nyfiken på än att experimentera med kemikalier i min egen hjärna."

Där slutade jag läsa..

Han må vara en stor idiot men Cannabis innehåller ju massa ämnen som just är kemikalier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in